0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Följde tipset ovan och skaffade Ikeas "pelletskorg", fungerar utmärkt. Tänder med ett värmeljus (också Ikea) som jag tar av aluminiumkoppen på och gräver ned i pelletsen (Byggmax). Brinner länge men inte lika varmt som en riktig brasa. Bekvämt för vardagskvällar.
Ikeas durkslag, om jag inte missminner mig så är den platt i botten och släpper således in mindre syre i botten.. Den jag har står lite upphöjt och släpper in syre runtomkring hela durkslaget, tror att det är bättre men helt säker är jag inte Jag har sett mitt durkslag på coop och borrat upp varannat hål med en 8mm borr. Nu när det är rått å fuktigt ute är faktiskt det skönt att tända en pelletskorg med några vedträn uppepå, blir lagom varmt och håller värmen jättelänge..Jag stänger igen lufttillförseln helt när det slutat brinna sen pyr det i ca 24 timmar, hur du ska göra med din kamin får du pröva dig fram..JA det sotar igen skorstenen och jag är osäker på om det går elda bort genom en hård eldning, själv har jag platt tak, sota min skorsten gör jag på mindre är 10minuter..Jag tänder min korg ovanifrån och vet inte om det ska vara sämre att ställa in korgen uppepå glöd, jag tycker det är supersmidigt att ställa in den först, har även eldat hårt ovanpå korgen och även testat att fylla på med mera pellets som är uppfyllda torra mjölkförpackningar..Alla har nog olika förutsättningar så man får nog pröva sig fram..