0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: SgtArdbeg skrivet 10 november 2010, 21:15:38Citat från: Perak skrivet 09 november 2010, 22:04:39 Har du demonterat nån rad som du har kopplat ihop istället för att proppa?Vad kan hända då? Jag har så på ett ställe i huset...Det som händer är att man kortsluter radkretsen så returen blir varmare än den borde. Detta lurar VP:n att tro att den inte kan avge den effekt som är tänkt och den slår av alternativt går ner i frekvens på kompressorn. Ett jämnt delt T över samtliga radiatorer är en bra början och en avstängningsventil mellan tilloipp och retur om man tar bort en radiator.Har du ettrörssystem så är det inte riktigt samma sak men effekten blir egentlígen densamma. Då måste du koppla ihop t och r för att det ska fungera. Men det måste nästan till en injustering av radkretsen. Ett-rörs är jag lite dålig på om jag ska vara ärlig./Raptor
Citat från: Perak skrivet 09 november 2010, 22:04:39 Har du demonterat nån rad som du har kopplat ihop istället för att proppa?Vad kan hända då? Jag har så på ett ställe i huset...
Har du demonterat nån rad som du har kopplat ihop istället för att proppa?
Citat från: Raptor skrivet 11 november 2010, 07:28:07Citat från: SgtArdbeg skrivet 10 november 2010, 21:15:38Citat från: Perak skrivet 09 november 2010, 22:04:39 Har du demonterat nån rad som du har kopplat ihop istället för att proppa?Vad kan hända då? Jag har så på ett ställe i huset...Det som händer är att man kortsluter radkretsen så returen blir varmare än den borde. Detta lurar VP:n att tro att den inte kan avge den effekt som är tänkt och den slår av alternativt går ner i frekvens på kompressorn. Ett jämnt delt T över samtliga radiatorer är en bra början och en avstängningsventil mellan tilloipp och retur om man tar bort en radiator.Har du ettrörssystem så är det inte riktigt samma sak men effekten blir egentlígen densamma. Då måste du koppla ihop t och r för att det ska fungera. Men det måste nästan till en injustering av radkretsen. Ett-rörs är jag lite dålig på om jag ska vara ärlig./Raptor Det är väl bara om man har ettrörsystem som man ska koppla ihop tillopp och retur då en radiator demonteras. Har man tvårörsystem så ska de proppas.
Slingan går först till ett element i groventre, sen förgrenar den sig upp till övervåning, sen golv värme i tvättstugan, sen vidare till de 2 köks elementen som strular, sen vidare till ett element i hallen, sen till en shunt, sen till golv värme badrum, sen tillbaka!Nån ide vad det kan vara?
Finns en kulkoppling på returen ut från badrummet, ska jag stänga den lite?