0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det jag undrar över är varför är det brist på hantverkare som rörmockare, elektriker mm. Det verkar ju vara några yrken där man kan tjäna obefogat mycket pengar, och eftersom många tycker att pengar är det viktigaste borde dom yrkena även vara mycket poppulära. Kanske ligger sanningen någon annan stans, kanske tjänar inte tex VVS firmorna så bra som folk tror.Jag gick in på allabolag.se kollade på ca 20 slumpvis utvalda VVS företag vinsten låg på alla utom ett mellan 0 och 10% och dom flesta runt 4-5%. Tittade även på elektronikföretag och dom låg 1 eller 2 % högre. Tittade även på konsulter som låg nån procent högre. Så frågan är vem är det som tar mycket betalt. Kan det vara så att vissa inte vill eller kan förstå att allt kanske inte är som det vid första anblicken verkar vara
Ett exempel på Hur man ber sina hanverks kolleger(och vänner) om Hjälp. Jag fick en Fuktskada i Badrummet. Jag ringer polarn som är kakelmakare (och grymm) Boka in mig som en vanlig kund ber jag honom om . Vinsten för mig här är att jag får ett 100 jobb utfört har kvar min polare (Nu Ska någon Bara komplettera badrummet ),Kvitto med garantier på våtrummet Thumbsup och ingen känner sig utnyttjad . Kostar det mycket pengar? Absolut! Men det är värt varenda krona då man inte kan sätta pengar på vänskap .cocacola
Det är lite svårt att förklara varför när man är insnöad på att det man betalar för inte är annat än det som hantverkaren utför på plats, ni måste förstå att det som ni får betala för är även den tid som hantverkaren inte utför arbete men ska ha lön, för det fungerar aldrig så att man hela tiden har 8 tim/dag det måste bli dötid mellan jobb och det ska betalas med "övervinsterna". Ibland får företagen inte betalt för det arbete och matr dom levererat, även det får dom "ärliga" betala med hjälp av "övervinsten". Personalen måste utbildas det betalas också med "övervinsten". Jag skulle kunna sitta och räkna upp massor med saker som "övervinsten" används till förutom som ren vinst för företaget. Jag kan förstå att dom som aldrig drivit ett företag har lite svårt att förstå varför allt är så dyrt, och när man börjar jämföra päron och äpplen visar det på just den bristen av förståelse på sambanden mellan kostnader och intäkter.För som jag tidigare skrivit, företag i hantverksbranschen är inte speciellt lönsamma kolla på allaföretag.se så kan ni jämföra olika typer av företag. Att man i just hantverks företag skulle ha större möjligheter att plocka ut "grejer" för privat bruk är väl inte så troligt. Och skulle det vara så lönsamt skulle det vimla folk som ville starta den typen av företag.
En L/L pump kostar 3000-5000SEK att installera. Rörarbetet tillkommer för L/V som inte ingår i de 3000-5000 SEK
Du har rätt hokanp, hantverkarna borde ta en timpenning väl i nivå med en konsults, alltså runt 1000 kr/timme, kanske t.o.m mer, och inte tjäna en massa på hårdvaran.Idag är det ju så lätt att jämföra priser på nätet att alla vettiga människa förstår att installatören tjänar pengar på materialet också.Luft/luft-värmepumpsinstallationen är ett bra exempel på vad det borde kosta, det tar max 3-4 timmar för en man att montera en värmepump (om det inte är otroligt krånglig rördragning eller annat som gör det mer tidskrävande) och kostar normalt minst 5000 kr, varav ca 1000-1500 kr är materialkostnad.3500-4000 kr i arvode för nedlagt arbete alltså, eller drygt 1000 kr/timme.Jag vet de som på egen hand installerar 4-5 luftvärmepumpar på en dag, inte på 8 timmar, men på en dag...Om alla rörjobb kostade 1000 kr/timme skulle företagen inte behöva ta 30-40 000 kr för att installera en luft/vattenvärmepump, utan kanske 8000-16 000 kr.Å andra sidan skulle nog ingen vettig männsika vilja betala montören till en ny köksblandare 2000 kr för jobb (inkl restid) när blandaren bara kostar några hundralappar...Svenske Kocken har också rätt, alltså, i att företagen inte skär guld med täljkniv, och jag kan inte se det på annat sätt än att det är "gungor och karuseller", privatpersoner som t.ex. köper värmepumpar får vara med och sponsra företagen, så att de kan lägga in låga anbud på löpande jobb i större projekt mot kommersiella kunder, typ.Eller så är det nåt annat skumt, det skall i vart fall inte behöva vara 40 000 kr i vinst på en luft/vattenvärmepump för att det hela skall gå runt.De företag som bara installerar luft/vattenvärmepumpar åt privatpersoner, de måste bara tjäna storkovan med den prisbild som idag är.Gör man inte det bör man nog titta över kostnadssidan i företaget.
Om alla rörjobb kostade 1000 kr/timme skulle företagen inte behöva ta 30-40 000 kr för att installera en luft/vattenvärmepump, utan kanske 8000-16 000 kr.