0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
De flesta värmepumpar kostar ca 70,000 i rekommenderat ca pris inklusive moms. Då gör återförsäljaren en normal återförsäljarvinst (25%-50%). I offerterna ligger material+arbete på drygt 100.000.Då kostar alltså arbetet ca 40.000SEK för 8-16h arbete, kopparrör och VVS installation är ju bara någon tusenlapp.Betalar ni det utan att fundera? Tycker alla utom jag att det är rimligt? Gör jag fel som vänder mig till tillverkarnas återförsäljare?Jag tycker ju att 8-16h arbete skall kosta 5-10 tusen.
Du verkar inte ha klart för dig vad du pratar om. Dom vinstmarginalerna du nämner är rena fantasierna.Dessutom har jag aldrig under 35 år varit med om att någon firma fakturerat mer än 400-500 kr/ timme och då ingår moms i det priset.Jag tror inte att någon normal firma tar mer än 500 kr/tim av kund, då skulle det nog bli problem med skattemyndigheten nu när ROT finns, dom skulle förmodligen betraktat det som försök till att sätta upp material eller andra kostnader som arbete.//Ronnie
Och så får ju alla som köper en pump vara med och betala för dom kostnader man har i alla dom fall man inte får sälja nån pump trots hembesök och kalkyler. Varje anbud kostar några tusenlappar och får man sälja en av tio anbud blir det en rätt tung kostnad som dom som köper får betala. För någon måste ju betala anbudskostnaderna och det blir dom som köper
här hemma funkar det då ungefär så här....får inte hantverkaren sälja ett komplett kitt med montering så kostar det satan att ha dom å göra ett jobb om dom ens kommer..har skälv betalat 2000 kr för att temporärt plugga 2 rör en gång...grrrr alldrig merhar du tex en fräch panna som du vill sätta in så kostar jobbet multum trots att jag gissar på att det ofta är max 2 dagars jobb att byta panna,har en kille i jakt laget som åkte på detta minns jag inte fel skulle dom ha 40 000 kr för montering av en vedpanna som stod i rumet brevid på pall... tror han löste det med 5000 kr svart om jag inte minns fel btw skulle jag handla panna i dag så blir det nog...http://kotly.com/levererar till svedala och priserna e på svenska
Visst är det lite konstigt att inte flera startar firmor som säljer och monterar VP, förtjänsten är ju mycket mycket bra och det för ett arbete som vem som helst kan utföra.