Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad betalar ni i arbetskostnad?  (läst 52981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #45 skrivet: 06 november 2010, 20:39:55 »
Det undrar jag med :)  Det verkar som om du kanske är provsmakare Ã¥t dit nic ;D

sorry jag menar inget illa, var bara tvungen att säga det. *vinkar* *vinkar* *vinkar* 

jag fattade inte det där, jag jobbar som elektronikkonstruktör.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #46 skrivet: 06 november 2010, 20:43:03 »
Okey robban du tycker 30 000 är en hög lön  före skatt .  Med dom kunskaper det krävs av en Riktig röris  Vi kan ta VP Oraklet t,ex..
med den multikopetens han har är han värd dom pengarna i flerfalld   Yrket 1 som han innehar och kan Licens svetsare(Certifierad)  yrke 2 han innehar och Kan Rörmockare (Certifierad). yrke 3 han innehar och kan Kylmontör (certifierad)  AlltsÃ¥ en person som kan dessa 3 saker skulle jag gladeligen anställa dÃ¥ man kan sätta honom pÃ¥ vad som helst han är egentligen värd mer än dom pengar han har i mÃ¥naden dÃ¥ man nyttjar en sÃ¥ montör pÃ¥ special uppdrag och det är säkert det som VP oraklets arbetsgivare gör .  

cocacola *vinkar*
Jag undrar samma om Rocas och oraklet  *roflmao*  Vad fÃ¥r du dina tidsuppgifter ifrÃ¥n . finns dom montörena fÃ¥r dom jobb hos mig pÃ¥ mÃ¥ndag . :)
Tiden på ett jobb uppskattar jag alltid på plats tillsammans med dom förutsättningar som finns .Tycker att det är ärligast . Man bör inte jämföra då dt kan skilja rätt mycket i tid på dom olika jobben beroende på förutsättningarna

Elektronik konstuktör och vvs installatör ja där skiljer det en del pÃ¥ hur ens arbete ser ut pÃ¥ dagarna . Vp Oraklet är hyffsad pÃ¥ el/styr  Ni kanske skulle arbetsbyta en dag :)
« Senast ändrad: 06 november 2010, 20:45:54 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #47 skrivet: 06 november 2010, 20:43:26 »
Johnny.



När du ställer frågan om 2 tim per moment, så är verkligen en helt annan: var finns montage av utedelen, håltagning, tömning av hela radiatorsystemet, montering T-kopplingar, etc...etc.....??

Säkert, men du får lätt ett fast pris på luft/luft på 3000-6000SEK. Det är inte enskilda timmar som jag försöker förstå, firmorna säger ju att de är klara på en dag, max två, och att det kostar 50.000 i montage. (det säger de inte, man får dra bort pumpens pris från totalofferten för att få fram arbetskostnaden).

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #48 skrivet: 06 november 2010, 20:48:18 »
50 000 i montage ..   Kom igen nu J W vad fÃ¥r du dom uppgifterna ifrÃ¥n  Sc:,h
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #49 skrivet: 06 november 2010, 20:49:35 »
Det är väl betydligt mer än "gubbarnas" arbetskostnad som ryms i summan mellan totalpriset och kostnaden för att skruva in pumpen. Tex garantier, försäljning, kundbesök, projektering mm.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #50 skrivet: 06 november 2010, 20:52:23 »
50 000 i montage ..   Kom igen nu J W vad fÃ¥r du dom uppgifterna ifrÃ¥n  Sc:,h
cocacola

T.ex. här, men också i många offerter jag fått.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26441.msg274520#msg274520

pumpen kostar 70k, 90-70=20 (efter rotavdrag)=40.000 före rotavdrag. Finns andra med dyrare offerter.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #51 skrivet: 06 november 2010, 20:53:35 »
Johnny.  Provsmakare Ã¥t johnnie walker,du vet whiskeyn för att ditt resonemang verkar lite snurrigt :)

C-C ha ha ha  Jag ska be om påökt pÃ¥ mÃ¥ndag ;D

Vart bor du Johnny, det verkar vara dyrt där du bor. I sthlm är det stor konkurrens och pressade priser. Minst 10 offerter på varje ställe och många som läst på detta forum och har en bestämd uppfattning om sakerna.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #52 skrivet: 06 november 2010, 20:53:47 »
Det är väl betydligt mer än "gubbarnas" arbetskostnad som ryms i summan mellan totalpriset och kostnaden för att skruva in pumpen. Tex garantier, försäljning, kundbesök, projektering mm.

Ã…ter igen, skiljer detta mellan luft/luft och luft/vatten (med inverter och hydrobox)?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #53 skrivet: 06 november 2010, 20:57:25 »
JW den trÃ¥den du länkar till. Dem ska riva ut panna och tank. Tar en dag, el central mm :)  Kocken hur lÃ¥ng tid vill du ha för att fixa el till en estia. Olja före sÃ¥ du kanske behöver en ny matning frÃ¥n centralen

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #54 skrivet: 06 november 2010, 21:00:26 »
Okey robban du tycker 30 000 är en hög lön  före skatt .  Med dom kunskaper det krävs av en Riktig röris  Vi kan ta VP Oraklet t,ex..
med den multikopetens han har är han värd dom pengarna i flerfalld...
Ja det tycker jag.
Så du tycker VPO är värd kanske 60-90 000:-/mån?

...
Vp Oraklet är hyffsad pÃ¥ el/styr  Ni kanske skulle arbetsbyta en dag :)
Hoppas du skämtar cc, har du koll pÃ¥ vad en elektronikkonstruktör sysslar med?  *vinkar*

Jämför gärna vad en röris och en avancerad systemutvecklare eller elektronikkonstruktör tjänar i USA där skrÃ¥na inte skyddats av sossepolitik under lÃ¥ng tid.  *vinkar*
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #55 skrivet: 06 november 2010, 21:01:52 »
Johnny.

Allt vvs jobb skiljer .

Mitt förslag är att du köper prylarna, monterar dem pÃ¥ ytter/innervägg samt ringer kylkille.  När det är klart ringer du vvsaren och elektrikern. Samordning krävs.....tag helst semester, men hÃ¥ll dej ur vägen, när proffsen är pÃ¥ plats.

Var beredd på mängder av oklarheter och strul - det är iaf hantverkarens vardag.

Antingen blir du fascinerad, när allt funkar och vill göra det igen eller så lär du gladeligen betala nästa gång.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #56 skrivet: 06 november 2010, 21:09:14 »
Johnny.

Allt vvs jobb skiljer .

Mitt förslag är att du köper prylarna, monterar dem pÃ¥ ytter/innervägg samt ringer kylkille.  När det är klart ringer du vvsaren och elektrikern. Samordning krävs.....tag helst semester, men hÃ¥ll dej ur vägen, när proffsen är pÃ¥ plats.

Var beredd på mängder av oklarheter och strul - det är iaf hantverkarens vardag.

Antingen blir du fascinerad, när allt funkar och vill göra det igen eller så lär du gladeligen betala nästa gång.

Det kanske räcker om jag förstår varför det kostar mer med luft/vatten än luft luft, men det verkar inte vara någon som vet, eller vill förklara.

Förresten så behövs väl ingen samordning? Om kylmontören monterar utedel och innedel (för samma pris som luft/luft), så är det bara rören kvar, och då är ingen i vägen? Så skulle jag faktist kunna tänka mig göra (om det gick, ingen erbjuder sådant, bara hela anläggningar).

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #57 skrivet: 06 november 2010, 21:11:28 »
jag är inte värd 90K. Men kanske 60 ;D
Det lÃ¥ter ju imponerande med elektronikkonstruktör och systemutvecklare.  
Vad skulle han göra utan Kockens ström och mitt vatten och avlopp??
Varför ska han vara värd mer menar du.

den som verkligen är värd 90k i mÃ¥naden är Coca-Cola.  Du har ingen aning om dem systemlösningar som han sysslar med. Har sett lite av dem grejerna och det kan jag säga, holy shit.

Stora hotell och bostadsrättsföreningar med tok avancerad lösningar. Den kunskap han besitter har jag inte sett på mina 20+ år i denna bransch. Inte från någon konsult eller tekniskt ansvarig heller.

Ni fÃ¥r ju bara se en brÃ¥kdel här av det *vinkar* 
« Senast ändrad: 06 november 2010, 21:13:42 av VP ORAKLET »

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #58 skrivet: 06 november 2010, 21:17:57 »
jag är inte värd 90K. Men kanske 60 ;D
Det lÃ¥ter ju imponerande med elektronikkonstruktör och systemutvecklare.  
Vad skulle han göra utan Kockens ström och mitt vatten och avlopp??
Varför ska han vara värd mer menar du.
De har el, vatten och avlopp i usa med eller?

den som verkligen är värd 90k i mÃ¥naden är Coca-Cola.  Du har ingen aning om dem systemlösningar som han sysslar med. Har sett lite av dem grejerna och det kan jag säga, holy shit.

Stora hotell och bostadsrättsföreningar med tok avancerad lösningar. Den kunskap han besitter har jag inte sett på mina 20+ år i denna bransch. Inte från någon konsult eller tekniskt ansvarig heller.

Ni fÃ¥r ju bara se en brÃ¥kdel här av det *vinkar* 
Tvivlar inte på att cc är duktig, är man engagerad och har lång erfarenhet så blir man det helt enkelt.
Har du nÃ¥gra exempel pÃ¥ dessa geniala lösningar?  :)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #59 skrivet: 06 november 2010, 21:21:00 »
ja jag vet vad elektronik ingejör gör  :)  Men min sörsta undran är om dom kan nÃ¥nting om ett företags kostnader och vad som krävs för att betala för cirkusen som bedrivs . :)  Och förslaget med ett arbetsbyte Thumbsup ja dÃ¥ fÃ¥r akademikerna se vad som krävs av en vvsare .. Vi ska förstÃ¥ och utföra ingenjörns ritningar och ideer . Vara behjälpliga vid i bland riktigt svÃ¥ra lösningar pÃ¥ problem som uppstÃ¥r

GÃ¥r vi över i elektronik branschen som J W Representerar kan han väll redovisa för pÃ¥slagen dom har pÃ¥ sina kretskort / reglercentraler eller vad det än är som dom gör .. 300%  600% i vissa fall mycket mer ..

Ja 60 000 i mÃ¥naden Robban  ;)  Det snittade en polare till mig pÃ¥ Ragnsells som spolbils chaffis innan hans knä paja ..spola avlopp för dryga 60 000 och jämföra det med en vvs are med den kompetensen som du kan sätta pÃ¥ pancentraler kulvertar Ã…nga kyljobb i stora system till att komplettera ett badrum komplicerade V-P system samt spola avlopp  (han liknar nästan mig 8))
ja hade jag mer av dom jobben som Vp oraklets kompetens innefattar så faktiskt skulle han få dom pengarna
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!