0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag har uppfattat det rätt så är det kompressoreffekt + Elpatron som inte får överstiga 5kW. Så länge VP'n går så funkar det kanske, men vad händer vid en köldknäpp då den slår av och man bara har elpatronen på 2-3kW att leva med?
Jag kör antingen enbart värmepump eller enbart elpanna med 15 kW inkopplad.Så länge pumpen klarar värmen kör jag bara den, men när det blir mer än 8-10 minusgrader kopplar jag bort pumpen och kör enbart med pannan.Kommer det vara förbjudet med elpannor i fortsättningen?Och hur blir det då med dom som har direktverkande el, får dom bara använda 5kW?//Ronnie
Nuvarande byggreglerna är nog en överraskning för många.Detta gäller för eluppvärmda hus:Byggnadens specifika energianvändningKlimatzon kWh/m2 och årI 95II 75III 55OCHInstallerad eleffekt för uppvärmning [kW]+ tillägg då uppvärmdyta Atemp är större än 130 m2Zon kW TilläggI 5,5 0,035(Atemp - 130)II 5 0,030(Atemp - 130)III 4,5 0,025(Atemp - 130)...
Och vem ska komma och kolla vad jag har hemma hos mig eller dig, och om nån kommer behöver jag knappast släppa in den personen. IDIOTER