0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lite längre gångtid när den gör värme första gångerna efter pausen men sen blir det nog lika igen.Vad har du för inställning på rumsgivarverkan?Jag håller med dig att det är suveränt att ha innergivare. Nu på hösten märker man stor skillnad mellan mulet och soligt dag på värmepumpen.
Det är som du seger rumsgivarverkan bestämmer hur mycket ska kurvan höjas eller sänkas.Och blockeringstid innebär att rumsgivarens påverkan på värmesystemet är blockerad under en inställbar tid efter en värmesänkningsperiod. Som jag fattar det så blockeringen gäller bara höjning av kurvan.Bergvärmepump saknas blockerings tid helt och hållet, jag kör med rumsgivarverkan på 10 ochsom idag var soligt hela dagen så var temperaturen inne som max 22,1 och som lägst 21,8 och inställd värde är 22,0
Hmm, ja jag vet inte, jag är ingen expert Om rumsgivarpåverkan är satt på 10 betyder det att kurvan kan ändras med +/- 5 ºC, alltså givaren får större svängrum på värmekurvan innan givaren svarar så att säga Kurvan kan alltså pendla -5 ºC till +5 ºC innan VP:n gör nåt åt saken så att säga, VP:n får mer tolerans på kurvan Kanske skulle vrida upp förändringsfaktorn till 10 jag med då så systemet inte svarar så snabbt, kan ju prova iaf Thumbsup
Citat från: joka83ed skrivet 05 november 2010, 09:06:17Hmm, ja jag vet inte, jag är ingen expert Om rumsgivarpåverkan är satt på 10 betyder det att kurvan kan ändras med +/- 5 ºC, alltså givaren får större svängrum på värmekurvan innan givaren svarar så att säga Kurvan kan alltså pendla -5 ºC till +5 ºC innan VP:n gör nåt åt saken så att säga, VP:n får mer tolerans på kurvan Kanske skulle vrida upp förändringsfaktorn till 10 jag med då så systemet inte svarar så snabbt, kan ju prova iaf ThumbsupNu har du vänt på begreppen... En förändringsfaktor på 5 betyder att 1 grads tempskillnad mellan inställd temp och aktuell innetemp ger 5 graders skillnad på framledningen.Ex: Om du har ställt in 21 grader inne, men det bara är 20 så kommer framledningstempen att bli 5 grader varmare än vad värmekurvan anger.En hög förändringsfaktor ger alltså större påverkan på framledningen. För stor faktor i förhållande till husets tröghet resulterar i 'självsvängning'.
Lagom är bäst...
För mig värkar 10 vara lagom man ser på mina avvikelser det är svårt att ha jämnare an så.Det var jag som hade uppfattat blockeringen fel.
Jag har i princip alltid rätt. Dessutom är jag djäkligt ödmjuk...