0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ingen har ens nämnt materialpåslag, administrativa påslag (projektledning, kalkyl,administration.Sedan kommer det till en peng för Drift och Skötsel, systemgenomgång med kunden, relation, injustering/igångkörning.Sist men inte minst så brukar jag vilja ha VINST inräknat i mitt projekt. Nettomarginal på 12% brukar jag räkna med.Tro mej, man kommer inte undan med 6-7000. Inte om man ska köpa det av mej i alla fall./Raptor
Smurfen för 480 kr i timmen + moms åker inte jag hemmi från för . om man ska vara ärlig så är det inget spännade jobba att ligga i en torpargrund och dra värme det tar tid som fan om man jämför med en vanlig konvertering . efter isoleringen trummar man in stråket för att garanterat få bort eventuella kylbrygger mot rören . så Raptors uppskattning är inte så fel . .Smurfen jag måste fråga en sak . Driver du eget , Jag undrar då du skriver att vi tjänar tillräckligt på 480 kr i timmen + moms,om det är 480 kr i timmen in på firman per debiterad timme /gubbe . det täcker inte dom kostnader man har cocacola
injustering 1 min per rad du borde börja som vvsare smurfen , cocacola
Radiatorer. tryckfalsberäkning av rör dimensioneringen beräkning av kvs värde . Dokumenterings protokoll av utfört arbete. ska det bli bra. tar det tid .Overhead kostnaden för ett företag är en grym last att bära. Kolla en gånga va revisorn/försäkringar /bilar /verktyg/ skatterna /det lilla kontoret med en lokal till. /kurser / certifieringar / sjuklöner/ en liten slant till personalen för en pension med mera kostnader för en normal verksamhet . och sen som alla andra företag vill man ha 8-10 % i avkastning .är den mindre lägger många företag ner . någon gång måste man kunna nyinvestera .cocacola
Menar du rörmokare med "gascert" eller de utan? Finns ju dom rörmokare utan också "gasbehörigheten" också.
utrustning för en 100 tkr .. eeh har du kollat på en riktig rörfirma ..Bara Plasman tig svetsarna mma mig/mag och gas svtetsarna som står hemma på firman passerar den hundringen som ett möte .. Dom pressverktyg 12 - 108 ca 100 000 Bock verktyg 70 000 spolbilar nästan 2 milijoner och då har vi inte börjat med kapar tänger brandutrustningar gängverktyg servicebilar ..Hur kan du jämföra en vvs firma med en Taxi . ? 2 helt olika branscher .. skriver man att en rörkrökare har pyttesmå omkostnader har man tyvär ingen pejl alls på vad vi håller på med och vad det kostar cocacola