Har dock noterat nu att vi inte kan tappa ut så värst mycket vatten (jämfört med innan då vi hade en vanlig Nibe Compact 300l). Något verkar fishy med hur den producerar varmvatten också.. Alltså.. Men det problemet väntar vi med.. Det kanske löser sig om man får resten att fungera OK...
Jag tror att detta kommer sig av att det i princip endast är VP1 som värmer ert varmvatten. VP2 blir endast en varmvattenbehållare som lagrar vatten, inte värmer det.
När startvillkoret för att värma varmvatten i VP1 underskrids kommer alltid VP1 värma vattnet tills driftpressostaten löser ut. Detta varmvatten i VP1 är ca 55ºC i toppen och detta går in i varmvattenberedaren i VP2.
Borde inte varmvattnet från VP2 också vara 55ºC grader då det lämnar beredaren?
Nej, om varmvattnet i VP2 sedan svalnar till 50ºC pga att man inte tappar varmvatten på ett tag kommer VP2 ändå inte värma vattnet mer än sällan eftersom medelvärdet av de båda givarna i VVB2 inte kommit under 46ºC. I princip kan man ha 46ºC vatten i hela VVB2 och värmepump 2 ändå inte toppar upp det, medelvärdet har inte gått under startvärdet.
Antingen höjer man starttemperaturen som du varit inne på eller så minskar man inflytandet av startgivaren och låter istället toppgivaren i VVB2 få större inflytande. Problemet i båda fallen är att man kan få korta gångtider på kompressorn. Men man får varmare vatten ut i fastigheten.
I och med att båda värmepumparna ibland avfrostar kommer antagligen startvillkoret för varmvattenvärmning att uppfyllas på båda pumparna i samband med det. Avfrostningarna är inte synkroniserade mellan värmepumparna utan sker när det finns behov för antingen VP1 eller VP2. Hur som helst får man räkna med att varmvattentemperaturen varierar lite med en värmepump som värmekälla. Alternativet är att sätta en elberedare i serie, men känns onödigt i ert fall.
Kanske Oraklet eller någon annan har något trick så att man inte stannar VP1 på driftspressostaten utan låter lite svalare varmvatten gå in i VP2?
En annan variant, och här är det en fördel att det är två Duopumpar, är att helt sonika koppla bort varmvattenvärmningsfunktionen från VP1 och låta VP2 sköta all varmvattenproduktion. När den inte gör det så är den beredd att stötta VP1 med värmen. Om man seriekopplar de båda varmvattenberedarna och använder de båda startgivarna (botten) så kommer VP2 att värma båda VVB och dessutom få långa gångtider. Man kan säga att VVB1 förvärmer och VVB2 slutvärmer vattnet, men i praktiken kommer i stort sett hela vattenvolymen värmas helt.
Ett frågetecken är om det finns sedan tillräckligt med värme i mantlarna för avfrostning, men i och med att man använder bottengivarna anser jag att det inte är någon större fara med det.
En oro kan dock vara att Thermia aldrig använder elpatronen för varmvattenvämning annat än då tillskottsintegralen stegat in elpatron eller vid toppvärmning, sk legionellafunktion. (Man kanske har ändrat detta i dagsläget, men vet ej om man överhuvud taget gjort en ansats till det.) Det potentiella problemet är att varmvattenvärmningen tar så lång tid att en ny avfrostning börjar innan vattnet i manteln återfått sin temperatur.
Vad säger VP1 om att inte längre kunna styra varmvattenproduktionen? Genom att koppla in de båda toppgivarna till den, sänka startvärdet och ta bort legionellafunktionen kommer det antagligen fungera alldeles utmärkt.
Dessutom får man mera driftstimmar på VP2 och det är bra att får en ganska jämnt fördelad gångtid på de båda värmepumparna.
Mvh