0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Vi har ju mailat lite fram och tillbaka. Jag förstår din oro över serviceåtagandet. Jag kan säga så mycket att jag jobbar på ett stort installationsföretag som inte bara finns i Sverige utan stora delar av Europa. Vi är återförsäljare för ME vilket innebär att vi även kan få åka på service på maskiner som ME behöver hjälp med. Sedan finns det även ett större antal mindre företag som har samma åtagande. Eftersom du redan beställt pumpen så har du ju redan accepterat den nackdelen och det är bara att hoppas att maskinen ska fungera så felfritt som möjligt. Det har hänt mycket med Ecodan på bara ett år och kvaliteten på reglercentral mm. har blivit betydligt bättre. Den är möjligen inte lika lyxig som på tex CTC och IVT men den fyller sin funktion mer än väl.Recievern skall vara utbytt på alla maskiner som lämnar fabriken och byts på de maskiner som redan är tagna i drift så känslan är att ME tar sitt ansvar vad gäller kvalitetsarbetet.Jag hoppas och vet att det också är ett antal här på forumet som har ME Ecodan men ingen som hänger här för den sociala sidan av forumverksamhet. De flesta dyker in med ett inlägg när det är problem och försvinner lika fort när det är löst.Jag vet att T.Johansson har en Ecodan och han är även ÅF så där finns det nog en del input som även jag vill ta del av när det börjar bli kallt.Om vi blir 3st med Ecodan så kanske vi får en egen underrubrik! studs /Raptor
Undrar över hur många av oss som läser Forumet har L-V VP Från ME och ev har Ecodan/Zubadan 16kw . Skulle vara interresant att dela med erfarenhet.Eftersom jag kan ej borra för bergvärme ,återigen hänvisad till alternativet L-V .Sitter kvar i pannrummet min gamla från 80 talet TA 3200µ svensk RolsRoys(jag var ej nöjd med),undersökt möjligheterna ,pumpar med stor kapacitet och värde i övrigt och fastnat förMitshubishi 16Kw . Hittade ej så mycket här i landet ,men fler i England ,de var nöja.Vad jag är mycket fundersam över ,hur kommer servisen att fungera när detta verkar ej varaså spridd ? Företaget här i orten avrådde och ville gärna sälja för oss en CTC EcoAir 115, men förbrukningen och verkningsgraden ,bättre med ME. Jag har beställt,så den kommer i andra hälten av november, problemet som den haft verkar vara avhjälpt. Kan någon dela med erfarenheter ? Jag skall värme upp en total yta av 350 kvm mer 30 st vattenburen element.
Kan bara instämma med Raptor. Har haft min anläggning sedan 2008 och i början hade den ju en del barnsjukdomar med styret främst.Efter att jag fick styret uppdaterat till v3.4 har den fungerat fint och har egentligen inte haft några som helst problem utan den har bara tuffat på och producerat värme och vv.Uppdaterade med en L/L ME FD 35:a i veckan så håller nu lite extra kolla på Zubadanen för att få dessa två enheter att fungera så bra som möjligt tillsammans.
Hej, Anledningen till att jag kompletterade var egentligen att få en bättre värmespridning och en jämnare värme i hela huset. Tidigare hade jag Z16 inställd på 22C innetemp men min fru klagade på att det kändes kallt. Nu har jag Z16 inställd på 21C och FD 35:an på 22C så egentligen samma temp men har nu inte alls fått klagomål på att det är för kallt.Måste nog erkänna själv också att temperaturen idag upplevs som betydligt varmare och jämnare när FD35:an blandar om och fyller på med lite värme.För vår del kändes det som att värmen "stannade" i närheten av elementen som fanns under fönstren och spred sig inte riktigt jämnt genom hela utrymmet.Kanske hade fungerat lika bra att uppdatera radiatorerna till mera moderna eftersom våra element är av 1975 års högtemp typ men vi valde att skaffa pumpen istället så att man får lite svalka på sommaren "på köpet" så att säga. Överlag har jag endast positivt att säga om Z16, första vintern vi hade den fungerade inte elpatronerna pga bugg i styret men vi behövde ändå inte frysa fastän utetempen ibland gick ner mot -20C utan den klarade av att förse oss med värme och vv i alla fall så kraft finns det synnerligen i pumpen.Vi har värmer 280m2 med pumpen fördelat på 24 radiatorer.
Hallå Kan bara fylla i och hålla med tro och Raptor.Har Zubadan16 och Mitsu VABH 25 samt Mitsu GE 25Vi har haft ca 7-9minus ett par nätter och elpatronerna behövdes inte alls.Har åxå kompletterat med 4st fläktkonvektorer (kör med 2st)Har ca 260kvm och 17st avstängda radiatorer.Längtar lite efter kallare väder,men man är väl lite trög Snart dax för en ny avdelning här på forumet?Flyttade vv-temp givaren i Måndags från manteln till ett hemmagjort dykrör i vvb:n,sparar nu 6kwh per dygn extra på det.Tyckte att vv tempen sjönk lite för fort och vv beredning gjordes lite för ofta,har pratat med Mitsu och CanVac och ändringen och dom tyckte det var helt okey.Kommer inom kort att lägga upp bilder på min blogg om ändringen,samt ett par andra förändringar som jag jobbar på,målet är att hitta en sänkning på 6kwh/dygn till,det blir kalas per år det.//Thommy JohanssonUppdaterad blogg:http://alemsbloggen.blogspot.com/2010/11/trimmar-min-varme-anl.html