0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur ska jag ställa in för minimal el-förbrukning?
Hm...ja jag skulle gärna byta ut värmepumpen, känner jag.Nu har den fått en "knäpp" igen och larmar om låg frånluft,som uppmäts till 16,1 grader.Men om man går in i menyn för inställning av frånluftslarm så är larmet avstängt ("Från"), påstår pumpen.Provade nu att ställa in larmtempen på 10 grader (istället för "Från") får vi se.Får en känsla av att pumpen själv blandat i hop begreppen avluft och frånluft?De är lite roliga krumelurer i displayen också. Bland annat en blixt, vilket jag anar har med avfrostning eller elpatronen att göra?Nä jag tror på solfångare, ack.tank och vattenmantlad kamin. Eller egentligen ännu bättre: ett mycket välisolerat hus.Kanske med fönsterluckor som stänger sig på dagen vintertid då man ändå inte är hemma. Och på natten.
Varför satte Nibe in ett larm om låg frånluft i styret?-Bra frågaHelt obegripligt, som om man inte skulle märka att man har 16 ºC inomhus, och då vilja att kompressorn stängs av.Fast jag vill ju att kompressorn ska gå så mkt som möjligt. Jag vill dessutom ha en 15-16 grader i huset då jag inte är hemma Måste vara väldigt känsliga doningar i 360:n, eller inte.Pumpen klarar lägre frånsluftstemp och ger fortfarande sin effekt, bara att man åker på avfrostningar.Bra!
Citat från: katarinah skrivet 02 november 2010, 22:22:06Hm...ja jag skulle gärna byta ut värmepumpen, känner jag.Nu har den fått en "knäpp" igen och larmar om låg frånluft,som uppmäts till 16,1 grader.Men om man går in i menyn för inställning av frånluftslarm så är larmet avstängt ("Från"), påstår pumpen.Provade nu att ställa in larmtempen på 10 grader (istället för "Från") får vi se.Får en känsla av att pumpen själv blandat i hop begreppen avluft och frånluft?De är lite roliga krumelurer i displayen också. Bland annat en blixt, vilket jag anar har med avfrostning eller elpatronen att göra?Nä jag tror på solfångare, ack.tank och vattenmantlad kamin. Eller egentligen ännu bättre: ett mycket välisolerat hus.Kanske med fönsterluckor som stänger sig på dagen vintertid då man ändå inte är hemma. Och på natten. Det finns inlägg om att en del har haft probem med att givaren på frånluften ligger emot plåten, till vänster inne vid filtret, och kyls ner.Blixten i fönstret visar att effektbegränsning är aktiv, du kanske lagar mat eller kör disk- eller tvättmaskin?
En LLVP är väldigt bra och enkelt som komplement om planlösningen är någorlunda öppen. Både som uppvärmning med högt COP under en stor del av vinterhalvåret och för att sprida/fläkta ut värmen från kaminen. Dessutom ger kyla när det är som varmast på sommaren. Solfångare, ack-tank, vattenmantlad kamin blir en omfattande installation och dyrt. Solfångare bra om man har pool, men på vintern är verkningsgraden låg i Norden.