0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har ni nyligen installerat VP:n så du kan reklamera?Annars så får du nog ta hem en elektriker och montera dit dem, be han säkra ner till 20A samtidigt, det ska funka.
Citat från: Carl N skrivet 27 oktober 2010, 21:28:32Har ni nyligen installerat VP:n så du kan reklamera?Annars så får du nog ta hem en elektriker och montera dit dem, be han säkra ner till 20A samtidigt, det ska funka.Kan man anta att det borde ingå att montera effektvakten i en "standardinstallation", eller kan husbyggaren valt bort den funktionen då de valt att sätta in 25 ampere och då anta att effektvakten är överflödig?
Normalt ska det dras tomrör från elmätarskåpet till bakom pannan för just effektvakt när huset byggs. 25A känns omotiverat högt om det bara avser huset. Skulle ha max 20A om det blir lägre årsavgift. 16A kan bli för litet men beror mycket på vilken koll man har på olika elförbrukare i huset. Om effektvakt följer med leveransen bör det monteras, effektuttaget i huset kan bli stort i vissa lägen med spis/ugn, tvättmaskin/torktumlare och ev. bastu osv. Monteringen ska helst göras innan energibolaget kommer och sätter upp mätaren och plomberar mätartavlan.
Det beror ju på. Man behöver inte montera "kännarna" vid elmätaren. Jag har elcentralen på väggen mitt emot pannan i tvättstugan och där sitter dessa på ingående faser. Elmätarskåpet sitter ute på ytterväggen.Jag har haft 16A huvudsäkring sedan 1984, och bytte ut min CTC 102 för drygt ett år sedan, har alltid fungerat perfekt.138 m2 Götenehus i dalarna