0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Deras säljare påstår nu att detta byte innebär att energikostnaderna för att värma vattnet nu kommer att minska med MINST 70% i och med bytet.
Du har helt rätt cocacola, och inget av detta är gjort på anläggningen vi nu diskuterar, ändå har installatören garanterat 70% besparing.DET är "villa-VVS" det.
en sista fråga, flera av er nämnde tidigare att man bör ha på alla radiatorerna eftersom värmepumpen "trivs bäst" då och kan arbeta med som bäst under dessa förutsättningar.men om jag väljer att ha vissa element "avstängda" genom att dra ner deras termostater på 0 så att de inte värms upp - sparar jag extra pengar på det jämför med att ha alla elements termostater på max?
iom att min framledningstemperatur är högre än ynka 55 grader, innebär det att jag kan köra på 9 kW-pumpen utan att byta ut nåra av mina enkelpanelsradiatorer mot dubbelpanelade?
Citat från: rcman skrivet 17 november 2010, 13:10:59en sista fråga, flera av er nämnde tidigare att man bör ha på alla radiatorerna eftersom värmepumpen "trivs bäst" då och kan arbeta med som bäst under dessa förutsättningar.men om jag väljer att ha vissa element "avstängda" genom att dra ner deras termostater på 0 så att de inte värms upp - sparar jag extra pengar på det jämför med att ha alla elements termostater på max?Ja, det sparar du nog på, men bara om värmepumpen kan leverera den värme som behövs utan att temen i systemet blir för högt, värmepumpen riskerar annars stanna p.g.a. högt tryck dritspressostat, trots värmebehov, och elpatronerna går istället på för att försöka värma, och du står där med en elpanna.
Citat från: rcman skrivet 17 november 2010, 13:10:59en sista fråga, flera av er nämnde tidigare att man bör ha på alla radiatorerna eftersom värmepumpen "trivs bäst" då och kan arbeta med som bäst under dessa förutsättningar.men om jag väljer att ha vissa element "avstängda" genom att dra ner deras termostater på 0 så att de inte värms upp - sparar jag extra pengar på det jämför med att ha alla elements termostater på max?Varför skall du stänga av vissa element helt?
Citat från: Rickard skrivet 17 november 2010, 13:23:28Citat från: rcman skrivet 17 november 2010, 13:10:59en sista fråga, flera av er nämnde tidigare att man bör ha på alla radiatorerna eftersom värmepumpen "trivs bäst" då och kan arbeta med som bäst under dessa förutsättningar.men om jag väljer att ha vissa element "avstängda" genom att dra ner deras termostater på 0 så att de inte värms upp - sparar jag extra pengar på det jämför med att ha alla elements termostater på max?Ja, det sparar du nog på, men bara om värmepumpen kan leverera den värme som behövs utan att temen i systemet blir för högt, värmepumpen riskerar annars stanna p.g.a. högt tryck dritspressostat, trots värmebehov, och elpatronerna går istället på för att försöka värma, och du står där med en elpanna.hur märker man när elpannan drar igång istället för värmepumpen?
när tar värmepumpen över från elpannan igen, till 100%?