0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är insatsen vad jag tror så missar man väl ränta på pengarna? Vilket också är en kostnad....
Citat från: Stig-H skrivet 10 november 2010, 20:15:16Är insatsen vad jag tror så missar man väl ränta på pengarna? Vilket också är en kostnad....Jag sa ju att investeringen var 130,000:-. Precis samma sak gäller för en markvärmeinstallation, att man måste betala den och att man inte får någon ränta på pengarna som man betalar. Du får inte speciellt mycket bergvärme för 130,000:-, så ditt tal om kapitalkostnaden är väl knappast till bergvärmens fördel?
Utöver insatsen tillkommer väl installationen av fjärrvärmecentralen á 40-50 000:-?
Säger bara ur mitt perspektiv, och vart bodde trådskaparen? Pris i hans kommun, avgifter?I denna stad går folk ur fjärrvärmen, för priset bara stiger..
Säger bara ur mitt perspektiv, och vart bodde trådskaparen? Pris i hans kommun, avgifter?
Ja några 38 öre/ kwh kan du glömma, och utan fast avgift? Njae..Umeå ligger tydligen ganska billigt med sina 66öre/ kwh, och då ändå 4000kr/ år i avgift.
Räknar man lite teoretiskt över överskådlig tid så blir det ungefär samma kostnad. VP'n kostar en liten bit över 100' och driftkostnaden landar på ~40 öre/kWh.