Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken LLVP ska vi välja?  (läst 7494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Vilken LLVP ska vi välja?
« skrivet: 25 oktober 2010, 20:11:27 »
Huset med rätt öppen planlösning i Västerås byggd 1987 är på 120kvm och värms idag upp av en NIBE Fighter 410P (fixar varmvattnet också). Elförbrukningen är på ca 21000 KWh/år, misstänker att elpatronen i niben jobbar MYCKET  :o. Tänkte att det borde gå att kapa elförbrukningen mha en LLVP. Är vi på rätt spår när vi vill kombinera FLVP:en med en LLVP? Kommer LLVP att indirekt hjälpa till med att värma upp tappvarmvattnet i NIBEN också? Eller önskar jag för mycket nu? Vilken LLVP är bäst för oss? Kollat lite själv...

Toshiba Polar 2 RAS-10 - Bäst (?) om man kollar på COP i olika utetemperaturer (energimyndigheten.se). Hörde ett rykte om att nåt kullager i utedelen brukar gå sönder i de... Nån som vet mera?

Mitsubishi Electric MSZ-FD25VA - Verkar också intressant. Hört att de är av bra kvalitet. COP verkar inte heller vara dåligt på såna.

Ideer på andra märken som är minst lika bra och är av bra kvalitet?

Alla kommentarer välkomna  :)

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2010, 22:32:46 »
Det kan nog vara bra med en värmekälla i huset också...  ;)

En FLVP kan ju bara återvinna energin i frånluften. Den tillför egentligen ingenting... Det får el-patronen göra, och förbrukningnen av hushåls-el.

Stöttar du med en "annan" värmekälla, kommer niben att avlastas och därmed fritt kunna ägna sej åt varmvattenproduktion. Jag vet inte hur den prioriterar, men jag misstänker att varmvattnet ligger högt... Det krävs nog att man kan spärra el-patronen för att få maximal besparing, men det går väl..?

Den starkaste sidan för Toshiba Polar 2, är att den kan gå med ovanligt låg effekt när behovet är lågt. Just den egenskapen har du antagligen ingen större nytta av. Nackdelen med den är att den är "lite klen". Du kommer att gå på din Nibe tills den inte orkar mer. Först då ska LL-pumpen starta, och då gör det inget om den går in med lite högre effekt än vad Toshiban skulle kunna. Det ger bara lite mer marginal för Niben. Det blir ändå antagligen inte "för mycket" effekt, som det kan bli om en LL-VP är ensam värmekälla.

Jag skulle hellre satsa på en pump med högre effekt än Toshiban, som i Energimyndighetens tester inte ger lika mycket som tex. ME FD25, eller ännu mer FD35. Eller Fujisu Norcia 14... Nya Panasonic HE9LKE verkar inte så tokig den heller... - usch va' jobbit det blev nu...  :-\
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Rockman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2010, 08:14:17 »
Köp en pump som ger mycket värme när det är kallt för det är då det behövs. COP värdet är inte lika bra som på en mindre pump men det är ändå väldigt mycket bättre än COP på en elpatron ;). Jag själv valde mellan Fujitsu Nocria & Mitsubishi FD35, det blev tillslut FD35an mest pga att den är känd för att krångla väldigt lite.

Nya Panasonic H9LKE finns det ju inga tester på varken hos Energimyndigheten eller hos vanliga konsumenter, kanske är skitbra men det är ju inte bevisat än.

Mvh//Rockman

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8656
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2010, 08:23:24 »
Du får titta en gång till på Energimyndighetens hemsida Rockman då HE9LKE  finns upplagd där den någon vecka tillbaka
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rockman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2010, 09:17:48 »
Oj då, det har jag helt missat ;)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2010, 10:26:30 »
Hej

Hus med öppen planlösning byggt 1987 på 120 kvm med frånluftvärmepump. Total förbrukning 21000 kWh. Jag skulle säga att elpatronen går mycket, för hus byggda i den tidsepoken är snåla på energi.

I ditt hus räcker det med en maskin som levererar 3-3,5 kW vid -15 grader. Där har du ett helt stim av maskiner. Mitsubishi FD25/Panasonic HE9LKE/Toshiba Polar-2 RAS13 är väl riktiga maskiner allihop. Prisvärdast är nog Mitsubishin, men den bör placeras på markstativ. Panasonicen kan förmodligen skruvas upp på väggen utan att det blir stomljud, men den är å andra sidan ofta dyrast. Toshiban går lågt i dellast (fördel vid milt klimat), men brukar vara dyrare än Mitsubishin.

Jag tror du blir nöjd med vilken som helst av dessa 3.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2010, 18:52:11 »
Det kan nog vara bra med en värmekälla i huset också...  ;)
=> Sant :)

En FLVP kan ju bara återvinna energin i frånluften. Den tillför egentligen ingenting... Det får el-patronen göra, och förbrukningnen av hushåls-el.
=> Värmepumpar är inte mitt område men jag kan tycka att det borde finnas mera energi att hämta från inomhusluften (frånluften) än det finns i utomhusluften under vinter. Tänkte att niben borde kunna utnyttja frånluften bättre än den verkar göra.

Stöttar du med en "annan" värmekälla, kommer niben att avlastas och därmed fritt kunna ägna sej åt varmvattenproduktion. Jag vet inte hur den prioriterar, men jag misstänker att varmvattnet ligger högt... Det krävs nog att man kan spärra el-patronen för att få maximal besparing, men det går väl..?
=> Läst igenom nibemanualen flera ggr o den värmer endast vatten (till tillluftsbatteriet och radiatorerna) och tappvarmvatten. Dvs om jag fattat rätt. El-patronen går att spärra, lär vara det första jag gör när jag får en LLVP på plats :)

Den starkaste sidan för Toshiba Polar 2, är att den kan gå med ovanligt låg effekt när behovet är lågt. Just den egenskapen har du antagligen ingen större nytta av. Nackdelen med den är att den är "lite klen". Du kommer att gå på din Nibe tills den inte orkar mer. Först då ska LL-pumpen starta, och då gör det inget om den går in med lite högre effekt än vad Toshiban skulle kunna. Det ger bara lite mer marginal för Niben. Det blir ändå antagligen inte "för mycket" effekt, som det kan bli om en LL-VP är ensam värmekälla.
=> Hängde nog inte riktigt med...  :-\

Jag skulle hellre satsa på en pump med högre effekt än Toshiban, som i Energimyndighetens tester inte ger lika mycket som tex. ME FD25, eller ännu mer FD35. Eller Fujisu Norcia 14... Nya Panasonic HE9LKE verkar inte så tokig den heller... - usch va' jobbit det blev nu...  :-\
=> Funderat på en m högre effekt också men lutar åt en med bättre COP siffror just nu iaf  :)

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2010, 23:22:26 »
Den starkaste sidan för Toshiba Polar 2, är att den kan gå med ovanligt låg effekt när behovet är lågt. Just den egenskapen har du antagligen ingen större nytta av. Nackdelen med den är att den är "lite klen". Du kommer att gå på din Nibe tills den inte orkar mer. Först då ska LL-pumpen starta, och då gör det inget om den går in med lite högre effekt än vad Toshiban skulle kunna. Det ger bara lite mer marginal för Niben. Det blir ändå antagligen inte "för mycket" effekt, som det kan bli om en LL-VP är ensam värmekälla.
=> Hängde nog inte riktigt med...  :-\

Det vart kanske lite mycke... Vill du att jag ska försöka förklara..? Eller nöjer du den med slutsatsen: att jag inte tror du har så stor nytta av Toshibans starka kort - låg min-effekt.

Att jämföra COP är väldigt svårt. Det blir inte ens rättvisande med Energimyndighetens testresultat. Problemet är att alla pumpar testas vid olika effekt (och COP varierar ju som bekant om man varierar effekten). Men du vill kunna jämföra COP för flera pumpar, när dom går i just ditt hus. Och då kommer dom att gå med samma effekt, för att hålla samma temperatur. Huset har ju ett givet effektbehov, oavsett pump.

Du skulle då behöva testresultat vid specifika effekter, tex. 1, 2 och 3 kW, och vid flera olika ute-temperaturer. Eftersom det inte finns, blir det omöjligt att säga vilken pump som ger dej bäst COP i just ditt hus. Speciellt som du inte heller vet exakt vilken effekt huset behöver vid olika ute-temperaturer.

M.a.o. En pump som har sämre COP i Energimyndighetens test kan ge högre COP i ditt hus. Så stirra inte för mycket på COP.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2010, 00:18:08 »
Hej Svm!  Ja jag vet inte om jag har missuppfattat något här eller om Pi.r pratar lite i nattmössan men var det inte meningen att luftvärmepumpen bara skulle vara som ett komplement till din nuvarande uppvärmning med Niben?? Sc:,h Och för att Niben inte skulle behöva gå på elpatron så mkt eller?? Din elförbrukning på ca 21000 kwh/år är det er totala elförbrukning i hushållet eller är dessa 21000 kwh bara för uppvärmningen?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2010, 06:39:44 »
Med tanke på energiförbrukningen får man en länsla av att det är några stycken i hushållet....som använder duschen dagligen.
Är det så, så behövs nog pumpen/kompressorn för att producera varmvatten.....och värmen sköts med elpatron den tid pumpen försöker återställa TVV-ackumulatorn.
I det fallet är det inte fel att låta en kraftig L/L stå för uppvärmningen under denna tid.   jag hade nog provat med detta, och samtidigt blockerat elpatronen i Niben.

PS: frånluften innehåller betydligt mycket mer energi än den tillsatta (är ´"energilös" först vid -273 ºC)
Men köldmedievalet kan begränsa möjligheterna att uppta energi under en viss temperatur  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2010, 09:58:41 »
Rockman - Köp en pump som ger mycket värme när det är kallt för det är då det behövs.
=> Verkar vettigt, man vill ju att den ska ge en besparing när det är kallt, givetvis ska det vara varmt i huset då också  ::)

Gano - I ditt hus räcker det med en maskin som levererar 3-3,5 kW vid -15 grader. Där har du ett helt stim av maskiner. Mitsubishi FD25/Panasonic HE9LKE/Toshiba Polar-2 RAS13 är väl riktiga maskiner allihop.
=> Toshiba Polar-2 RAS10 borde då duga också? Jag får säga att jag är lätt påverkad av följande test: http://issuu.com/mediaview/docs/vuab_varmepumpstest_2010?mode=embed&layout=http://skin.issuu.com/v/dark/layout.xml&showFlipBtn=true

Gano - Prisvärdast är nog Mitsubishin, men den bör placeras på markstativ. Panasonicen kan förmodligen skruvas upp på väggen utan att det blir stomljud, men den är å andra sidan ofta dyrast. Toshiban går lågt i dellast (fördel vid milt klimat), men brukar vara dyrare än Mitsubishin.
=> Kommer nog att sättas fast på väggen till att börja med. Brummar FD25 mer än RAS10 exvis? Är orolig för hur pass mycket pumpen avger vibrationer. Ifall vi får brummande i huset får vi fixa till det nästa sommar.

pi.r - Det vart kanske lite mycke... Vill du att jag ska försöka förklara..? Eller nöjer du den med slutsatsen: att jag inte tror du har så stor nytta av Toshibans starka kort - låg min-effekt.
=> Jag nöjer mig så  :)

pi.r - M.a.o. En pump som har sämre COP i Energimyndighetens test kan ge högre COP i ditt hus. Så stirra inte för mycket på COP.
=> Man blir matt. Djungel det här med värmepumpar  ::)

Raffen - ... men var det inte meningen att luftvärmepumpen bara skulle vara som ett komplement till din nuvarande uppvärmning med Niben?? Och för att Niben inte skulle behöva gå på elpatron så mkt eller??
=> Japp, så var det tänkt, kapa kostnader. Bara nibens elpatron är på 9kW och det övriga (fläktar o kompressor o cirkulationspump) tillsammans ligger på ca 1kW i den. Många kWh blir det m elpatronen.

Raffen - Din elförbrukning på ca 21000 kwh/år är det er totala elförbrukning i hushållet eller är dessa 21000 kwh bara för uppvärmningen??
=> Det är den totala elförbrukningen. Vi är 3 st som bor i huset. Tror inte vi är storkonsumenter av hushållsel eller varmvatten men allt är relativt  :)

ace - Med tanke på energiförbrukningen får man en länsla av att det är några stycken i hushållet....som använder duschen dagligen. Är det så, så behövs nog pumpen/kompressorn för att producera varmvatten.....och värmen sköts med elpatron den tid pumpen försöker återställa TVV-ackumulatorn.
I det fallet är det inte fel att låta en kraftig L/L stå för uppvärmningen under denna tid.   jag hade nog provat med detta, och samtidigt blockerat elpatronen i Niben.
=> jag duschar i princip dagligen, samma m frugan, bäbisen inte lika ofta. Tänkt att ta in nån service kille som får kolla så niben är rätt inställd, fast det blir efter LLVP är på plats.

Så, vilken LLVP ger oss mest besparing, har "färst" problem, avger inga vibrationer och låter minst?  :)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2010, 10:39:34 »
Hej Svm!  Ni har ett hus med rätt öppen planlösning i Västerås byggt 1987 på 120kvm och med en total elförbrukning som är på ca 21000 KWh/år, dvs en ungefärlig uppvärmningskostnad på ca 11000 kwh/år om vi räknar bort elförbrukningen för varmvatten och hh-el.
Vad det anbelangar Toshiba polar2-pumpen som har nämnts här så bör den väl isf ensam klara av upp till hela ditt uppvärmningsbehov i huset ned till ivf runt ca -15 ºC om du så skulle önska enligt min uppfattning, och Niben kunde du då engagera enbart för varmvattnet isf. ;) Av den här separata uppvärmningskostnaden på ca 11000 kwh/år som är aktuell idag skulle du därmed kunna få ned till allt mellan ca 3000-4000 kwh/år med nämnda LLVP om du nu skulle få för dig att enbart värma huset med luftvärmepumpen alltså. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 27 oktober 2010, 11:34:50 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2010, 12:47:49 »
Raffen - Av den här separata uppvärmningskostnaden på ca 11000 kwh/år som är aktuell idag skulle du därmed kunna få ned till allt mellan ca 3000-4000 kwh/år med nämnda LLVP om du nu skulle få för dig att enbart värma huset med luftvärmepumpen alltså.
=> Så jag kan förvänta mig en besparing på 7000-8000 kwh/år med en Toshiba RAS-10PKVP-ND/RAS-10PAVP-ND? Inte dåligt! Då är jag ännu mera säker på att vi ska inhandla en LLVP  :), återstår att välja märke/modell  Sc:,h

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2010, 17:32:04 »
Hur mycket du kan spara exakt vet jag inte, men du kan se vad som hände med min elförbrukning vid installationen.
Min 9 år gamla pump började strula med avfrostningarna i mitten av Januari i år (fick tina upp den ett par gånger i veckan huvuddunk). 27 Januari installerades vår nya Polar 2 13. Vår gamla pump behövde hjälp redan vid några minus, medan den nya klarade värmen ner till -15 utan tillskott ( 2 tonåringars rum på ovanvåningen hade elementen ställda på 18gr då de stänger sina dörrar  fiR:).
Nu på hösten är det kanon med den låga värmeavgivningen som Raffen pratar sig varm för. Snittförbrukningen de sista 10 dagarna är 243w/h. Går ner till strax under 80w förbrukning innan den går i offläge.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken LLVP ska vi välja?
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2010, 19:36:25 »
PS: frånluften innehåller betydligt mycket mer energi än den tillsatta (är ´"energilös" först vid -273 ºC)
Men köldmedievalet kan begränsa möjligheterna att uppta energi under en viss temperatur  ;)

Brukar en FLVP sänka ut-luft-tempen så mycket under utomhus-tempen (dvs. luft-in-tempen)?
Vid +10°C kan jag föreställa mej att dom ligger en bit under... Men dom har väl en undre gräns..? typ -1 0°C ..? För dom kör väl inte R410A i dom..?

Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!