0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon gång borde du ha hamnat i en drift situation där det krävs lite trix för att rädda ett glass lager eller dyligt.cocacola
Art: En intressant fråga.Ny olja som står öppen är hygroskopisk och drar åt sig fukt....så länge du kokar av fukten innan du köldmedie-mättar oljan händer ingenting.En nedplockad pump där den mättade oljan kokar av är inte hygroskopisk under avkokningstiden och är normalt inte något problem.men om en pump får ligga öppen tills köldmediet i stort sett kokat av ur oljan...bör kunna få hygroskopiska egenskaper (olja)igen.. Måste erkänna att jag inte vet om det startar en reaktion då Måste jag göra ett test på snarast :Mitt råd: ska pumpen förvaras nedplockad så plugga ändarna.
Citat från: internetper skrivet 25 oktober 2010, 14:00:00Hej alla,jag har skaffat en luft/luft värmepump med märket Mitsubishi MSZ-FD25 VABH (q-heat kirgamine).Den installerades och allt var frid och fröjd. Ca en vecka senare såg jag att innerdelen inte satt som den skulle på väggen så jag ringde in montören och de skulle hänga om den. För att lyckas med det fick han lov att koppla loss systemet med rör och allt. Jag tror att han stängde av innerdelen och lät ytterdelen suga in gasen i den innan han delade på den.Efter att montageplattan satts fast med plugg kopplade han ihop den igen (det såg ut som om det satt någon specialkoppling på kopparrören ungefär mitt på yttersträckan där han delade på det). Jag är dock ganska säker på att han inte vaccumsög maskinen efter ihopkopplingen och start. Är detta ett problem för mig? Har hört att vissa säger att om det kommer in luft i rören så behöver byta ut ytterdelen då det kan ske en kemisk reaktion med luften som gör att kompressorn pajar alldeles för snabbt. Är det verkligen så illa?Hur gör man isåfall gentemot ventilationsföretaget som levererat produkten?/En lätt uppskrämd och nybliven luft/luftpumpsägare. Jeg synes du skal kontakte foretaket og spørre hvilken praksis de benytter i forhold til denne jobben du har fått utført. Og om de gir garantier om at havari av kompressor ikke vil skje pga "manglende" vakuumering...?Skriv gjerne tilbake slik at vi får høre hvilket svar du fikk...Uansett synes jeg det strider mot beste praksis å IKKE vakuumere et system som har blitt "åpnet". Det andre skriver om at det er nesten umulig eller tidkrevende å vakumere et rørsystem som inneholder rester av kjølemiddel er en sannhet med modifikasjon.Etter boka ("min" bok) kan man tørke ut et rørsystem vha nitrogenflushing/opptrykking i flere omganger.Dessuten vil flareforbindelsene bli svekket når man åpner disse og stenger disse gjentatte ganger... større fare for lekkasje pga tretthetsbrudd osv osv...Synes din historie minner om en "fagarbeider" som har det travelt og tar short-cuts... Du kommer uansett til å angre deg hvis du ikke tar opp dette med ditt serviceforetak nå.... det hjelper ikke deg å komme tilbake om 1 år når du får problemer. Da er det du som må "bevise" at foretaket har gjort en feil/uriktig service, og det kan bli veeeeldig vanskelig...MvhNorsk varmepumpemontør
Hej alla,jag har skaffat en luft/luft värmepump med märket Mitsubishi MSZ-FD25 VABH (q-heat kirgamine).Den installerades och allt var frid och fröjd. Ca en vecka senare såg jag att innerdelen inte satt som den skulle på väggen så jag ringde in montören och de skulle hänga om den. För att lyckas med det fick han lov att koppla loss systemet med rör och allt. Jag tror att han stängde av innerdelen och lät ytterdelen suga in gasen i den innan han delade på den.Efter att montageplattan satts fast med plugg kopplade han ihop den igen (det såg ut som om det satt någon specialkoppling på kopparrören ungefär mitt på yttersträckan där han delade på det). Jag är dock ganska säker på att han inte vaccumsög maskinen efter ihopkopplingen och start. Är detta ett problem för mig? Har hört att vissa säger att om det kommer in luft i rören så behöver byta ut ytterdelen då det kan ske en kemisk reaktion med luften som gör att kompressorn pajar alldeles för snabbt. Är det verkligen så illa?Hur gör man isåfall gentemot ventilationsföretaget som levererat produkten?/En lätt uppskrämd och nybliven luft/luftpumpsägare.