0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kräva c:a 20 liter/kW effekt som pumpen ger. Enkelt att åtgärda med en tank på 1-200 liter. Denna sätts på framledningen till systemet.
Får du knäppningar med golvvärme och plaströr och betong, så är du förmodligen unik! Det knäpper lite i min nibe då den växlar från vvb 55 grader till golvv prod. Men det är inuti vp'n med kopparrör och annat. Så det knäppet kommer man inte undan.
Hade besök av en potentiell installatör, vi diskuterade olika varianter men han avrådde från flytande kondensering eftersom vårt system är ganska litet. Såvitt jag förstår är farhågan att det blir varmt för fort.Detta köper jag helt och fullt. OM systemet hade varit radiatorbaserat. Ett sådant har väldigt liten tröghet så när VP börjar arbeta får returen upp temperaturen ganska snabbt och pumpen stannar. Men nu har ju vi golvvärme i betongplatta. Systemet är riktigt trögt.Jag får intrycket att denna installatören bara tittar på vattenvolym och inte tar hänsyn till den riktiga fysiken; alltså den verkliga trögheten. Har han rätt eller fel...?
Det är sant att det är trögt med betong. Men då pratar man uppstart eller justeringar av flöden. Temperatursvängningar ute märker i alla fall inte jag av. Stryper jag en slinga så märker man omedelbart av en sänkning i returen. Men innan det påverkar i rummet,tar några dygn att få stabilt. Det blir skillnader i temp i plattan där värmen åker iväg. Men varför oroar du dig för detta?
Kom ihåg att flödet över kondensorn i pumpen måste vara säkrat. Den måste hela tiden ha ett, helst konstant högt flöde över sig för att fungera bra och kunna avge den effekt som skapas.Det är lätt att ha höga delta med FÖR låga flöden så försök att ta reda på önskat flöde över vald VP samt vilket flöde du har i ditt eget system./Raptor
Jag förstår inte riktigt vad betongens tröghet har med detta att göra. Det intallatören oroar sig för är väl att VPn inte skall kunna göra sig av med den energi den producerar utan att den kommer tillbaka i returen tämligen snabbt. Det är därför som en stor vattenvolym är bra, då det tar längre tid innan det vatten VPn redan har värmt upp kommer tillbaka i returen.Om du nu istället har lite vatten i systemet så måste du ha en bättre VÄRMEÖVERFÖRING från vattnet till omgivningen för att kompensera för detta, så att vattnet som kommer i retur har hunnit svalna av bättre. Då vet jag inte om några hundra meter PEX-ledning är idealiskt för att stimulera detta?
Citat från: Raptor skrivet 25 oktober 2010, 11:11:47Kom ihåg att flödet över kondensorn i pumpen måste vara säkrat. Den måste hela tiden ha ett, helst konstant högt flöde över sig för att fungera bra och kunna avge den effekt som skapas.Det är lätt att ha höga delta med FÖR låga flöden så försök att ta reda på önskat flöde över vald VP samt vilket flöde du har i ditt eget system./RaptorVarje kg vatten per sekund avger 20.9 kW med ett dT på 5ºC baserat på 4,18 kJ/(kg·K). Om vårt hus då snittar 3 kW i dagens driftläge (jag har ungefär 85 kWh/dag just nu inkl allt) så kommer jag fram till att systemet kör ut 8.6 liter vatten per minut.Nu har jag förvisso ingen aning om detta är högt eller lågt. Men ska man ha dT=5ºC vid 3 kW så är det det man "ska ha". Om jag inte har räknat fel då alltså...Om detta är en lågt flöde så förstår jag också varför en höjning av framledningen inte ger en omedelbar höjning av returen hos oss./Marcus