0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: joka83ed skrivet 22 oktober 2010, 23:02:27Citat från: rabalder skrivet 22 oktober 2010, 22:57:38Citat från: joka83ed skrivet 22 oktober 2010, 22:55:08Varför inte ta och använda sig av försäkringen om man är orolig för att det inte ska bli bra Man tar väl änna försäkringen för just om dessa olyckor är framme Känner du att du inte kan laga det själv så ta det på försäkringen eller lev med det...Och vad har ni för försäkringar som ska ha 6000:- i självrisk för detta Jag har LF och min självrisk är bara på 3000:- för mig studssjälvrisk o premie väljer man normalt själv men som jag skrev tidigare är bonusen den stora grejenOch varför spara på bonusen ett helt liv?För att få medaljer från MRF för att hänga i grillen på bilen, ligga i 70 på 90-väg och klaga på "idioten" som ligger bak och vill fram Är inte ens säkert att det sänker bonusen bara för att man nyttjar försäkringen, kan vara värt att prata med bolaget om det.Sorry, vi visste ju inte att du inte var medveten vad bonus är när det kommer till bilförsäkringar. Men det är sant det finns ju inte på moped.För att förstå bonus effekten så måste man både vara läs -o matte kunnig. Så alla som har den kompetensen brukar tänka igenom effekten av att nyttja försäkringen för småskador. Vad det har med emblem i grillen försår jag inte men det kanske är något lokalt fenomen där du bor att folk som är smarta får någon form av utmärkelse. I övrigt så är alla försäkringspremier en förhandlingsfråga, men man ska nog inte förhandla i samband med en claim.
Citat från: rabalder skrivet 22 oktober 2010, 22:57:38Citat från: joka83ed skrivet 22 oktober 2010, 22:55:08Varför inte ta och använda sig av försäkringen om man är orolig för att det inte ska bli bra Man tar väl änna försäkringen för just om dessa olyckor är framme Känner du att du inte kan laga det själv så ta det på försäkringen eller lev med det...Och vad har ni för försäkringar som ska ha 6000:- i självrisk för detta Jag har LF och min självrisk är bara på 3000:- för mig studssjälvrisk o premie väljer man normalt själv men som jag skrev tidigare är bonusen den stora grejenOch varför spara på bonusen ett helt liv?För att få medaljer från MRF för att hänga i grillen på bilen, ligga i 70 på 90-väg och klaga på "idioten" som ligger bak och vill fram Är inte ens säkert att det sänker bonusen bara för att man nyttjar försäkringen, kan vara värt att prata med bolaget om det.
Citat från: joka83ed skrivet 22 oktober 2010, 22:55:08Varför inte ta och använda sig av försäkringen om man är orolig för att det inte ska bli bra Man tar väl änna försäkringen för just om dessa olyckor är framme Känner du att du inte kan laga det själv så ta det på försäkringen eller lev med det...Och vad har ni för försäkringar som ska ha 6000:- i självrisk för detta Jag har LF och min självrisk är bara på 3000:- för mig studssjälvrisk o premie väljer man normalt själv men som jag skrev tidigare är bonusen den stora grejen
Varför inte ta och använda sig av försäkringen om man är orolig för att det inte ska bli bra Man tar väl änna försäkringen för just om dessa olyckor är framme Känner du att du inte kan laga det själv så ta det på försäkringen eller lev med det...Och vad har ni för försäkringar som ska ha 6000:- i självrisk för detta Jag har LF och min självrisk är bara på 3000:- för mig studs
joka83d: ett så korkat inlägg att jag inte ens orkar med att besvara det. Men innan nu börjar svamla igen.. tänk på att grunden till att man behöver trigga sin bilförsäkring är att man inte är så duktig på att köra bil. Nu kan inte alla vara jätteduktiga på detta så vi behöver ett försäkringsskydd och dessutom nyttja det. Personligen tycker jag det är synnerligen omoget att sätta en större ära i att nytta sin bilförsäkring än att inte behöva använda den tack vara att man kan köra bil. Så jag tror att det är här våra värderingar går isär.
Citerajoka83d: ett så korkat inlägg att jag inte ens orkar med att besvara det. Men innan nu börjar svamla igen.. tänk på att grunden till att man behöver trigga sin bilförsäkring är att man inte är så duktig på att köra bil. Nu kan inte alla vara jätteduktiga på detta så vi behöver ett försäkringsskydd och dessutom nyttja det. Personligen tycker jag det är synnerligen omoget att sätta en större ära i att nytta sin bilförsäkring än att inte behöva använda den tack vara att man kan köra bil. Så jag tror att det är här våra värderingar går isär.På vilket vis korkat, för att du har fel och inte erkänner det?Och vad då att jag sätter en ära i att använda försäkringen??Tror du jag gillar att nyttja den din snåljåp, har man orsak till att använda den så SKA man använde den och inte grina över förlorad bonus.Du skulle ju lika gärna kunna ha enbart trafik på din bil som är så förbannat redig och aldrig verkar göra nåt fel i trafiken. Jag kör ung 10000-12000 mil om året på vägarna och är mer eller mindre skadefri, skulle det hända att jag tabbar mig så skulle jag nyttja försäkringen om skadorna blir högre än självrisken.Sen finns ju dessa rediga i trafiken som tror att en hög bonus är lika med en duktig chaufför Tycker du har en spydig och uppkäftig attityd från första inlägget jag skrev...
Mike: Helt rätt, har man valt att ta en dyr försäkring vid nybilsköpet så är inte självrisken valbar, det är bara om man köper från icke svensk handlare eller har en bil äldre än 3 år.Pricken: Ett verkligt exempel, en av mina bilar har en grundfullkaskopremie på 22400kr, skulle jag välja att nyttja denna (nu har jag iofs second chance) så sjunker bonusen med 15%-enheter. och sedan klätrar upp igen med 5%-enheter per år. Vilket betyder att jag skulle förlora i runda slängar 6750kr i ökade premier. Självrisken ligger på 4k. Du kan kolla hur det funkar på tex If's hemsida, dom har grafiska illustrationer för dom som har svårt med texten.leifak: tror ganska många har detta men vad jag vet krävs 7-10 skadefria år innan den med automatik tillämpas.joka83d: ett så korkat inlägg att jag inte ens orkar med att besvara det. Men innan nu börjar svamla igen.. tänk på att grunden till att man behöver trigga sin bilförsäkring är att man inte är så duktig på att köra bil. Nu kan inte alla vara jätteduktiga på detta så vi behöver ett försäkringsskydd och dessutom nyttja det. Personligen tycker jag det är synnerligen omoget att sätta en större ära i att nytta sin bilförsäkring än att inte behöva använda den tack vara att man kan köra bil. Så jag tror att det är här våra värderingar går isär.
Citat från: rabalder skrivet 23 oktober 2010, 11:56:10Mike: Helt rätt, har man valt att ta en dyr försäkring vid nybilsköpet så är inte självrisken valbar, det är bara om man köper från icke svensk handlare eller har en bil äldre än 3 år.Pricken: Ett verkligt exempel, en av mina bilar har en grundfullkaskopremie på 22400kr, skulle jag välja att nyttja denna (nu har jag iofs second chance) så sjunker bonusen med 15%-enheter. och sedan klätrar upp igen med 5%-enheter per år. Vilket betyder att jag skulle förlora i runda slängar 6750kr i ökade premier. Självrisken ligger på 4k. Du kan kolla hur det funkar på tex If's hemsida, dom har grafiska illustrationer för dom som har svårt med texten.leifak: tror ganska många har detta men vad jag vet krävs 7-10 skadefria år innan den med automatik tillämpas.joka83d: ett så korkat inlägg att jag inte ens orkar med att besvara det. Men innan nu börjar svamla igen.. tänk på att grunden till att man behöver trigga sin bilförsäkring är att man inte är så duktig på att köra bil. Nu kan inte alla vara jätteduktiga på detta så vi behöver ett försäkringsskydd och dessutom nyttja det. Personligen tycker jag det är synnerligen omoget att sätta en större ära i att nytta sin bilförsäkring än att inte behöva använda den tack vara att man kan köra bil. Så jag tror att det är här våra värderingar går isär.Du måste skilja på premieberäkningen för trafik och kasko, så där har du fel, du skulle förlora betydligt mindre.
Kanske du skulle visa hur du då kan få 6750kr i besparing...?Nyfiket frågat, vad har du för fordon som har en kaskopremie på 22000?
Spännande tråd. Dags att ta fram popcornen...
Rabalder, jag tycker nog att du har en ganska dryg attityd: Beror det på osäkerhet?