Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH  (läst 11046 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #15 skrivet: 12 november 2010, 23:29:29 »
Hej pheur..!

Jag har tyvärr ingen egen konkret erfarenhet av ME-pumpar, så jag kan bara gissa... Men jag tror du bekymrar dej i onödan. Även om pumpen skulle komma "ur fas" av att du knappar på fjärren, kommer den snart att hitta tillbaka, och tuffa vidare med vad den ska göra.

För att minska risken att hamna snett medan användaren knappar på fjärren, brukar många pumpar vänta lite innan dom agerar på ett kommando. Just för att se om det kommer ytterligare kommandon som motsäger det föregående. Det kan dröja en minut innan den svarar på en ändring av inställningen.

Om du vill veta exakt hur din pump reagerar är det bara att testa... något jag varmt rekommenderar. Du lär inte kunna förstöra något, och att veta hur just din pump fungerar är alltid en fördel.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #16 skrivet: 13 november 2010, 00:36:33 »
Hej Jawen!  Jo jag undrar lite över just ME-pumparnas effektbegränsning/effektbegränsare, om de har någon sådan och hur den ev fungerar och används, och ev i vilket syfte?? Detta eftersom effektbegränsning finns det mig veterligt på alla pumpar nämligen. Känner du möjligtvis till något om ME:s ev effektbegränsning Jawen?? :)

Mvh Raffen.

Vet inte vad du pratar om, men en effektbegränsning ( beroende på hur man deffinerar det har ju allt ).

En bilmotor utvecklar 100 hk vid 5.400 varv, men bara 78 hk vid 4.000 varv.
En Geopard kan springa 110 km/t men bara ca 200 meter, men ca 80 km/t kan den springa 800 meter.
En människa kan springa 100 meter på  9,58 sek, men ändå är rekordet på 1 km 2,12 minuter d.v.s 132 sek.
Tjernobyl skapade massor av kwh kontrollerat fram tills KL 01:21 natten till den 26 april 1986, sen KL 01:23 exploderade reaktor 4 och gav sedan ingenting.
En människa kan lyfta 400 kilo i ett par sekunder, men 40 kilo i flera timmar.


Så vad menar du med effektbegränsning ?

Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #17 skrivet: 13 november 2010, 00:47:39 »
Hej Jawen!  Jo jag undrar lite över just ME-pumparnas effektbegränsning/effektbegränsare, om de har någon sådan och hur den ev fungerar och används, och ev i vilket syfte?? Detta eftersom effektbegränsning finns det mig veterligt på alla pumpar nämligen. Känner du möjligtvis till något om ME:s ev effektbegränsning Jawen?? :)

Mvh Raffen.

Hmm...  Sc:,h  Då ska vi se...

 - Du vet alltså att det ska finnas en effektbegänsning av något slag...
 - Men inte när den skulle falla in..?
 - och inte i vilket syfte..?
 - Bara att det ska finnas i alla pumpar...

Jag vet inte om vi jagar spöken här (dvs något du vill ska finnas). Det är lite svårt att veta vad du egentligen vill veta...

Det enda jag kan komma på, som man skulle kunna kalla "effektbegränsning", är det skydd mot övertryck som skulle kunna "spränga" koppar-rören i kondensorn, som man kan utgå ifrån att alla "seriösa" tillverkare av värmepumpar har.

Dom flesta LV- och VV-pumpar, som inte har inverter-styrning, har en enkel pressostat som slår ifrån kompressorn vid för högt tyrck. På inverter-pumpar är det bästa sättet att skydda mot övertryck, att mäta kondensor-temperauren (tryck och temperatur följer alltid varandra), och när temperaturen blir för hög, sänker man varvtalet på kompressorn så mycket som behövs för att hålla tempen, och därmed trycket, under ett bestämt max-värde. På så sätt kan pumpen jobba vidare, och ge så mycket effekt som systemet tillåter under rådande förhållande.

Första bilden är klippt ur manualen för din Toshiba RAS-xx SKVP/SAVP och beskriver hur den begränsar kondensor-tempen till max 56°C.
Andra bilden är hur min MHI SRKxxZGX gör. Även här är temperaturgränsen 56°C.
MEs manual beskriver inga funktioner över huvud taget, men det är inga principiella skillnader... Trycket hålls nere på en säker nivå genom att begränsa varvtalet på kompressorn.

LL-pumpar med liten "underdimmensionerad" innedel kommer lätt i en sådan situation när ute-tempen är hög (typ +7°C och över). Pumpens max-effekt begränsas då av övertrycks-skyddet i stället för kompressor-kapaciteten. (Vilket inte är något problem eftersom max effekt inte behövs vid så hög ute-temp.)

Menar du att det skulle finnas någon mer sorts effektbegränsare än detta..?
« Senast ändrad: 14 november 2010, 13:58:21 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #18 skrivet: 13 november 2010, 01:10:15 »
Ja men se där Pi.r, nu börjar vi ju komma någon vart med det här med effektbegränsningen på pumparna tycker jag. ;) Thumbsup Nu skall jag erkänna att jag inte alls vet exakt hur effektbegränsningarna används på de olika slags pumpfabrikaten mer än när det gäller Toshibas pumpar som jag har rätt bra koll på, och här tar du ju delvis poäng på deras pumpar ivf tycker jag. Thumbsup
På Toshibas pumpar så fungerar då deras effektbegränsning på 2 sätt:
1. Det ena sättet som du redan har nämnt lite om här Pi.r innebär alltså att vid normal drift så maximeras temperaturen på inomhusdelens värmeväxlare till ca +55 ºC Det betyder att om temperaturen når ca +55 ºC mätt på en av värmeväxlarens sensorer så sjunker kompressorvarvtalet och temperaturen hålls därmed på en acceptabel nivå.
2. Det andra sättet är då om värmepumpen går på fullt maxvarv och ändå registrerar att inomhustemperaturen inte stiger någonting alls, då begränsas också varvtalet på kompressorn en del så att den inte skall överhetta till sist. I båda fallen så är syftet alltså att hålla kompressoroljans temperatur på en acceptabel nivå.
(Oljans temperatur får tydligen inte överstiga ca +140 ºC i kompressorkammaren vilket är ca 40 ºC varmare än den utgående hetgasens temp.) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #19 skrivet: 14 november 2010, 15:01:23 »
Först vill jag nämna att i förra inlägget var jag lite för snabb med klippet från min MHI-manual. Temperturgränserna fanns, fast lite längre ner.  Posten är ändrad.

Raffen... Det var väl inte så mycket nytt i det jag skrev..? Men det du nämner i punkt 2, verkar vara en mix av 2 olika fall.

Det ena, som tveklöst finns, är ett rent överhettnings-skydd för kompressorn som du skriver. På dinToshiba går det in och börjar sänka kompressorns varvtal om hetgas-tempen (ut från kompressorn) går över 108°C (bild 1). På min MHI går det in vid 100°C (bild 2). Men som det utryckligen står i Toshibas manual, är detta ett skydd för fel på systemet eller kompressorn. Överhettnings-skydd är inget som träder in i "normal" drift om inget är trasigt i pumpen.

Kompressorn kyls effektivt av kylmediet som strömmar genom den och den når inte riskabla temperaturer. Som exempel har min MHI aldrig har haft en hetgas-temp över 70°C på snart 2 års drift. Jag mäter även kompressorns temp utanpå höljet ca 5 cm från botten. Jag måste erkänna att jag blev förvånad över hur snabbt och exakt den följer hetgas-tempen. Den ligger 2-3 grader över hetgasen, och det är klart att motor-axeln och lagren håller en temp som säkert är ett 10-tal grader högre än så. Så det är fortfarande stor marginal till 140°C som låter som en rimlig övre gräns.
Bild 3: Hetgas-temp, bild 4: Kompressor-temp. Dagen med rekordet i hetgas-temp. Dipparna i kurvorna kommer av avfrostningar.

Det andra fallet är det som du skriver:
... om värmepumpen går på fullt maxvarv och ändå registrerar att inomhustemperaturen inte stiger någonting alls, då begränsas också varvtalet på kompressorn en del så att den inte skall överhetta till sist ...
Tror jag inte finns... Det skulle i så fall vara ytterligare en funktion som i så fall inte är beskriven i manualen. Det finns inget behov av den, eftersom risken för överhettning är obefintlig (så länge pumpen är felfri) och för att det redan finns ett skydd mot överhettning.

Och jag hoppas för alla Toshiba-ägares skull att det inte gör det. Det skulle innebära att när det blir för kallt ute för att pumpen ska orka med hela husets värmebehov, kommer den att slå ner effekten och halvt stänga av... i stället för att "kämpa på" så gott den kan. Verkligen inte vad man önskar sej...
« Senast ändrad: 14 november 2010, 15:05:36 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad pheur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #20 skrivet: 15 november 2010, 06:28:45 »
Hej,

Har i två dagar hållt lite koll på tiden mellan avfrostningarna och nu med mellan -1 och -5 ute så verkar den ha fastnat på 45 minuter. Är detta normalt? Om man läser tidigare i tråden om kriterierna så tycker jag att nog ska den klara längre tid mellan avfrostningarna än detta.

Se gärna denna tråd jag startade:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36890.0

Jag ställde för två dagar sen av I-SEE och jag kan _nästan_ svära på att tiden mellan avfrostningarna var mycket längre än 45 minuter med I-SEE aktiverat (fast ej AREA). Samma gradantal ute.

Kan inställningar i övrigt (tex I-SEE) ha en inverkan på avfrostningsperioderna/tiden är väl vad jag undrar eftersom det är enda inställning jag har ändrat.


Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #21 skrivet: 15 november 2010, 10:00:01 »

Kan inställningar i övrigt (tex I-SEE) ha en inverkan på avfrostningsperioderna/tiden är väl vad jag undrar eftersom det är enda inställning jag har ändrat.


Bara om ändringen av inställningarna innebär att värmepumpen arbetar hårdare. Ju hårdare värmepumpen arbetar, desto mer energi tas ur utedelen och desto kallare blir värmeväxlarbatteriet, och desto mer frost, is och kondensvatten bildas. Ju mer frost som bildas på utedelen desto längre tid tar avsmältningen, och med mycket frost uppfylls inte villkoren för förlängda intervaller mellan avfrostningar. Så enkelt är det.

Täta avfrostningsintervall kan också vara en indikation på att värmepumpen är underdimensionerad i förhållande till husets värmebehov. Värmepumpen går då så hårt att den samlar på sig frost i mängder på utedelen på förhållandevis kort tid. Det blir en ond spiral, det går åt tid för avfrostningarna, och då måste maskinen gå på 100% ++, vilket ger ännu mer frost/is, etc etc

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #22 skrivet: 16 november 2010, 01:32:39 »
Allra störst inverkan på is-bildningen och därmed avfrostnings-frekvensen är vädret. Det är luftfuktigheten som är helt avgörande för hur mycket is som bildas. Vid lite lägre luftfuktighet kommer "dagg-punkten" att ligga under temperaturen på värmeväxlaren. Då bildas ingen is (eller kondensvatten om det är +grader).

Är man nyfiken kan man skaffa en luftfuktighetsmätare som sitter ute. Det finns elektriniska diton som även kan beräkna dagg-punkten. Då kan man se att under ca 70%RH blir det knappt någon is.

Senaste veckan har jag i Stockholm haft ett medel på 87%RH, vilket måste betraktas som ovanligt högt. Dagg-punkten har bara legat 1,7 °C under ute-tempen i genomsnitt, vilket garanterar rikligt med kondens. I mitt fall som vatten, för det är +grader ute.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!