Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH  (läst 10590 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« skrivet: 21 oktober 2010, 22:53:06 »
Vilka är kriterierna för att starta avfrostning på en MUZ-FD25/35 VABH?

Behovsstyrt ska det väl vara - har jag hört - men jag vill se hur..?

Jag har lusläst ute-delens servicemanualen (OHB519 6, Jul. 2008), utan att hitta ett ord om avfrostning... Och egentligen inga funktionsbeskrivningar alls. Inte heller en komponent-förteckning med artikel.nr.

Finns det någon ytterligare manual? Eller är det här allt som finns..? (jag har redan inne-delens  manual som är separat)
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2010, 23:17:07 »
De kanske är hemliga ev Pi.r?? ;) Kanske t.om lika hemliga som effektbegränsningarna på de pumparna. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2010, 01:51:01 »
Äger själv en FD35-VABH och igår när jag stod och jobbade brevid innedelen hörde jag hur den stega ned och var på väg att göra en avfrostning, jag tyckte det var konstigt med ca 2-3° ute så jag sprang ut innan det börjde och studerade utedelen.

Det var inte tillstymmelse till frost eller isbildning på lammellerna så jag förstod ingenting, sen vet jag inte om den körde en kortare variant av avfrostning, för jag upplevde den som kortare, men jag tog inte tid.

Undrar också lite hur det ligger till?.

Förra mycket kalla vintern gick den klanderfritt hela tiden, och avfrostningen fungerade så perfekt att jag endast vid ett tillfälle bröt av en istapp på 1 cm i diameter som gick från markstativet och marken, annars var den helt ren konstant.

Har bara lovord att säga om FD35-vabh, klart bättre än min andra Toshiba RAS-10 från 2008, både vad gäller fläktljud och prestanda när man behöver värme, ända + för Ras 10:an är att plåten på utedelen är vitare FD35:an ser nästan lite "smutsgul-vit" ut nu efter en tid.

MvH Jawen



2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2010, 09:40:36 »
Hej Jawen!  Du kanske skulle behöva uppdatera din profil lite då ev?? För där står det inget om någon FD35-VABH nämligen?? Sc:,h Och läser man profilen Citat:
Elpanna IVT 290.
Förbrukning ca 40.000 kwh 2007
Satte in en L/L pump Toshiba RAS:10:a 2008-08, nuvarande förbrukning ca 23.000 kwh

Så får man väl uppfattningen rätt klart för sig att du har gått ifrån en förbrukning 2007 på ca 40.000 kwh till nuvarande ca 23.000 kwh i huvudsak med hjälp av Toshiban eller?? ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2010, 15:54:27 »
De kanske är hemliga ev Pi.r?? ;) Kanske t.om lika hemliga som effektbegränsningarna på de pumparna. ;)

Mvh Raffen.

Vilken effektbegränsning är det du syftar på Raffen..?

För övrigt fick jag ett privat meddelande om hur det funkar med avfrostningarna. Så nu vet jag...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad JimGus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2010, 19:04:09 »
För övrigt fick jag ett privat meddelande om hur det funkar med avfrostningarna. Så nu vet jag...


Hej pi.r

Är detta något du kan dela med dig av då jag är spekulant på en fd35a till stugan?

SP
« Senast ändrad: 22 oktober 2010, 20:52:04 av Shovelpower »
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2010, 19:31:01 »
Om jag kommer ihåg rätt..  (annars får jag nog höra det)  ;D
avfrostning pågår tills vätskeledningen uppnått +8 ºC
lyckas den få upp temperaturen över +8 ºC på vätskan (efter utebatteriet) inom 5min vid avfrostning så förlängs driftstiden till nästa avfrostning med 15min och vise versa åt andra hållet.
Detta fortlöper hela tiden, klarar den nästa avfrostning inom tiden förlängs driften med ytterligare 15min osv ..
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad JimGus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2010, 20:50:36 »
Om jag kommer ihåg rätt..  (annars får jag nog höra det)  ;D
avfrostning pågår tills vätskeledningen uppnått +8 ºC
lyckas den få upp temperaturen över +8 ºC på vätskan (efter utebatteriet) inom 5min vid avfrostning så förlängs driftstiden till nästa avfrostning med 15min och vise versa åt andra hållet.
Detta fortlöper hela tiden, klarar den nästa avfrostning inom tiden förlängs driften med ytterligare 15min osv ..

Tack Ace!   Thumbsup
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2010, 01:41:39 »
Raffen

Huset vi bor i stämmer med min profil,sen om du läser lite noggrannare i profilen så ser du att jag tilläggsisolerat också, hade bara ett tunt lager packat kutterspån innan, så det är inte enkom RAS-10:an.
Men jag bygger ett nytt hus som snart är klart (förhoppningsvis) och det huset har en provisorisk monterad  FD-35 VABH.
Husen sitter nästan ihop och är på samma tomt.

Ock jag har tidigare berättat för dig om mina upplevda skillnader mellan RAS-10:an och min FD-35 VABH, FD 35 "vinner alla dar i veckan".

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2010, 15:28:58 »
Hej Jawen..!

Toshiban är nog en utmärkt pump om man har lite lägre effektbehov - som för mej tex. Men FD35:an har betydligt högre effekt och är tystare (sägs det), så jag förstår ditt val.

Det är bara det att Raffen "vet" att det finns en hemlig effekt-beränsning i FD35:an som "någon ful fisk" kopplat ur vid Energimyndighetens test. Så vid "riktiga" förhållanden i ett hus, skulle den bara ha likvärdig effekt som Toshiban... Fast det är ju bara Raffen som har förstått hur det verkligen ligger till...

För det var väl den effekt-begränsningen du syftade på här Raffen?
De kanske är hemliga ev Pi.r?? ;) Kanske t.om lika hemliga som effektbegränsningarna på de pumparna. ;)

Mvh Raffen.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2010, 01:23:29 »

Det är bara det att Raffen "vet" att det finns en hemlig effekt-beränsning i FD35:an som "någon ful fisk" kopplat ur vid Energimyndighetens test. Så vid "riktiga" förhållanden i ett hus, skulle den bara ha likvärdig effekt som Toshiban... Fast det är ju bara Raffen som har förstått hur det verkligen ligger till...


Ha, ha, ha, ha, ja man hör konstiga saker.

Nä men har man bara runt 2 kw behov vid -15 så Kööööööp Toshiba RAS-10, men vem klarar sig på det  Sc:,h
Och vill man ha en smågnislande innedel som låter rätt jobbigt mycket så köööööp Toshiba RAS-10

Jag var grön på luft/luft pumpar när jag köpte Toshiban 2008-08, jag hade småbrått för kylan var på gång och hade läst på EM att den var riktigt bra, så jag köpte en.

Men ack vad man bedrog sig på COP och arbeta ned till -30 och andra lovord, eftersom man snabbt i kylan lärde sig att kraften behövs just när det blir kallt så passade inte toshiban alls i vårt hus som behöver ca 3,5-4  kw vid -15.
Kompensera med  1500-3000 watt ren el-värme under stor del av vintern var absolut inget jag räknade med, och gjorde mig rätt förbannad.

Men RAS-10 är fortfarande en  pump som ger förträffligt prisvärd värme stora delar av året, men i.o.m låg maxeffekt vintertid så kan den bara bli ett kompliment till någon annan värmekälla.


Vet inte med dom andra 6 kw pumparna, men kan ärligt säga att jag inte tror Toshiban RAS-10 räcker vintertid i något gammalt hus över 40- 50 kvm, och ska man köpa 2 stycken inkl mont så blir det inte långt kvar till en kvalité luft/vatten med högre effekt, tyst inne, jämnare värmefördelning och som då även skulle värma vv.

Därför hoppas jag att samtliga större nya luft/luft som släpps på marknaden i dag i den dyrare klassen, lämnar minst det som FD-35 lämnar vid -15 grader.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #11 skrivet: 11 november 2010, 23:46:00 »
Hej Jawen..!

Toshiban är nog en utmärkt pump om man har lite lägre effektbehov - som för mej tex. Men FD35:an har betydligt högre effekt och är tystare (sägs det), så jag förstår ditt val.

Det är bara det att Raffen "vet" att det finns en hemlig effekt-beränsning i FD35:an som "någon ful fisk" kopplat ur vid Energimyndighetens test. Så vid "riktiga" förhållanden i ett hus, skulle den bara ha likvärdig effekt som Toshiban... Fast det är ju bara Raffen som har förstått hur det verkligen ligger till...

För det var väl den effekt-begränsningen du syftade på här Raffen?
De kanske är hemliga ev Pi.r?? ;) Kanske t.om lika hemliga som effektbegränsningarna på de pumparna. ;)

Mvh Raffen.

Ja kanske det Pi.r! ;)  Jag såg att du hade fått reda på hur ME-pumparnas avfrostning fungerar i detalj utan att iof redovisa detta här på forumet, du kanske även kan ta reda på hur det ligger till med ME-pumparnas ev effektbegränsning och hur dessa då ev används och fungerar, vilket skulle vara mkt intressant att få veta tycker jag. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #12 skrivet: 12 november 2010, 00:53:53 »
Raffen

Vad är det för snack om ME-pumparnas ev effektbegränsning som du för  Sc:,h
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #13 skrivet: 12 november 2010, 01:03:56 »
Hej Jawen!  Jo jag undrar lite över just ME-pumparnas effektbegränsning/effektbegränsare, om de har någon sådan och hur den ev fungerar och används, och ev i vilket syfte?? Detta eftersom effektbegränsning finns det mig veterligt på alla pumpar nämligen. Känner du möjligtvis till något om ME:s ev effektbegränsning Jawen?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pheur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Kriterier för avfrostning på MUZ-FD25/35 VABH
« Svar #14 skrivet: 12 november 2010, 13:21:05 »
Nybliven ägare av en FD35a. Och det är dessutom första pumpen så jag har ingen större erfarenhet av hur dom fungerar.

En fråga jag har är vad som händer i/med pumpen om den går i avfrostningsläge och samtidigt som den är det så ändrar man lite inställningar.

Ett exempel, pumpen går i avfrostning och man "passar då på" att ändra inställningar för I-SEE på eller av. För att ändra den inställningen måste man ju ställa pumpen i läge för kyla. Så resultatet blir ju att man under några sekunder ändrar till kyla, ändrar I-SEE av/på och sen går tillbaka till värme. Kan detta ställa till med något eller kommer pumpen fortsätta avfrosta så länge den behöver om den en gång gått ner i det läget? (för att komma från kyla till värme så "steppar" man ju även igenom torkning).

Ett annat exempel är ju om man när den börjat avfrosta går och stänger av pumpen. Vad händer då? Om man startar den omgående kommer den fortsätta med avfrostning eller kommer den (fast den kanske skulle behöva avfrosta) gå i normalt läge? Detta kan ju definitivt hända om strömmen går.


Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!