0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: silverräven skrivet 21 oktober 2010, 20:21:28Citat från: silverräven skrivet 21 oktober 2010, 20:20:24Första huset jag hade för 40 år sedan gjorde jag det misstaget att stänga av cirk.pumpen. Det har jag inte gjort sedan dess.Svärsonen som har en IVT 490 installerade en luft/luft och stängde flertalet radiatorer. När vintern kom fick han ingen värme på radiatorerna. Ventilerna hade kärvat ihop så det var tummen och nätta slag med hammaren för att få rörelse igen.Jag har aldrig behövt byta en cirk.pump.Hur gör man att alltid ha cirkulationspumpen igång, även mitt på sommaren? Sätter man upp sommardrifttemperaturen till en hög, typ 29 grader?
Citat från: silverräven skrivet 21 oktober 2010, 20:20:24Första huset jag hade för 40 år sedan gjorde jag det misstaget att stänga av cirk.pumpen. Det har jag inte gjort sedan dess.Svärsonen som har en IVT 490 installerade en luft/luft och stängde flertalet radiatorer. När vintern kom fick han ingen värme på radiatorerna. Ventilerna hade kärvat ihop så det var tummen och nätta slag med hammaren för att få rörelse igen.Jag har aldrig behövt byta en cirk.pump.
Första huset jag hade för 40 år sedan gjorde jag det misstaget att stänga av cirk.pumpen. Det har jag inte gjort sedan dess.Svärsonen som har en IVT 490 installerade en luft/luft och stängde flertalet radiatorer. När vintern kom fick han ingen värme på radiatorerna. Ventilerna hade kärvat ihop så det var tummen och nätta slag med hammaren för att få rörelse igen.Jag har aldrig behövt byta en cirk.pump.
Ni har väl rumstermostater?
Blir varmare i huset på sommaren om den alltid går. Bättre att motionera pumpen under kortare tid då och då under sommaren.
Citat från: silverräven skrivet 21 oktober 2010, 22:04:20Ni har väl rumstermostater? Ett injusterat system behöver inga termostater. Räcker med inomhusgivare för att kompensera över/undertempMed termostater som lägger sig i regleringen kan man få konstiga fenomen, oftast behöver dessutom värmepumpen jobba med en högre kurva än vad huset egentligen behöver ha.
Citat från: nisse490 skrivet 21 oktober 2010, 20:41:56Citat från: silverräven skrivet 21 oktober 2010, 20:21:28Citat från: silverräven skrivet 21 oktober 2010, 20:20:24Första huset jag hade för 40 år sedan gjorde jag det misstaget att stänga av cirk.pumpen. Det har jag inte gjort sedan dess.Svärsonen som har en IVT 490 installerade en luft/luft och stängde flertalet radiatorer. När vintern kom fick han ingen värme på radiatorerna. Ventilerna hade kärvat ihop så det var tummen och nätta slag med hammaren för att få rörelse igen.Jag har aldrig behövt byta en cirk.pump.Hur gör man att alltid ha cirkulationspumpen igång, även mitt på sommaren? Sätter man upp sommardrifttemperaturen till en hög, typ 29 grader?Ni har väl rumstermostater?
Sist jag bytte gick alltihopa på drygt 5000:-
Finns det ingen 'motioneringsfunktion' i VP'ns styr?