0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Apan (45) joka83ed (50). När ni anger er vv temperatur, är det en fast temperatur ni har eller ett börvärde? Jag kör börvärde 45.9 och låter den gå ner till 40 och upp till 51, dock säger manualen att vattnet någonstans i vvb är 5 grader varmare så kanske jag egentligen kör 46 - 56 grader, är osäker? Undrar om något vatten är 40 någon gång eller om det lägst är 45?Vi omsätter mycket vv, kanske 400 l vv om dagen, skulle vilja sänka ännu mer eftersom vv värms väldigt ofta även på natten när vi inte tar vatten. skulle vilja köra 37 - 49 (42 - 54), vad tror ni om detta?
The "L" word! Jag som trodde att vi kommit fram till att legionella var ett icke-problem i vårt land och därför inte behöver åtgärdas (mer än vad som redan är gjort).Medans däremot skållning, framför allt av små barn var ett reellt problem som ger anledning till starka rekommendationer om en maximal vv-temp om 50 grader vid tappställe.Sen begriper jag inte varför man skulle ställa en el-beredare på låg temp? Där torde snålheten ha lurat visheten.
Skållningsproblemet löser man med en blandningsventil efter beredaren - Inte genom att sänka tempen i hela systemet.