0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ska försöka gräva fram siffrorna, men i princip blev det lönsamhet tack vare att jag skrev av pumpen på 25år istället för 15år. Grundtanken till detta var "om pumpen får vila halva året borde den hålla dubbelt så länge, men inte riktig då den åldras även när den inte används". Men med lite mer vetskap kommer den nog inte kunna vila ett halvår med så liten VVB. Så det kanske inte blir lönsamt ändå.Enligt samtal med Nibe rymmer den 271 liter för att vara exakt.VPn kan ställas ner till 50C för vv, men jag tänker även att med en smart styrning kan man ju lura pumpen genom att emulera en tempsensor. Då kan man få vilken temp man vill.
Ska försöka gräva fram siffrorna, men i princip blev det lönsamhet tack vare att jag skrev av pumpen på 25år istället för 15år. Grundtanken till detta var "om pumpen får vila halva året borde den hålla dubbelt så länge, men inte riktig då den åldras även när den inte används". Men med lite mer vetskap kommer den nog inte kunna vila ett halvår med så liten VVB. Så det kanske inte blir lönsamt ändå.
Jag tänkte nästan att det var så illa....På en 60x60 modul går det att få in en riktig ack.tank som rymmer 400 liter.Vi delar in den i tre lika stora delar på drygt 130 liter i varje och använder delarnasom jag skrev i tidigare inlägg.När huset byggs monteras bara en el-VVB på ca 100 liter och VP är inte alls inblandadi VV-produktionen. När det hela är slutbesiktigat och de stelbenta byggarna har gått hemså tar du dit den riktiga ack.tanken och en riktig VVS-are som kopplar ihop det hela somdet skall vara. El-VVB:n behövs även i fortsättningen för att spetsa varmvattnet och gesolen fritt spelrum i de 400 liter som finns.Kulverten är ett helt problemområde för sig och har behandlats i olika sammanhanghär på forumet. Det jag bruka trycka på är att inte ha cirkulation mellan byggnadernai onödan och inte kör höga temperaturer. Varmvattencirkulation i kulverten t.ex. kommerdet att bli väldigt stora förluster på.Har vi möjligen lite tur på så sätt att solfångarna kunde hamna på garaget? Då skulle vikunna ta hand om solens högsta temperaturer i en rejäl tank i garaget och skicka lågtempin till solslingan i botten av den lilla tanken i huset. Spetsning av varmvatten lokalt i garagetoch värme från VP i de två sista rören i kulverten. Var medveten om att det finns en naturlagför kulvertar som säger att det alltid finns ett rör för lite i kulverten oavsett hur många vilägger ner från början. Just nu verkar det saknas ett rör för kallvatten Thumbsup
Var medveten om att det finns en naturlag för kulvertar som säger att det alltid finns ett rör för lite i kulverten oavsett hur många vi lägger ner från början. Just nu verkar det saknas ett rör för kallvatten Thumbsup