0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med tanke på deras prestanda vid kall väderlek är mitt råd att välja FD35 och glömma Nocria.
Hej Skillnaden mellan FD25 och FD35 är stor vid -15 grader. FD25 ger 3,1 kW medan FD35 ger hela 4,3 kW.MVH/Gano
Men det behöver inte vara någon som helt skillnad på hårdvaran mellan modellerna, och är det antagligen inte. Anledningen till den lilla effekt-skillnaden vid +7°C är att ett högre varvtal på kompressorn, till en kondensor som redan på 25:an har svårt att blåsa bort värmen, leder till överhettning som automatiskt sänker varvtalet på kompressorn. Det är en skyddsmekanism som "alla" pumpar har, men bara några få har kapacitet att aktivera i "normal" drift.
Citat från: Hink skrivet 13 oktober 2010, 20:35:26Med tanke på deras prestanda vid kall väderlek är mitt råd att välja FD35 och glömma Nocria.Vore inte prestandan just det enda själet att välja Nocrian
Helt fel uppfattat....
Tjenare Gamblern! Tycker väl kanske att du skall vänta lite med att skratta tills dess att Nocrian verkligen är testad hos Energimyndigheten. Detta eftersom jag fortfarande vidhåller att det kan faktiskt bli riktigt tufft för Nocrian att bara kunna nå upp till FD35:ans avgivna värme vid -15 ºC, och ännu mkt tuffare blir det självfallet om den också skall kunna klara av att slå FD35:ans värden även om många redan har tagit ut detta i förskott. Mvh Raffen.