Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14  (läst 27788 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MartinAsp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« skrivet: 13 oktober 2010, 19:57:08 »
Hej!

Ska bestämma mig för en värmepump imorgon och vet inte vilken jag ska välja. Vore därför mycket tacksam för råd. Har ett tvåplanshus av typen parhus på ca 150 kvm. Har följande alternativ där priset är inklusive installation, el och totalgaranti på 5 år. Priserna är efter ROT avdrag.

Mitsubishi FD 25/Q630            Pris: 17550 kr
Mitsubishi FD 35/Q660             Pris: 19995 kr
Fujitsu Nocria Arctic 14            pris: 19995 kr

Är det värt 2500 kr extra för att gå på en kraftfullare pump?

« Senast ändrad: 13 oktober 2010, 20:00:09 av MartinAsp »

Utloggad Hink

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2010, 20:35:26 »
Med tanke på deras prestanda vid kall väderlek är mitt råd att välja FD35 och glömma Nocria.

Utloggad MartinAsp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2010, 20:52:47 »
Ok tack för rådet :). Men är det värt 2500 kr extra att välja FD35 framför FD25. Är FD 35 så pass mycket bättre?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2010, 21:07:09 »
Hej

Skillnaden mellan FD25 och FD35 är stor vid -15 grader. FD25 ger 3,1 kW medan FD35 ger hela 4,3 kW.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MartinAsp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2010, 21:38:08 »
Ok tack för hjälpen! Då blir det en FD35:a.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2010, 22:05:58 »
Med tanke på deras prestanda vid kall väderlek är mitt råd att välja FD35 och glömma Nocria.
Vore inte prestandan just det enda själet att välja Nocrian  Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2010, 22:13:32 »
Hej

Skillnaden mellan FD25 och FD35 är stor vid -15 grader. FD25 ger 3,1 kW medan FD35 ger hela 4,3 kW.

MVH/Gano

Hej Gano!  Ja skillnaden är rätt stor ivf om man ser till vad de resp pumparna ger vid -15 ºC, dock är skillnaden väldigt liten vid +7 ºC, eller enligt Energimyndigheten:
                  Värmeeffekt vid olika utetemp, Innetemp +20°C     +7°C   +2°C   -7°C   -15°C
FD25VABH                               Vid kompressoreffekt 100%     6,4 kW 4,8 kW 4,0 kW 3,2 kW
FD35VABH                               Vid kompressoreffekt 100%     6,6 kW 5,6 kW 5,2 kW 4,3 kW

Är det någon som egentligen vet vad skillnaden är mellan dessa båda pumpmodeller mer än möjligtvis en något kraftigare innerdelsfläkt + en upptrimmad kompressor (högre varv)?? Sc:,h
För det är ju inte dåligt alltså att kunna öka maxeffekten med bara 0,2 kw och samtidigt kunna öka avgiven värme vid -15 ºC med 1,1 kw. Sc:,h
http://www.axcool.se/Mitsubishi_msz-fd25-50vabh.pdf

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2350
  • Karma +12/-7
SV: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2010, 22:39:41 »
för att den inte lyckas bli av med effekten vid 7 ºC utetemp och 20 ºC innetemp när fd 35 kom specades den til 7,7 kw

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2010, 23:29:05 »
Jo det där känner jag till Nisse-Gurra, men vad är den egentliga skillnaden mellan pumparna?? Sc:,h Är det en helt annan kompressor i FD35:an eller är det samma kompressor som bara är upptrimmad (uppvarvad)?? För det är ju samma rörstorlekar, samma vikt på både utedel och innerdel även om det är en lite kraftigare innerdelsfläkt när det gäller både ljudnivå och luftflödet i FD35:an. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2010, 01:01:59 »
Jag har inte läst in manualen på ME-pumparna än, men en kollega har just fått en installerad idag, så jag kommer att plugga på inom kort.

Men det behöver inte vara någon som helt skillnad på hårdvaran mellan modellerna, och är det antagligen inte. Anledningen till den lilla effekt-skillnaden vid +7°C är att ett högre varvtal på kompressorn, till en kondensor som redan på 25:an har svårt att blåsa bort värmen, leder till överhettning som automatiskt sänker varvtalet på kompressorn. Det är en skyddsmekanism som "alla" pumpar har, men bara några få har kapacitet att aktivera i "normal" drift.

Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2010, 06:41:50 »

Men det behöver inte vara någon som helt skillnad på hårdvaran mellan modellerna, och är det antagligen inte. Anledningen till den lilla effekt-skillnaden vid +7°C är att ett högre varvtal på kompressorn, till en kondensor som redan på 25:an har svårt att blåsa bort värmen, leder till överhettning som automatiskt sänker varvtalet på kompressorn. Det är en skyddsmekanism som "alla" pumpar har, men bara några få har kapacitet att aktivera i "normal" drift.

Helt fel uppfattat.
Maskinens nominella effekt ska på en inverter mätas vid en viss % av fullt kompressor-varv enligt den norm maskinen ät testad i.
har man ett högre maxvarv ska den nominella effektberäkningen med ett högre kompressorvarv...
Är det någon pump idag som inte har svårt att leda bort energin från kondensorn är det absolut FD 25:an

Till skillnad från många andra tillverkare är inte den stora FD:n en trimmad liten...utan tvärt om...den lilla är  strypt.
tar man en maskin som redan går optimerat mot växlingsytorna och höjer kompressorarbetet ytterligar avspeglas detta omedelbart i rusande tryck...och effektökningen blir måttlig.
Har man mätt en FD 25:a och lagt in värdena i ett entalpidiagram ser man att denna aldrig "skenar ut " i diagrammet, 35:an är mer maximerad.  (även panasonics hatade E9 / 12 DKE var visade värden som indikerade att 9:an var strypt)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gamblern

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2010, 19:05:06 »
Med tanke på deras prestanda vid kall väderlek är mitt råd att välja FD35 och glömma Nocria.
Vore inte prestandan just det enda själet att välja Nocrian  Sc:,h
Japp  ;D
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?productGroupId=20&productTestId=237
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2010, 19:30:04 »
Tjenare Gamblern!  Tycker väl kanske att du skall vänta lite med att skratta tills dess att Nocrian verkligen är testad hos Energimyndigheten. ;) Detta eftersom jag fortfarande vidhåller att det kan faktiskt bli riktigt tufft för Nocrian att bara kunna nå upp till FD35:ans avgivna värme vid -15 ºC, och ännu mkt tuffare blir det självfallet om den också skall kunna klara av att slå FD35:ans värden även om många redan har tagit ut detta i förskott. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FD25/Q630 eller Fujitsu Nocria Arctic 14
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2010, 23:28:48 »
Helt fel uppfattat.
...

Hej ace..!
Ja nå'n av oss verkar ha missuppfattat nå't... eller båda..?

Det här har jag uppfattat:
- Raffen refererar till Energimyndighetens, dvs SPs tester för ME-pumparna.
- SP mäter effekterna vid 100% last enligt SS-EN 14511.
- I SS-EN 14511 tas ingen hänsyn till någon "nominell" effekt. SP mäter uteffekten med pumpen inställd på 30°C (eller max temp). Pumparna kommer alltså att snurra på allt vad dom kan, vid alla testade ute-temperaturer.

Med dom förutsättningarna har den "strypta" FD25:an inga problem med att leda bort energin från kondensorn. Medan däremot FD35:an hamnar i en besvärligare situation eftersom den kan varava kompressorn högre. Om det faktiskt ledde till rusande tryck (eller temperatur som jag tyvärr råkade säga), och begränsning av varvtalet när SP testade, vet jag förstås inte. Men det förefaller sannolikt och logiskt.

Och som jag uppfattar det - helt i linje med vad du skriver. Bortsett får det där med test-normen och "nominell" effekt...

 - Men jag kan ju ha missat nå't väsentligt...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
Tjenare Gamblern!  Tycker väl kanske att du skall vänta lite med att skratta tills dess att Nocrian verkligen är testad hos Energimyndigheten. ;) Detta eftersom jag fortfarande vidhåller att det kan faktiskt bli riktigt tufft för Nocrian att bara kunna nå upp till FD35:ans avgivna värme vid -15 ºC, och ännu mkt tuffare blir det självfallet om den också skall kunna klara av att slå FD35:ans värden även om många redan har tagit ut detta i förskott. ;) :)

Mvh Raffen.

Nocrian levererar 5.3 kW vid -15 grader. Så tufft var det.

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-åring + 1 0-åring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!