0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Så hur mycket kan man tjäna på att förvärma inkommande kallvatten då? Går det att räkna i kronor, eller blir det ökad VV-volym som är vinsten?Är det förresten ingen risk att man får en legionellaodling i förvärmningen? Fast då ska väl vattnet stå stilla ett bra tag?
Dessutom borde man väl räkna den ersatta energin vid VP's sämsta verkningsgrad?Alltså den energi det går för att göra 50 gr vatten och inte vad som behövs för att värma upp "kallt" vatten, (typ 5-20 gr).Hälsningar Flurken
på sommaren tror jag inte att det ger så mycket inte hos mej i alla fall kv är ganska varmt på sommaren (10- 12 grader nu) samt framledningen låg kanske inte ger mer än cp drar ? Angående att spara på starter tycker jag att pumpen startar ganska snabbt efter att man börjat tappa vv men den kanske skulle starta oftare utan slinga
bollade tanken med en installatör och han började prata om att för att hålla nere inköpspriserna så kanske jag skulleleda inkommande vatten via en VPBS sen till 1245 istället för köpa en udda arbetstank. Fast han pratade även på att jag kunde köpa solpaneler väldigt billigt utav honom så då vet jag inte hur båda delarna ska kunna kopplas till en VPBS..Förvärma inkommande vatten genom acktank istället för arbetstank, bra dåligt?
Sen har du ju säkert nackdelar med förvärmning också. Jag tror att följande är realistiskt:All energi som går åt att förvärma VV tas ju från radiatorslingan. Tar du då en lång dusch så kommer VP börja göra VV, samtidigt som förvärmningen gör att effektuttaget ur radiatorslingan är större än pumpen beräknat. Dessa två faktorer tillsammans med att pumpen inte räknar gradminuter när den gör VV kan göra att du har svinkallt i elementen när du duschat klart. När gradminutrarna väl triggat VP ska den jobba ikapp underskkottet på värme, vilket kan leda till en tillfälligt högre framledningstemperatur, vilket i sin tur betyder sämre COP, vilket vidare innebär att vinsten du gjorde på förvärmingen går åt. Dessutom får du ojämnare temperatur i huset. Nån som håller med i mitt resonemang?