0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag försökte bara belysa att dina uppskattade 200kr/år i besparing är i underkant
Det tror jag inte om vi håller oss till termostatdebatten(och lämnar feldimensionerat och feljusterat) vilket var det jag syftade på när jag svarade på ditt inlägg om vinsten med termostater. Visst finns det fördelar med en rejäl arbetstank men inte är det den ekonomiska vinsten att köra med termostater som kan vara viktig, för den är försumbar.
Men debatten känns felriktad, eftersom i den nya BBR så ska värmen i varje rum kunna regleras var för sig och hur löser man det utan termostater?
Citat från: Ville Vessla skrivet 17 oktober 2010, 06:08:51Det tror jag inte om vi håller oss till termostatdebatten(och lämnar feldimensionerat och feljusterat) vilket var det jag syftade på när jag svarade på ditt inlägg om vinsten med termostater. Visst finns det fördelar med en rejäl arbetstank men inte är det den ekonomiska vinsten att köra med termostater som kan vara viktig, för den är försumbar.I så fall så måste vi ju också revidera investeringskostnaden till 0kr eftersom i de flesta fall så sitter det redan termostater monterade på radiatorerna.Men debatten känns felriktad, eftersom i den nya BBR så ska värmen i varje rum kunna regleras var för sig och hur löser man det utan termostater?Argumentet att "det gäller bara nybyggnation" köper jag inte heller, för det står att "byggreglerna ska tillämpas vid ombyggnation eller ändring" byte till bergvärme är väl en ändring?vidare så ska värmepumpen dimensioneras för att ta hela lasten, det går inte att uppnå om man inte har en ackumulatortank som utjämnar drifttiderna vid låglast.
Måste bara hålla med Carl N om att det går alldeles utsökt att reglera rummen var för sig med ett manuellt vred. Det står inget om att regleringen ska ske med termostater.
Citat från: svenske kocken skrivet 17 oktober 2010, 17:45:03Måste bara hålla med Carl N om att det går alldeles utsökt att reglera rummen var för sig med ett manuellt vred. Det står inget om att regleringen ska ske med termostater. BBR16 kap.9:52 Styr och reglersystem -automatisk reglering av värmeavgivningen i varje bostadsrum
Citat från: cougar skrivet 17 oktober 2010, 19:22:27Citat från: svenske kocken skrivet 17 oktober 2010, 17:45:03Måste bara hålla med Carl N om att det går alldeles utsökt att reglera rummen var för sig med ett manuellt vred. Det står inget om att regleringen ska ske med termostater. BBR16 kap.9:52 Styr och reglersystem -automatisk reglering av värmeavgivningen i varje bostadsrumHar vi förfallit så pass att vi försöker tvinga på konsumenten hårdvara pga regler istället för att de är bra?