Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 0 ute, 30 i framledning  (läst 21702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #75 skrivet: 23 oktober 2010, 06:32:49 »
Förutom att vi är två olika personer så har vi inte heller träffats och aldrig ens
haft privat konversation vid sidan av det vi skrivit offentligt pÃ¥ forumet.  Thumbsup

Cougar förstår, eftersom han väljer att läsa vad jag menar och det borde inte vara så
svårt att göra för er andra heller. Är det helt enkelt så att vi trampar på väldigt ömma tår?

Det är i stort sett två saker som jag försökt framföra:
- utan termostater kan det finnas driftfall där radiatorerna fortsätter värma i rum som
  redan är varma nog
- med enbart utomhusgivare kan det finnas driftfall där värmepumpen fortsätter leverera
  värme trots att huset redan är varmt nog

Undrar om detta också gick att missförstå?

Detta är helt självklart vilket rimligen de flesta förstår, däremot är det ett så litet problem att det inte motiverar en arbetstank och termostatstyrning av alla rum.
En enkel innegivare och/eller en termostat i något rum men som ändå ger VP tillräckligt flöde kan däremot vara motiverat.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #76 skrivet: 23 oktober 2010, 12:30:57 »
Jag var tidigare inställd på att sätta en acc/arbetstank för att kunna köra vp'n för badrumsgolven sommartid. Men har insett att jag kan duscha i badkaret om jag nu inte vill trampa på "kalla" golv. Oftast tar jag 2st 5-litersdunkar med mig ut och duschar dunk. Så som det är i dag behövs ingen värme i badrummen sommartid. Jag vill ha kalla golv som håller innetempe låg och behaglig även om solen värmer. OM det skulle vara "för" kallt kan jag köra blåselement.Men det har aldrig hänt ännu. Trots en skitsommar här uppe.

Sedan vintertid löser det sig med varma golv. och skulle solen lysa höst och vår så rusar inte innetempen upp, utan det handlar om några extra grader under em och kväll. Så även om inte vp'n stannar direkt då värmen stiger inne, så börjar den gå allt mindre under eftermiddan och kväll. Någon skillnad i golvtemp känner man aldrig av. Så de extra lagrade graderna räcker länge, och att försöka styra betongen med termostater är rent ut sagt bara fjantigt önsketänkande. Oavsett utrustning av termostater i betongen,så krävs det även att man ska ha ett kylsystem om man ska kunna styra betongen som sobris försöker dilla i folk. JAG har både vp och golvvärme så lite måste jag ha förstått om för och nackdelar med detta sedan 2002! Nu är inte nackdelarna så stora så man måste stor-investera för en ringa besparing av jordnötter. Jag vill ha kallare i sovrummet, och det styr jag med något så hightec som ett fönster mer eller mindre på glänt! Detta var extrautrustning som är numera är en del av ventilationssystemet som består av mestadels fönsterventiler och en egen uppfinning som jag ska patentsöka och kalla korsdrag! Det består i att man under en kort tid upplever utetempen inne (rensar lungorna och näsan) och inom loppet av någon minut avbryts processen som efter ytterligare några minuter/automatik återställt rumstempen på runt +20 grader.

Sedan uppstart senhösten 2002. Nibe 1210-7
17581 starter (Cougar nämnde något om haverier med 20000 starter/år =53/dygn 365 dagar/år! Säger man så till den som inget kan om vp så kanske det underlättar att sälja en acctank som då i sammanhanget blir en bra investering. Men känner någon annan till en anläggning med 20000 starter/år?)
14097 gångtimmar
kurva 2 året runt
53 timmar tillsatsel som var en funktionskontroll efter installation. Är inte ens aktiverad annat än om jag blir bortrest väldigt länge. Men förprogramerad att inte starta annat än vid totalt vp bortfall. Har aldrig känt av utetempändringar ännu men ändrar på ratten mellan +05 och +2. beroende höst vinter och vår. Detta sker/automatik med tummen och pekfingret några gånger om året och oftast då jag ändå ska till garaget. Ex,förra vintern som var ihållande kall så drog jag ner direkt från +2 till vårläget +0,5 och levde sedan lyckligt vidare totalt omedveten om att jag måste investera i betongtermostater för att förnöja de som inte ens bor i huset.

         
Har aldrig ens provat om "legionella" funktionen fungerar! Och jag vaccinerar mig inte bara för att några blir sjuka.

Ska senare räkna ut hur mycket jag sparat in på lysdioden för tillsatsel, men det känns i dagsläget lika oviktigt som termostatstyrning av innetempen eller betongen eller ens extra värme i badrum sommartid.

I kväll blir det surströmming hos en bekant. Så då sparar jag en slant på elströmmen för potatiskok. Det ersätter jag min bekant med mänsklig värme och några heta omgånga yatzy efter kaffet och hembakt.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #77 skrivet: 23 oktober 2010, 12:49:39 »
SÃ¥ bra, dÃ¥ har vi ju varit överens hela tiden utan att jag har märkt det  Thumbsup

Den som inte har, eller upplever att han har några problem behöver ju förstås inte
bekymra sig alls om några åtgärder.

Åtminstonee den som bygger värmesystem åt kunder måste däremot rätta sig efter de
regler som gäller annars står man som ansvarig när problem uppstår. I detta sammanhang
läses ordet "bör" som "skall".

Är vi fortfarande överens?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #78 skrivet: 23 oktober 2010, 13:38:40 »
Då kanske vi är överens om att i bland är det som att kasta pengarna i sjön med termostater och acktan, och att dom nya direktiven ibland kan ses som ren kapitalförstörelse. Men att det ibland är bra för anläggningen.
Dvs. att det är som alltid inte bara svart eller vitt utan det finns en oändlig gråskala däremellan
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #79 skrivet: 23 oktober 2010, 14:21:44 »
Hej Sobris.

Ja vi tycks vara överens, kocken sammanfattade rätt bra även min ståndpunkt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #80 skrivet: 12 november 2010, 10:25:15 »
Omöjligt att svara på din fråga. Det hela beror på ditt hus energibehov samt värmesystemets förmåga att avge energi. Du får laborera lite genom att ställa om värmekurvan. Är det för kallt ställer du upp kurvan något, väntar ett bar tag och tittar igen. Min erfarenhet av givare är att både innegivare och utegivare fungerar bra. Utegivaren styr framledningstemperaturen och innegivarna reglerar varje rums behov av värme. Fungerar toppen
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #81 skrivet: 12 november 2010, 17:51:44 »
Med innegivare menar man en givare som hjälper VP att hitta rätt temperatur, dom givare som styr dom enskilda rummens temperatur kallas rumsgivare och har ingen direkt koppling till värmepumpen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #82 skrivet: 18 januari 2011, 17:23:51 »
Intressant diskussion.NÃ¥got gammal men..

Jag styr shunten till min ingjutna golvvärme i utbyggnaden med innegivare.Enligt många jag pratade med skulle det inte fungera
Golvvärme= Utegivare

Så här ser loggen ut.
Jag tycker inte det diffar mycket

« Senast ändrad: 18 januari 2011, 20:15:22 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #83 skrivet: 18 januari 2011, 20:25:54 »
Precis så Hansson; varför skall man leka "gissa-vilken-framledningstemperatur-givet-utetemperatur-leken"
när man kan se efter om det behövs värme eller inte. Man måste mäta så nära som möjligt det objekt
man skall styra. Du visar ju också med all önskvärd tydlighet att styrningen verkligen är oberonde av
tvära kast i utetempen. Den är helt enkelt ointressant som parameter till styrningen....

Går din styrning enligt principen: är det för kallt öppna lite, är det för varmt stäng lite och annars stå still?
Korta steg och långt mellan ändringarna antar jag också?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #84 skrivet: 18 januari 2011, 20:44:07 »
Rumstemperaturen mäts 1 gång per minut.
Om skillnaden mellan verklig och önskad framlednings temperatur är större än 5°C, gör motorn stora justeringar ofta.
Är avvikelsen 1–5°C gör motorn små rörelser med långa pauser emellan.
Är avvikelsen mindre än 1°C står motorn helt stilla.

Shuntstyrningen är ThermOmatic CBJ , Bivalentshunt och en vanlig cirkpump Grundfos 25/40.
Blev billigare eller lika dyrt som att köpa en simpel push som vvsarn föreslog
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #85 skrivet: 24 januari 2011, 12:51:53 »
Nu undrar jag bara en sak. Ska man ha termostatventiler eller inte? >:D
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!