0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rätt uppfattat Thumbsup
visst, glykol funkar, blir ju ifs rätt så dyrt men en bra försäkring.det KAN bli så att du får dimensionera upp cirk.pumpar om du ligger på gränsen, glykol flyter lite trögare än vatten
Pannan skall ha hög vattentemp för att må bra och inte få korrosion på rökgassidan pga kondensering av rökgaser, detsamma gäller skorstenen, inte för låg rökgastemp. Jag tittade på bilderna. Det ser ut som att det kan bli ganska sval retur till pannan från aerotemprarna? Det kan innebära att pannans nedre del kan bli för kall så du får kondensering i pannans nedre del utav rökgaserna. Jag skulle cirkulera pannvattnet så hela pannans vattenvolym är varm och sedan shunta ut till aerotemprarna.
...eller justera ner pumphastigheten så aerotemprarna inte suger ur all värme ur pannan innan den hinner producera ny värme.är effektuttaget hos aerotemprarna inte större än vad pannan kan producera så sjunker inte temperaturen i pannan så mycket.
80gr blir bra, skulle jag försöka ligga på. Direkt efter aerotemprarnas cirkpump, gemensamma framledningen, skulle jag gå in med en T-koppling, samma på aerotemprarnas gemensamma returledning till pannan, T-koppling, rör med handventil mellan T-kopplingarna. Då kan du manuellt iafall ställa pannans cirkulationstemp/arbetstemp, samtidigt får du ut värme till aerotemprarna genom att strypa på cirkulationen. Det är väl det billigaste sättet.
Jepp. Då kommer pannan att må mycket bättre.