0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kanon Thumbsup då är det bara resten kvar
hmm verkar bli större expansionskärl än jag först trodde o börjar fundera på placering och prisvad skulle detta resultera i? golvvärmen och acktanken håller ju som mest 35-40 grader menas pannan ensamt jobbar upp 80grader för att schunta ut plus aerotemper.storlek på kärl? och ska det sitta på acktank eller pannan? eller kan ja ha en mindre på varje? då kan de sitta i taket kanske och inte ta golvyta.mvh daniel
Citat från: gb79 skrivet 19 november 2010, 22:23:46hmm verkar bli större expansionskärl än jag först trodde o börjar fundera på placering och prisvad skulle detta resultera i? golvvärmen och acktanken håller ju som mest 35-40 grader menas pannan ensamt jobbar upp 80grader för att schunta ut plus aerotemper.storlek på kärl? och ska det sitta på acktank eller pannan? eller kan ja ha en mindre på varje? då kan de sitta i taket kanske och inte ta golvyta.mvh danielBeräkningen ska ju göras på systemets högsta temperatur och då blir det ett expansionskärl på 50liter.Med tanke på hur ditt system är uppbyggt räcker det säkert med ett mindre, men ska man göra det enligt boken blir det 50liter.det bästa är att montera det på oljepannan så får du säkerhetsventilen på rätt ställe.
Jo shunten på pannan ska vara öppen för att trycket ska kunna smyga ut bakvägen till systemet.Förtrycket i exp.kärlet ska vara ca 0,5 bar under systemtrycket.Säkerhets ventilen borde vara på 1,5 eller 2,5 bar, dom du såg på ahlsell var säkert till tappvatten 9 resp. 10 bar.
Förtrycket i expansionskärlet måste vara lägre än systemtrycket för att det ska kunna komma in vatten där, är det lika högt tryck i expansionskärlet som i systemet så måste ju trycket öka i systemet innan vatten kan strömma in i expansionskärlet. Meningen är ju att trycket ska vara konstant.I ditt system räcker det med en säkerhetsventil på1,5 bar. På vedpannor och högre hus monterar man 2,5 och högre Edit: Alltså, höj systemtrycket till t.ex. ett bar och ställ förtrycket i expansionskärlet till 0,5bar
Det blir bra Thumbsup ni har lämnat bra med plats till ev. Framtida växelventil också, det är bra.
allså 1000 liter ca i systemet vad blir exp kärlet då?? ska beställa snart nämligen.
Citat från: gb79 skrivet 22 november 2010, 22:54:26allså 1000 liter ca i systemet vad blir exp kärlet då?? ska beställa snart nämligen.Gjorde en körning till (www.flamco.com) den totala utvidgninen bli 46liter, så det räcker med ett 50 liters.
såååå, jobbig som ja är, skulle det vara ok för min egen säkerhet att ja sätter ett 25 liters kärl uppe på acktanken där framledningen går in i acktanken och sen sätter ytterligare ett 25 liters kärl på pannans expansionutgång?då har jag hängslen och livrem att det fungerar plus att ja slipper ställa ett på golvet då båda får plats väggmonterade med stöd från taket???blir ju bara 1200 moms för 2 st 25 med armatursats så de känns göttplus att värmepumpen kommer ändå jobba ensamt länge innan ja får i oljebrännare o tankar till det.hoppas på att detta är ok då det känns som en bra lösning för mig.2 st 25liters mvh daniel
Citat från: gb79 skrivet 24 november 2010, 10:46:20såååå, jobbig som ja är, skulle det vara ok för min egen säkerhet att ja sätter ett 25 liters kärl uppe på acktanken där framledningen går in i acktanken och sen sätter ytterligare ett 25 liters kärl på pannans expansionutgång?då har jag hängslen och livrem att det fungerar plus att ja slipper ställa ett på golvet då båda får plats väggmonterade med stöd från taket???blir ju bara 1200 moms för 2 st 25 med armatursats så de känns göttplus att värmepumpen kommer ändå jobba ensamt länge innan ja får i oljebrännare o tankar till det.hoppas på att detta är ok då det känns som en bra lösning för mig.2 st 25liters mvh danielvisst det funkar, men eftersom shunten på själva pannan alltid är öppen och regleringen görs med den nya shunten så kommer alltid trycket att kunna leta sig ut genom T-röret.Men sätt dit två expansionskärl om det känns säkrare, det är absolut inte fel.