0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min kritik är att om du ritar in på större bild dina radiatorer och klarare var VV resp KV går in och ut så ser man lättare funktionen.Nu måste man tänka sig in i hur du tänker med flöden vv etc.Kan du komma tillbaka med ny bild är jag tacksam. Då skall jag vidare fundera över funktionen och kan ge dig vidare kommentarer.
Jag har inte ritat så tydligt, men om du tittar på värmepumpen så ser du att kan kör värmepumpens 160liters vvb i serie mad radiatorerna detta är en passande volym för at öka mitt system & ta bort knäppningar, gissar jag på.
Citat från: CarMan skrivet 20 juli 2005, 21:07:24Jag har inte ritat så tydligt, men om du tittar på värmepumpen så ser du att kan kör värmepumpens 160liters vvb i serie mad radiatorerna detta är en passande volym för at öka mitt system & ta bort knäppningar, gissar jag på.Ska du ha den gamla VV-beredaren som antiknäppningstank så funkar det bättre att fylla på i toppen och ta ut radiatorvattnet i botten. Funktionen blir då att när VV laddas så skiktar sig vattnet i antiknäppningstanken och det kallaste vattnet kommer ut först när växelventilen ställer om. När vattnet pumpas runt i radiatorsystemet sker knappast någon siktning.
Citat från: Carl N skrivet 21 juli 2005, 08:26:18Citat från: CarMan skrivet 20 juli 2005, 21:07:24Jag har inte ritat så tydligt, men om du tittar på värmepumpen så ser du att kan kör värmepumpens 160liters vvb i serie mad radiatorerna detta är en passande volym för at öka mitt system & ta bort knäppningar, gissar jag på.Ska du ha den gamla VV-beredaren som antiknäppningstank så funkar det bättre att fylla på i toppen och ta ut radiatorvattnet i botten. Funktionen blir då att när VV laddas så skiktar sig vattnet i antiknäppningstanken och det kallaste vattnet kommer ut först när växelventilen ställer om. När vattnet pumpas runt i radiatorsystemet sker knappast någon siktning.låter intresant, har detta testats i praktiken?
hej CarlmanKommer det en ny utgåva på din ritning?Hur går det med garanti om du gör ingrepp i Vp genom att plugga en koppling och ansluta en annan yttre rörkoppling?Är detta bästa lösning för att klara av stor VV kapacitet för dig?Eller du vill som jag brukar skriva slå två flugor i en smäll? ( kanske tre st flugor)Klara VV kapacitet+knäppningar i ditt värmesystem + FÅ BÄTTRE COP PGA STÖRRE i ditt värme system.