Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intressant Projekt  (läst 83413 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #240 skrivet: 20 september 2011, 11:04:08 »
Så här står det på Nibes hemsida:

Ungefär hur många gånger startar kompressorn per år?

Det varierar ganska mycket beroende på hur många timmar som kompressorn går på ett år. Normalt är allt från 3000 - 4500 timmar / år. Antalet starter är fler desto färre drifttimmar. Normalt antal starter är allt från 4000 - 16000 st /år. Det kan till och med vara ännu fler vid speciella förutsättningar.


Det blir som max i snitt 43 starter/dygn.
Jag kanske inte skall oroa mig eftersom det bara händer någon månad på våren och hösten?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #241 skrivet: 21 oktober 2011, 13:02:13 »
Tänkte koppla om Nibe imorgon till att köra helt med innetermostat.

Inte så att den kör helt on/off utan backar på framledningen när innetempen är uppnådd.
Jag har ju min ambientgivare som bestämmer vad hög/låg framledningstemp skall vara.

Det måste fungera bättre än att gå på utetemperatur, eftersom jag kopplat mitt kompressorrelä till fläkten och vill att den skall stanna ibland.

Det är ju ändå innetemperatur man vill reglera oberoende av utetemp.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #242 skrivet: 25 oktober 2011, 09:15:47 »
Det har inte varit direkt kallt sedan i lördags men nu ligger innetempen låst på 20º +- 0,2ºC.

Framledningstempen är som bekant semiflytande och ligger just nu, med 0 ºC utetemp, på 37 ºC alt. 46 ºC beroende på om rumstermostaten begär värme.

Det bästa med detta är att nu stannar kompressor och fläkt om rum bör är uppnått men framledningen sjunker inte så lågt att kompressorn inte klarar att hämta hem tempen igen när termostaten begär värme.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 2010
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Intressant Projekt
« Svar #243 skrivet: 25 oktober 2011, 11:29:03 »
Citera
Det är ju ändå innetemperatur man vill reglera oberoende av utetemp.

Precis samma argument som Comfortzone använder...och det fungerar väldigt bra

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #244 skrivet: 25 oktober 2011, 12:18:48 »
Jo, jag tänkte faktiskt på CE50  ;)
Men alla LLVP har ju samma styrning och det fungerar också.

Problemet blir väl när man tillför någon annan värmekälla, typ kamin, så kyler man ner resten av huset.

Men jag har min öppna spis i gillestugan och innegivaren i vardagsrummet så det blir inte så stora problem.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #245 skrivet: 25 oktober 2011, 14:49:59 »
Men jag måste säga att den mycket bättre nu än när jag installerade den för 1år sedan.

En mulen dag som idag så lämnar pumpen 2,8kw och går ungefär 11h per dygn, helt utan tillsats.
Jag har bara 1,6kw elpatron i 3 steg på pumpen och de går inte alls just nu.

Sedan så har jag 3kw elpatron i pannan med effektvakt som satt kopplad till rumstermostaten förrut. Den sitter nu kopplad till yttre tillsats i pumpen men är helt avstängd.

Bra att kunna slå på om det blir lika jävligt i vinter som förra vintern.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Intressant Projekt
« Svar #246 skrivet: 25 oktober 2011, 16:46:44 »
ändrar du förskjutning eller kurva mha termostaten?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #247 skrivet: 25 oktober 2011, 17:49:13 »
Termostaten sitter på den vanliga ingången för rumstermostat och parallelflyttar kurvan uppåt eller nedåt.
Funkar lika på alla Nibe, både med innegivare och termostat.

I mitt fall lyfter den framledningen ca 10 ºC när termostaten begär värme.

Vad framledningen skall vara bestäms fortfarande av utegivaren som i mitt fall sitter i frånluften och är bytt till 10Kohm (25ºC) mot Nibe orginal 3Kohm.

Temperaturen i min ouppvärmda källare bestämmer alltså vad min framledningstemp skall vara.

Som utegivaren fast mycket trögare.

Det blir mera en medeltemp över dygnet än att den reagerar direkt på utetemp.
« Senast ändrad: 25 oktober 2011, 17:51:59 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Intressant Projekt
« Svar #248 skrivet: 25 oktober 2011, 18:35:26 »
smart!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 2010
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Intressant Projekt
« Svar #249 skrivet: 25 oktober 2011, 19:01:04 »
Håller med helt och fullt, jättesmart. Du verkar ha fått till en idealisk styrning !

Citera
Problemet blir väl när man tillför någon annan värmekälla, typ kamin, så kyler man ner resten av huset.

Jag konstaterade (med CE50:an) att det var väldigt viktigt att placera innegivaren i så "temperaturstabil" miljö som möjligt (har skrivit om detta tidigare i någon tråd). Hittade tillslut en bra plats i ett hörn i norrläge.


mvh Walter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #250 skrivet: 25 oktober 2011, 19:09:03 »
Min sitter precis mitt i huset, innerväg vid skorstenen, på entrevåningen, vilket råkar vara vårt vardagsrum.

De skall väl helst inte sitta på ytterväg vad jag förstår.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #251 skrivet: 25 oktober 2011, 19:50:49 »
smart!

Tack  studs

Med min elektronikkunskap så skulle jag säga att man får samma tröghetseffekt med en konding parallellt med utegivaren  ^-^

Men den skulle då reagera med tidskonstanten RC dvs utegivare(ohm just nu) x kapacitans vilket betyder att trögheten (tidskonstanten) blir mindre när vädret går från kallt till varmt och större åt andra hållet.

Jag skall komma ihåg detta själv den dagen jag bestämmer mig för att värma upp pannrummet  Sc:,h
« Senast ändrad: 25 oktober 2011, 19:55:06 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Intressant Projekt
« Svar #252 skrivet: 25 oktober 2011, 22:50:44 »
jag har ju inga o-uppvärmda ytor :)
så en konding kanske är lösningen, om jag någon gång skulle tycka att utegivaren inte fungerar bra.

just nu testar jag dock lite som du.. (nibe-stylee) att sänka bör med 10 grader om övertemp uppstår. I thermiafallet innebär det att man går mot rumsänkning med tidtarrif mha timer. men det måste så klart inte vara en timer...
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #253 skrivet: 25 oktober 2011, 23:07:38 »
Fördelen med detta, att inte strypa pumpen helt när termostaten stoppar, är att framledningen sjunker till ett lägre värde och rumstempen sjunker långsamt.

Samtidigt börjar den inte om från absoluta botten och skickar på elpatron när värmen behövs igen.

Blir lite sinus kurva över det hela.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #254 skrivet: 26 oktober 2011, 08:36:30 »
Sedan så kör jag inte Nibes RT-10 då den har en totalt oanvändbar hysteres på 1 ºC.

Jag kör den på bilden från Conrad med touchskärm och en hysteres på bara 0,4 ºC.
Det går att köra dygns och veckoprogram på den också men jag gör inte det då jag inte tror på natt/dag-sänkning.

Att den sen bara kostar 395 mot RT-10 för ca 1000kr gör inte saken sämre.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!