0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
2. Min personliga favorit är Fujitsun som ger dig överkapacitet och lite större luft genomströmning. Men det är som att välja mellan Gott, gott och gott.
Jag har funderat länge på detta nu (och läst en del här ) och tror att den bästa placeringen av innerdelen är i vardagsrummet ,på ytterväggen, till höger eller vänster om balkongdörren sett ovanfrån på bilden. mittemot sitter FTX:ens recirkulationskanal (vid golvet). FTX-en tar varm inneluft från vardagsrummet som sedan blandas ut med ny luft och sedan sprids ut till alla rum.
Citat från: Energipojkarna skrivet 09 oktober 2010, 11:08:052. Min personliga favorit är Fujitsun som ger dig överkapacitet och lite större luft genomströmning. Men det är som att välja mellan Gott, gott och gott. Fujitsun är klart överlägset anser jag.Men en sak jag funderat på Andreas är att om du personligen tycker om Fujitsun varför du inte i annan tråd inte ens nämnde den bland vp du rekommenderar?...
Citat från: Gamblern skrivet 09 oktober 2010, 11:33:08Citat från: Energipojkarna skrivet 09 oktober 2010, 11:08:052. Min personliga favorit är Fujitsun som ger dig överkapacitet och lite större luft genomströmning. Men det är som att välja mellan Gott, gott och gott. Fujitsun är klart överlägset anser jag.Men en sak jag funderat på Andreas är att om du personligen tycker om Fujitsun varför du inte i annan tråd inte ens nämnde den bland vp du rekommenderar?...Hej Gamblern! Jo det känner vi till ganska väl vid det här laget att du tycker att Fujitsu är klart överlägsen Gamblern! Och jag är väl också beredd att hålla med dig om att Fujitsu är bra pumpar alltså om man vill ha mkt effekt, men att den skulle vara överlägsen det kanske är att ta i tycker jag. Om du nu menar effekt och kraft när det gäller Nocria-pumparna så håller jag med dig, även om de då samtidigt inte är direkt kända för att vara spec billiga i drift. Sen finns det ju faktiskt även andra pumpar som uppfyller vissa krav och önskemål som då inte ens Nocriapumparna klarar av på långa håll, och då skulle man väl isf kunna säga att även dessa andra slags pumpar är helt överlägsna då också eller?? Sen tycker jag faktiskt att Andreas gjorde ett mkt bra och seriöst inlägg till Stinky här. Thumbsup Så ingen skugga skall falla över honom i det här fallet, och lika seriöst är det då givetvis av honom Gamblern att han inte enbart rekommenderar Fujitsu Nocria i varje inlägg som du själv alltid brukar göra när det egentligen finns rätt många bra pumpar beroende på behov och önskemål. Så forsätter Andreas på det här sättet så kommer det nog att bli riktigt bra framöver för hans del här på forumet skulle jag tro. Mvh Raffen.
Man skulle nästan kunna tro att du har procent per såld Nocria Gamblern
Citat från: Raffen skrivet 09 oktober 2010, 11:52:06Citat från: Gamblern skrivet 09 oktober 2010, 11:33:08Citat från: Energipojkarna skrivet 09 oktober 2010, 11:08:05Två saker:Det finns ngn på forumet som inte allt för sällan rekommenderar Toshiba i tid och otid (även om det blivit ngt nyanserat på senare tid) Gissa vem? Sedan såg jag att Energipojkarna (Andreas) i en annan tråd inte ens har tagit upp Nocrian bland de värmepumpar han rekommenderar (och om jag inte missminner mig så var det i allmän bemärkelse) och ändå säger han att Nocrian är en personlig favorit...Självklart får man ha andra åsikter, men när det verkligen gäller (och när det verkligen gäller -så gäller det effekt) så slår ingen pump Nocrian. MVHGamblern
Citat från: Gamblern skrivet 09 oktober 2010, 11:33:08Citat från: Energipojkarna skrivet 09 oktober 2010, 11:08:05
Citat från: Energipojkarna skrivet 09 oktober 2010, 11:08:05
Citat från: Gamblern skrivet 10 oktober 2010, 18:35:59Citat från: Raffen skrivet 09 oktober 2010, 11:52:06Citat från: Gamblern skrivet 09 oktober 2010, 11:33:08Citat från: Energipojkarna skrivet 09 oktober 2010, 11:08:05Två saker:Det finns ngn på forumet som inte allt för sällan rekommenderar Toshiba i tid och otid (även om det blivit ngt nyanserat på senare tid) Gissa vem? Sedan såg jag att Energipojkarna (Andreas) i en annan tråd inte ens har tagit upp Nocrian bland de värmepumpar han rekommenderar (och om jag inte missminner mig så var det i allmän bemärkelse) och ändå säger han att Nocrian är en personlig favorit...Självklart får man ha andra åsikter, men när det verkligen gäller (och när det verkligen gäller -så gäller det effekt) så slår ingen pump Nocrian. MVHGamblernTjenare Gamblern! Javisst har det förekommit en hel del att jag har rekommenderat Toshibas pumpar, och anledningen är då naturligtvis att deras pumpar har några st helt unika egenskaper som då uppfyller de krav och önskemål som jag har på en luftvärmepump ivf. Självfallet så har jag inget emot andra pumpar/pumpfabrikat heller utan brukar tipsa folk efter bästa förmåga även om dessa, jag har även rekommenderat en hel del medlemmar (20-30 st) på forumet Fujitsu Nocria-pumpar skall du veta, så därför skulle det vara mkt intressant att få höra hur många du har rekommenderat Toshibas pumpar till egentligen?? Sen det här med mkt effekt är faktiskt inte alltid riktigt samma sak som en stor besparing, och Nocriapumparna med sin stora effekt är väl samtidigt inte direkt kända för att vara spec billiga i drift, och några svagheter har väl också framkommit bl.a inställningen av vingen. Sen ang det är med effekten så kanske vi ändå skall vänta med att dra allt för stora växlar på Nocria tycker jag tills pumpen verkligen är testad hos Energimyndigheten, för där vet man faktiskt aldrig riktigt hur resultatet kommer att utfalla alltså, och det kan mkt väl bli på det sättet att den vid denna test inte klarar av ens att komma upp i t.ex ME FD35:ans kaliber vid -15 ºC Mvh Raffen.