0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Det är nog inte lätt att konkurrera med Älvsbyhus, som både äger skogen, sågarna, inredningsfabrikerna, och bygger ihop det hela.Lägger du upp itllverkning, även om det är i utlandet måste du ändå köpa av de som lägger på sina marginaler, så jag tror faktiskt inte att det blir så mycket billigare.IKEA köper rätt mycket tillverkning i Sverige, och det finns säkert en anledning till det, både vad gäller kvalitet och pris.Rationell tillverkning i Sverige behöver inte bli dyrare än ett gäng alkisar som bygger i Polen eller lettland... Skämt åsido, med moderna maskiner och lokaler kan man bygga billigt i sverige, om man vill, men det är säkert roligare att tjäna bra på det man bygger.
Bara en liten varning, jag har installerat elen i några "öststats blockhus" och det är inget jag skulle köpa till mig själv OAVSETT prisbild.
Du kan ju kolla vad ett fiskarheden kostar, det är ju mest bara matr. Det finns flera aktörer som säljer kompletta byggsatser till hus, att jag nämner Fiskarheden beror på att just dom har ett mycket bra system med uppmärkta "paket" där man öppnar paket efter paket och i paketen ligger allt färdigkapat för de moment som är aktuellt.Arbetet tillkommer. Skulle det vara enkelt och "ekonomiskt" att sälja byggsatser skulle både utbudet och efterfrågan vara större. Att bygga ett hus för 400 000:- är omöjligt om man inte får det mesta gratis, bara plattan kostar över 200 000:- ett "tegeltak" i stort lika mycket. Och oftast ÄR det skillnad tex Södra skogsägarna gör en vaxad panel som säljs av både Byggmax och "finare" kedjor skillnaden är att Byggmax panel INTE är ändspontad och ger rätt mycket spill medan den betydligt dyrare i "fina" butiken(i övrigt samma) som är änspontad inte ger nått spill och blir snyggare samt går snabbare att montera. Den totala kostnaden blir ungefär den samma med "fina" butikens blir snyggare.Vissa av dom"billiga" blandarna passar inte ihop med standard VVS grejer, men är man lekman spelar det mindre roll för man har i alla fall oftast skaffat fel detaljer. Men oftast gör det inget om man har dålig passform och matr om man gör jobbet själv man tycker att det blir bra. Lejer man däremot en fackman brukar kraven på slutresultatet höjas några snäpp.Man måste ha mycket god kännedom om hur man gör och vad man behöver för att få ekonomi OCH kvalitet på ett husbygge.
I Östersund jag har köpt av både Byggmax och "fina butiken" för lite olika användningsområde. Och den panel som Bygmax hade var inte ändspontad (hittar den inte på nätet i dag har den utgått ) men plasten runt paketen bar Södra skogsägarnas namn och loggo på bägge ställena.Vad jag kan förstå köper man virke från flera olika leverantörer