Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Att vara eller inte vara??  (läst 4314 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turborolle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Kön: Man
  • Nyfiken på fastighets optimering
Att vara eller inte vara??
« skrivet: 03 oktober 2010, 19:47:26 »
Hej
Jag funderar på om jag ska ge den CE_E12HKE jag köpte förra hösten som vi var missnöjda med en ny chans med annan placering
Problemen vi upplevde var att den inte gav så mkt värme och att "vindljudet" från innedelen fortplantades snabbt i huset och att den gav upp vid -15
Maskinen drift sattes av en kylkille men jag undrar om inte det var brist på köldmedie därav den dåliga effektiviteten....jag har ju faktiskt garanti då!

Är det någon annan som haft liknande problem med ljust denna Panasonic?
Det blir till att sätta den på en ny plats.
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2010, 19:58:12 »
Hej
Hur stor yta värmer du?
Hur välisolerat är huset? när det gäller isolering för elvärme räkna med 50 Watt /m²
Nu kan inte jag hur Cop faktorn ser ut med fallande ute temp
Denna naturlag är lite avig när vi behöver mer värme ja då minskar den i stället...
det gäller att ha isolerat för att hushålla med den värme den ger...
Vid -15° ger den inte så många kW som vid +7°

Utloggad turborolle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Kön: Man
  • Nyfiken på fastighets optimering
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2010, 20:11:27 »
Hallå

Bara 120 kvm men har 4,5m i takhöjd på 40kvm alltså många kubik luft kanske det som är problemet?
Huset byggt 1958-60 Bärande tegel 120mm iso i vägg tak förmodligen lika det jag vet är att första vintern vi bodde här så var det VÄÄldigt mycket is på taket ja jag ska isolera men det krävs en omvänd sådan alltså utapå taket.. det kommer sen.
Vi bor iTyresö Sthlm

Har nu monterat "element fläkten "på nedervåningen dödar åtminstone kallras ;) men besparing nja

Jag tror jag kör igång den iaf man sparar alltid något annars blir den förpassad till garaget
Tack
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2010, 21:46:40 »
Detta kanske är tokig idé er?
Det med 4,5 meter takhöjd ställer till att värmen går till taket..
Men nu vet inte jag hur detta förslag fungrar i verkligheten....
Värt att prova ?? lösningen kan se ut så här en kanal fläkt och spirorör
som är monterat så att fläkt luften sugs in vid golvet = kallare luft
sproröret står i lod så ska utsläppet vara nära inne taket...
kalluft är tyngre än uppvärmd luft därför stiger värmd luft upp till innertaket ...
Ett annat sätt är en takfläkt som för ner värmen ifrån taket.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2010, 21:50:22 »
Ja en eller ev flera takfläktar är defintitivt att föredra när det gäller att kunna trycka ned värmen ifrån taket! :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad turborolle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Kön: Man
  • Nyfiken på fastighets optimering
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2010, 22:01:53 »
Förstår jag rätt om jag ska suga kall luft från golvyta putta upp den till taknivå? det är ingen svår operation iofs kanske prövar frun vägrar "Pizza"fläkt ;)
//Rolle
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2010, 22:04:04 »
Lägg ned den tanken du Rolle tycker jag, kommer inte att fungera alltså, betydligt enklare att du fixar till en takfläkt istället. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2010, 23:02:42 »
Ser att ingen riktigt tror på idén att suga kallare golvluft ?
Jo jag vet det att fungerar vi kör en ventilations fläkt vid golvet och blåser golvvärmen
rakt ut det blir mycket varmare vid golvet eftersom den kallare luften sugs undan.
Ja det är faktiskt sant...

men mitt frågetecken är att släppa ut kallare golvvärmen vid taket
då sugs ju den kallare luften undan för att ge plats för den varmare luften..

Jo jo galna tankar kanske...

Men jag håller med att takfläkt den är enklare att sätta upp...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2010, 23:14:54 »
Hej Pär!  Menar du att du kör en ventilationsfläkt nere vid golvet och blåser luften rakt ut ur huset?? :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 04 oktober 2010, 13:40:11 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2010, 23:33:38 »
Texa design har en del snygga takfläktar.

Sen kan du ju fråga frugan om det inte kan vara värt att ha en takfläkt och tjäna pengar så hon kan köpa ett par nya dojjor el likn? :D

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2010, 23:42:27 »
Ser att ingen riktigt tror på idén att suga kallare golvluft ?
Jo jag vet det att fungerar vi kör en ventilations fläkt vid golvet och blåser golvvärmen
rakt ut det blir mycket varmare vid golvet eftersom den kallare luften sugs undan.
Ja det är faktiskt sant...

men mitt frågetecken är att släppa ut kallare golvvärmen vid taket
då sugs ju den kallare luften undan för att ge plats för den varmare luften..

Jo jo galna tankar kanske...

Men jag håller med att takfläkt den är enklare att sätta upp...

Jag blåser upp kall golvluft upp i taket vid min vedkamin. Har en kalluftsfläkt för golv ställd så den blåser rakt upp i ett hörn av rummet där kaminen står. Det fungerar bra i alla fall hos mig för den varma luften trycks iväg och det är lite som en mjuk varm vind i rummet. Någon kall luft känner man inte av.
Samma sak i garaget men där har jag en kanalfläkt som gör rörelse och tar inluften vid golvet och blåser ut den vid taket. Har fått väldigt jämn temperatur, tidigare mest värme vid väggen där elementet finns.
Nackdelar med fläktar är att de låter en del. Rekommenderar en flerstegs fläkttrafo.

Vilket som är bäst att flytta kalluften upp eller varmluften ner vet jag inte. På jobbet hade man luftutsläpp vid golvet med den varma luften från taket, funkade det med.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1452
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2010, 02:26:15 »
Jag tvingar upp sval luft från golvet in i pumpens intag.
Dels måste den svala luften ersättas, då kommer varmare luft dit, och i mitt fall får jag lite högre effektivitet genom att mata pumpen med svalare luft.

Med denna manöver bryter jag den annars naturligt förekommande skiktningen, varmluft VILL hara högst upp.. och sval luft vill ner.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad turborolle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Kön: Man
  • Nyfiken på fastighets optimering
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #12 skrivet: 04 oktober 2010, 09:40:41 »
 Thumbsup
Ja nya skor funkar alltid....

Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #13 skrivet: 04 oktober 2010, 13:22:51 »
Hej Raffen
Läser din undran.."Hej Pär!  Menar du att du kör en ventilationsfläkt nere vid golvet och och blåser luften rakt ut ur huset??
SVAR JA !!Men det är på mitt jobb som vi har en sugfläkt 3500m/3 som suger ut den kallare golvluften
Lovar att värmen går ända ner till betonggolvet med den metoden...
Denna luftmämngd är en utventilaton.

Men i en bostad är det tokigt att blåsa ut denna värme rakt ut här kom min tanke fytta denna kallare luft upp tilltaket
måste ju fungera lika bra!

Värme flyttare skulle göras med samma teknik insug vid golv utblås vidtaket denna metod ger inget kännbart drag
-----------
Många talar om oljud med fläktar kolla tangentalfläkt dessa går nära ljudlöst vid minde luftmängder.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Att vara eller inte vara??
« Svar #14 skrivet: 04 oktober 2010, 13:57:49 »
Hej Pär!  Ja det här med att ev hämta kalluft från golvet och blåsa/förflytta denna luft upp till taket är ju en sak, vad jag tänkte närmast på med min fråga var väl snarare om detta skedde i ett ventilationssyfte av huset/lokalen, för då ser jag väl denna metod som helt förkastlig annars kan jag säga med undantag för om det inte gäller en ren undergolvsventilation för att få ut/bort ev fukt och dålig lukt isf. ;)
Sen det här med att hämta/blåsa den svalare luften från golvet och upp till t.ex en pumpinnerdel det har jag testat lite grann vid något tillfälle med hjälp av en uppriggad bordsfläkt med hyfsad kapacitet som jag placerade nere vid golvet och som då blåste luften snett uppåt och inåt mot pumpinnerdelen så att luften kom upp vid sidan om innerdelen för att sugas vidare in i innerdelen från ovansidan av densamma. Och jag märkte då inget direkt positivt resultat av denna övning ivf, däremot så lyckades jag rätt bra med (nämnda metod) att sänka innetempen i huset med mellan ca 1-1,5 ºC . :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 05 oktober 2010, 12:36:36 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?