Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För varmt...  (läst 11355 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andhreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: För varmt...
« Svar #15 skrivet: 05 oktober 2010, 16:51:58 »
Hur gick det för dig krastapopolis? Fick du något bra svar?

Utloggad krastapopolis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: För varmt...
« Svar #16 skrivet: 05 oktober 2010, 20:58:43 »
Har inte kunnat komma i kontakt med rätt person hos Bosch ännu.
Men jag fortsätter försöka nå dem för en förklaring.  huvuddunk

Det mesta tyder dock på att pumpen kompenserar med ca 2 gr+ för
att hel huset skall bli varmt. Då borde de lagt lägstanivån betydligt lägre än 18 gr
tycker jag. Annars kan man i realiteten aldrig få lägre än 20 gr.


Återkommer när jag stökat vidare med bosch.
Andrehas hur upplever du din pump för övrigt ?

Utloggad andhreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: För varmt...
« Svar #17 skrivet: 05 oktober 2010, 22:01:01 »
Okej.
Ja jag ringde och pratade med min installatör idag och han tyckte inte att det var något konstigt direkt med att det var 2ggr varmare än vad kontrollen visade. Han tyckte jag skulle mäta tempen i andra rum och precis ovanför pumpen. Och jag la termometern ovanför pumpen idag och den visade 25.7(!) när pumpen är inställd på 21 grader.. Får ringa installatören igen så får de komma och kolla.
Jag tycker det är märkligt, vissa dagar skiljer det 2ggr och andra 4-5ggr.  Sc:,h

 

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: För varmt...
« Svar #18 skrivet: 05 oktober 2010, 22:41:51 »
Ja jag ringde och pratade med min installatör idag och han tyckte inte att det var något konstigt direkt med att det var 2ggr varmare än vad kontrollen visade.

Ungefär vad jag menade när  jag sa att dom ofta ligger lite högt...

Jag tycker det är märkligt, vissa dagar skiljer det 2ggr och andra 4-5ggr.  Sc:,h

Det kan skilja väldigt mycket beroende på vilken hastighet fläkten har.

För att göra saken lite värre har tyvärr många pumpar en automatik som tar över styr fläkten även när man valt ett "manuellt" fläkt-läge. Kanske att just Boschen är ett undantag här..? jag vet inte.
Har man en såń pump så händer det speciellt så här års när det är "överskott på värme". När pumpen inte kan sänka effekten i kompressorn tillräckligt, så kan den i stället sänka fläktfarten. Då stiger temperaturen i värmeväxlaren, COP blir sämre och effekten sjunker lite till. Tyvärr även med katastrofalt resultatet för värmespridningen i huset. All värme stannar nära pumpen för att fläkten bara går på "pys-fart".
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: För varmt...
« Svar #19 skrivet: 05 oktober 2010, 22:54:44 »
Ja den där beskrivningen stämmer ju in helt klockrent Pi.r. Thumbsup Och dessutom känner jag väl igen detta lilla aber från min gamla pump, nej tacka vet jag pumpar som också kan gå ned till en låg värmeavgivning samtidigt som man alltid också har möjlighet till en helt valfri inställning av fläkthastighetena för bästa ekonomiska drift och värmeutbyte från pumparna. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad andhreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: För varmt...
« Svar #20 skrivet: 06 oktober 2010, 09:25:14 »
Jag har fläkthastigheten på auto och jag kan höra hur den växlar mellan hastigheter. Borde jag använda någon av de tre manuella hastigheterna?

Igår när jag kom hem så hade pumpen stått på 21 grader i 1,5 dygn.
Resultat:
Kl 20:00: 24,8 grader (termometern placerad precis vid sidan om pumpen)
Kl 22:00: 25,7 grader (termometern placerad precis ovanför pumpen)
Kl 00:00: 25,9 grader (termometern placerad precis ovanför pumpen) 

Vi tyckte det blev varmt i sovrummet så jag sänkte värmen till 19 grader innan vi la oss
Resultat:
Kl 06:50: 22,0 grader (termometern placerad precis ovanför pumpen)

Så under kvällen igår så blev det varmare och varmare i huset och givetvis då kallare och kallare utomhus. Funderar om jag har problemet med att det är dåligt isolerat ändå?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: För varmt...
« Svar #21 skrivet: 06 oktober 2010, 10:18:37 »
Hej Andhreas!  Ja jag känner mig helt övertygad om att det är otätt i rörgenomföringen i väggen på era pumpar. Det är faktiskt väldigt vanligt och dessutom inte helt lätt att få denna genomföring helt tät inkl vindtät.
Man trycker i lite tätningsmedel men det är inte alls säkert att det ändå blir helt tätt mot rören mm och att det då blåser/trycker in lite luft utifrån. Jag hade själv min ena pump som var isolerad och tätad av installatören och den gick så det osade om det i källaren (+23-24 ºC) trots en tempinställning på +17 ºC på pumpen, när jag lossade plasthöljet på innerdelen och kände med handen vid utgången av rören (ungefär i höjd med tempgivaren) så drog det ändå in kalluft i en mängd som t.om hade fungerat bra som en inluftsventil. ;)
Ta och lossa på plastkåpan till innerdelen och känn med handen och mät gärna temperaturen vid utgången av hålet, själv hade jag en infraröd mätare så jag såg direkt med den att det kom in rejält med kall luft där trots att hålet skulle vara tätat. Efter en ordentligt noggrann tätning av hålet så går pumpen helt perfekt på exakt den tempinställning som jag har den ställd på. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad andhreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: För varmt...
« Svar #22 skrivet: 08 oktober 2010, 15:18:30 »
Min installatör kommer under nästa vecka för att titta på tätning eller vad som kan vara fel.

Hur har det gått för dig krastapopolis? Fått några mer svar?

Utloggad krastapopolis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: För varmt...
« Svar #23 skrivet: 11 oktober 2010, 17:34:47 »
Ja inte är det lätt att komma i kontakt med rätt person som kan nåt/ vet nåt
men den samlade bilden av de jag talat med ger mig intrycket av att pumpen
kompenserar +2gr. Det får man nog lev med.  :-\ och kan nog skilj hur stor boyta man har.

Det blir spännande att se hur den
beter sig nu när det börjar bli lite kallt i veckan som kommer.

En annan lite konstig sak är att när pumpen uppnått "rätt" temperatur
så slutar den inte blåsa, utan skickar då ut kall/ljummen luft på lägsta fläkt-läget.
Kompisens IVT slutar blåsa/blåser ytterst lite när den inte värmer.
(Ja jag har den bara i värmeläge, inte auto)....

Ja ja mycket gnäll från min sida har det varit, får säga att pumpen verkar
värma riktigt effektivt  och det är ju det som är det viktiga.

Utloggad andhreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: För varmt...
« Svar #24 skrivet: 12 oktober 2010, 08:50:58 »
Okej.

Visst är det viktigt att den värmer effektivt! Men minst lika viktigt för mig att den inte kostar för mycket i drift, skaffade ju den för att spara på elen. Men om den pumpar ut 4-5 grader mer än vad pumpen är inställd på känns det inte som pumpen är så energi effektiv som man vill. Hade 18grader på pumpen och tempen i rummet låg på 22grader i morse. Men installatören kommer idag eller imorgon för att titta.

Men om det nu skulle vara så att det inte går att fixa och vi inte känner oss nöjda med pumpen, är det bara att säga till att vi inte är nöjda och vill ha en annan modell? T.ex. Toshiba som Raffen promotar :)
Vad bör TOSHIBA RAS-10 och RAS-13 ligga på med installation och allt?

//Andreas

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: För varmt...
« Svar #25 skrivet: 12 oktober 2010, 23:26:35 »
Köpa en ny pump låter som ett extremt dyrt sätt att justera en termostat...

Jag kan inga detaljer om Bosch, men många pumpar har möjlighet till en viss justering av termostaten. Om den möjligheten trots allt inte finns på era pumpar, så går det enkelt att fixa i alla fall, för en något så när händig tekniker.

Man kan enkelt manipulera signalen från temperatur-givaren genom att parallellkoppla den med ett vanligt motstånd av lämplig storlek. Då tror pumpen att det är lite varmare än det är, och sänker värmen därefter.

Jag har gjort det själv på båda mina pumpar. Först för att få en av dom att kunna gå med underhålls-värme på ca 10°C. Men även för att kompensera termostaten ungefär som i era fall, men efter att jag flyttat hela givaren till en plats där den mäter en mer representativ temperatur, än inne under plastkåpan. Man kan även vidareutveckla en sån här fix med ett timer-styrning.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35008.msg326689#msg326689
Men det är överkurs...

Kolla först med era installatörer, och få bekräftat att det verkligen inte går att justera pumpen internt. Det ska stå i servicemanualen hur man gör. Sen kan man höra om dom kan tänka sej att göra en "pirat-fix" enligt ovan. Eller gör det själv... Man vill väl helst att installatören gör det, för att inte riskera att tappa garantierna.  Så länge man gör en mindre justering (< 5°C) ger det inga problem.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: För varmt...
« Svar #26 skrivet: 12 oktober 2010, 23:58:53 »
Okej.

Visst är det viktigt att den värmer effektivt! Men minst lika viktigt för mig att den inte kostar för mycket i drift, skaffade ju den för att spara på elen. Men om den pumpar ut 4-5 grader mer än vad pumpen är inställd på känns det inte som pumpen är så energi effektiv som man vill. Hade 18grader på pumpen och tempen i rummet låg på 22grader i morse. Men installatören kommer idag eller imorgon för att titta.

Men om det nu skulle vara så att det inte går att fixa och vi inte känner oss nöjda med pumpen, är det bara att säga till att vi inte är nöjda och vill ha en annan modell? T.ex. Toshiba som Raffen promotar :)
Vad bör TOSHIBA RAS-10 och RAS-13 ligga på med installation och allt?

//Andreas

Hej Andreas!  Helt självklart så skall du inte acceptera en skillnad på upp till 4-5 ºC gentemot inställt börvärde på pumpen utan absolut max 1 ºC isf. ;) För annars är det något fel på antingen tätningen av rörgenomföringen i väggen från innerdelen och ut till utedelen eller alt något fel på innerdelens tempgivare.
Lika självklart är ju att resultatet blir en rejält mkt dyrare driftskostnad på en pump som går på kanske ca +2-3 ºC högre innetemp än vad man själv verkligen önskar, och då tappar man givetvis en stor del av den besparing som man tänkt sig med en luftvärmepump. Så om de inte kan fixa till pumpen så att den hyfsat håller inställd temperatur så anser jag också naturligtvis att du skall byta ut den. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: För varmt...
« Svar #27 skrivet: 13 oktober 2010, 00:56:38 »
Det är nog bara du Raffen, som kan mäta en inne-temperatur med en onoggranhet bättre än ±1°C..!

Om det inte får avvika mer än 1°C, måste både din mätning, och pumpens termostat, vara bättre än ±0,5°C - Glöm det !

2-3°C får man räkan med. 4-5°C är i överkant, så långt håller jag med.
Läckage i genomföringshålet kan säkert ge fel på flera grader. Inga invändningar... Men hade dom inte redan kollat det..?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: För varmt...
« Svar #28 skrivet: 13 oktober 2010, 09:37:32 »
Ja det vore väl tråkigt Pi.r om det bara vore jag som kan med med denna noggranhet tycker jag, sen sa jag inte ±1 ºC utan bara + tolerans på +1 ºC ifh till inställt börvärde. 2-3 ºC anser jag däremot vara en oacceptabelt stor skillnad men kan väl möjligtvis tänka mig en felttemp på upp till max ca +1,5 ºC om jag skall försöka vara lite extra generös nu då.
Jag har sett på mina Toshibapumpar att vid en kallare utetemperatur (från 7-8 minus och nedåt) så verkar de kompensera lite genom att lägga på ett litet extra kol med någon grad i temphöjning som resultat, så då brukar man faktiskt t.om kunna sänka börvärdet på pumpinställningen med 1 ºC istället. ;)
Sen beror det givetvis på var man mäter inntempen förstås, man kan ju inte mäta ett antal meter framför pumpen eller i närheten av pumpen i sidled räknat utan man måste ju mäta en så pass lång bit ifrån pumpen och gärna i sidled så att inte den varma utblåsluften från pumpen direkt påverkar tempmätningen. Var i höjdled över golvet man mäter har också betydelse naturligtvis, själv mäter jag halvvägs upp från golvet räknat dvs ca 120 cm både från golvet och taket räknat. Sen har återigen säkert detta med värmespridning och fläkthastigheter en rätt stor betydelse i sammanhanget även när det gäller tempmätning, jämnhet i värme i de olika utrymmena mm skulle jag tro.
Om jag har t.ex min pump i bostadsvåningen på börvärdesinställning +20 ºC så har jag ca +21 ºC i hallen och ca +20-20,5 ºC i övriga utrymmen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: För varmt...
« Svar #29 skrivet: 13 oktober 2010, 22:22:43 »
...
sen sa jag inte ±1 ºC utan bara + tolerans på +1 ºC ifh till inställt börvärde.
...

Så du har "noll-tolerans" för fel nedåt..? Ger pumpen 0,1°C för låg temp, är det alltså inte acceptabelt... för du kan väl mäta absolut rätt på 0,1°C ..?  *roflmao*

Om man förstår innebörden i resten av din text, så inser man även att man kan välja precis vilket värde man vill ha, när man mäter rums-tempen. Det är bara att välja en lämplig plats. Det går alltid att hitta en punkt i huset där tempen ligger inom 0,1°C av önskat börvärde. Även om pumpen så går 10°C fel... (eller termometern...) Det går helt enkelt inte att definiera en punkt som är "rätt" plats att mäta på. Du låter bara dum om bu fortsätter att påstå (att du tror) att du kan mäta bättre än ±1 °C under sådana förhållanden  tomte::

Om du kan acceptera att din mätning kan ha en felvisning på åtminstone ±1°C, och accepterar att pumpen får gå ±1°C fel. Då måste du även acceptera att din termometer visar ±2°C från inställt börvärde. - Och du har lätt större felvisning i dina mätvärden än ±1°C... i den bistra verkligheten.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!