Jag bor i norra västmanland elförbrukningen kan vara lite svår att uppskatta har idag en elförbrukning på 12000 kwh men den huvudsakliga uppvärmningen sker med vedpanna gör av med 25-30 kubik , har en nibe fighter 301 som jag använder till värme/varmvatten vår och höst.Största delen av uppvärmningen sker genom golvärme, har element i övervåningen men dom kör jag bara när det är riktigt kallt, tempen ut på golvvärmen är när det är som kallast ca 38 grader normalt ca 32-35 grader,elementen 40-45 grader när det blir under -15 grader annars är dom oftast avstängda.Boytan är ca 170m2 i två plan varav ca 120 i nedre våningen. Jag börjar bli lite trött på att hålla på med veden skulle vilja ha största delen av uppvärmningen från v/v pump och bara elda när det är som kallast .Ett problem är att vi bor på en vattentäckt så att en markvärmepump är inte tillåten.Niben avänds till varmvatten även när det är kallt men då går vattnet först genom acktanken så den behöver i princip inte värma vattnet.