0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
NIBE_EVP500_F2025/ Du säger ” Augusti 2010 byttes styrkortet till v2.11 då KVT-11 installerades. v2.11 har en förändrat logik i på/avslag av värmekabeln”. Vet du något mer om denna förändring av styrningen av värmekabeln? Vad jag förstod av samtalet med Nibe så skulle slingan vara på alltid när temp. är under +2 grader. Om det är så betyder denna nya slinga en ökad förbrukning med ca 1kWh per dygn, den extrakronan kan det kanske vara värt att slippa skramlet och oron för fläkthaveri!
Varför har du inte värmekabeln med i utloppet?/Peter
Nu har servicekillen varit här och installerat Nibes värmeslinga runt fläktsargen, eller åtminstone runt nästan halva omkretsen. Om det fortfarande blir is så är lösningen att sätta ytterligare en !!! Slingan är fastknuten med en stump elkabel (FK), verklig hightech-lösning!! Återkommer med rapport om hur det fungerar, den får 4-5 veckor på sig!Bifogar några bilder nedan.Upptäckte för någon vecka sedan att i samband med styrkortsbytet hade parameter 9.1.6 (tid mellan avfrostningar) ändrats från 45 minuter till 10. Hur det påverkar isen i fläktkransen har jag ingen uppfattning om. Märkte det på att knäppningarna i radiatorrören blev mer frekventa! Får väl bli en ack-tank till sommaren.Har återställt tiden till 45 minuter, någon som har tankar om tiden, kort, lång, lagom?NIBE_EVP500_F2025/ Du säger ” Augusti 2010 byttes styrkortet till v2.11 då KVT-11 installerades. v2.11 har en förändrat logik i på/avslag av värmekabeln”. Vet du något mer om denna förändring av styrningen av värmekabeln? Vad jag förstod av samtalet med Nibe så skulle slingan vara på alltid när temp. är under +2 grader. Om det är så betyder denna nya slinga en ökad förbrukning med ca 1kWh per dygn, den extrakronan kan det kanske vara värt att slippa skramlet och oron för fläkthaveri!
Citat från: SvenF skrivet 30 december 2010, 16:13:26Nu har servicekillen varit här och installerat Nibes värmeslinga runt fläktsargen, eller åtminstone runt nästan halva omkretsen. Om det fortfarande blir is så är lösningen att sätta ytterligare en !!! Slingan är fastknuten med en stump elkabel (FK), verklig hightech-lösning!! Återkommer med rapport om hur det fungerar, den får 4-5 veckor på sig!Bifogar några bilder nedan.Upptäckte för någon vecka sedan att i samband med styrkortsbytet hade parameter 9.1.6 (tid mellan avfrostningar) ändrats från 45 minuter till 10. Hur det påverkar isen i fläktkransen har jag ingen uppfattning om. Märkte det på att knäppningarna i radiatorrören blev mer frekventa! Får väl bli en ack-tank till sommaren.Har återställt tiden till 45 minuter, någon som har tankar om tiden, kort, lång, lagom?NIBE_EVP500_F2025/ Du säger ” Augusti 2010 byttes styrkortet till v2.11 då KVT-11 installerades. v2.11 har en förändrat logik i på/avslag av värmekabeln”. Vet du något mer om denna förändring av styrningen av värmekabeln? Vad jag förstod av samtalet med Nibe så skulle slingan vara på alltid när temp. är under +2 grader. Om det är så betyder denna nya slinga en ökad förbrukning med ca 1kWh per dygn, den extrakronan kan det kanske vara värt att slippa skramlet och oron för fläkthaveri!Hej!Så som jag förstod det så var "temperaturtröskeln" den samma men att den inte går konstant utan enligt något mönster/sekvens.HälsningarNiklas
Ska fråga firman och Nibe om syftet med denna inställning men förväntar mig inget vettigt svar tyvärr.Ha en bra kvällTobbe