0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du strypning med reglerventil vid varmvattenladdning?Vilket tryck har du i VB kretsens manometer?Har du automatiska avluftare på rad kretsen. Ingen luft i systemet. (tyst system)Vilken in/ut temp har du på KB?
Jag har just kört igång en Diplomat TWS 16 (utan inblandning av installatör). Jag kör just nu enbart varmvattenproduktion, men det fungerar inte som det ska.När varmvattentempen underskrider min-temp (44 grader) startar pumpen och går bara drygt en minut innan den slår av. Varmvattentempen har då bara hunnit öka med 1-2 grader. Sedan startar pumpen igen efter 20 minuter och går i 15-20 sekunder innan den åter slår av. I bästa fall har den då hunnit få upp varmvattetempen en grad. Sedan upprepas proceduren tills att temperaturen nått ca 48 grader, sedan är det stopp. Det krävs ca 4-5 starter för att komma up till 48 grader. En TWS ska komma upp i 60-65 grader enligt manualen.När pumpen stannar så har jag ungefär följande värden på framledning och retur (kan variera något):Framledning: 52 (max=75)Retur: 45 (max=48)Pumpen stannar alltså inte pga att max framlednings- eller returtemp uppnåtts (men vid ett tillfälle har pumpen stannat pga hög retur, vid 47 grader). Jag får inga larm, men när kompressorn stannar visas en liten rektangel i nedre vänstra hörnet på displayen under några sekunder. Jag hittar ingen info om vad den betyder, nån som vet?Jag kör endast standardvärden i inställningarna. Jag har provat att sänka hastigheten på cirkpumpen till läge 1, men det har inte haft nå'n större effekt. Jag har även provat att öka max returtemp och max framledning utan resultat (jag utgår ifrån att dessa inte gäller vid varmvattenproduktion).När jag kör på enbart tillskott går varmvattentempen upp till 60 grader innan den stannar (trots att stopptemp är ställd på 65 grader). När varmvattenproduktionen brutits vid tillskottsdrift så står det "Hög retur" i displayen.Någon som har några teorier?
Plotsky: Att behöva flytta tempgivaren för returen tycker jag låter tveksamt. I så fall blir jag besviken på Thermias konstruktörer. Pumpen måste väl ändå klara varmvattenproduktion utan "Åsa-Nisse-ingrepp"?