Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Överdimensionering - är det bra?  (läst 8909 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #15 skrivet: 21 september 2010, 23:40:24 »
Alla som monterat de flesta fabrikat, och även haft så mycket intresse att man kollat trycken på dem ... vet vilka pumpar som rusar i kondensering om man belastar dem vid utetemperaturer runt 0:an  ;)
En kondensor ska inte vara så dåligt dimensionerad att den behöver riktigt kallt ute eller igenfrostning för att få ner köldmedieflödet tills kondensorn orkar växla över energin vid normala tryck huvuddunk

OK då...Polar1:an har alldeles för ineffektiv kondensor (liten växlingsyta både inv och utv) för att fungera ens dugligt...ju mer "trimmad" version ju värre blir det  :'(

ett bra sätt att få ett hum om förångarfunktion är att kolla vid vilken utetemp den börjar frysa på (avfrostning krävs)....ju lägre utetemp den klarar, ju tätare process/effektivare förångning  ;)

Hej Ace!  Jo det ante mig väl förut här att det underförstått var Toshibas pumpar som du menade i sammanhanget eftersom du väl inte alltid är helt förtjust i mina inlägg om dessa pumpar såvitt jag har förstått.
Jag känner också igen en del av ditt resonemang här sedan tidigare och hade redan då tänkt fråga vad/hur du menar egentligen eftersom såvitt jag förstod då så syftade du på att Toshibapumparna på något sätt skulle vara oekonomiska och dyrbara i drift när det gäller elförbrukningen. Det inlägg som jag syftar på finns här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31689.msg306879#msg306879 Och det är den nedre delen av texten i inlägget som jag menar här
Citat: Alla som installerat många pumpar har säkert sett detta... vissa fabrikat går knappt att få över 30bar (ordentligt dimensionerad innedel).. medan vissa sticker upp mot 40 bar  
Gissa själv vilken av dessa som hämtar den mesta energin i förångaren(ute-växlarbatteriet)...och viken som hämtar mest energi i el-uttaget  
Lite som att trimma mopeden/motorn...men glömma att dreva om den...varvar som fan...och riktigt dyr farthöjning Slut citat.
Med all respekt för dig som person Ace inkl all din breda kunskap och erfarenhet inom branchen så skulle jag ändå vilja fråga dig vad och hur mkt erfarenhet och inblick du har i just Toshibas olika pumpar egentligen??  Har du t.ex haft någon egen Toshibapump installerad Ace?? Och isf kunnat testa och följa upp denna pump riktigt ordentligt??
Jag måste erkänna att jag känner ivf inte alls igen din beskrivning på att dessa pumpar på något sätt skulle kunna vara dyra i driftskostnad som du har framhållit vid
några tillfällen Ace. Sc:,h
Det är ju nämligen på det sättet att jag har faktiskt skaffat mig 2 st Toshibapumpar just pga i huvudsak att jag skulle kunna få pumpar med en riktigt bra verkningsgrad och därmed absolut billigaste driftskostnad, och hittills så har de då inte gjort mig besviken kan jag säga. Förutom det här med billigaste möjliga driftskostnad så innehar ju också dessa pumpar några riktigt bra egenskaper som verkligen tilltalar mig såsom en helt flexibel inställning av fläkthastigheterna samt egenskapen att även kunna gå ned till en riktigt låg värmeavgivning utan att gå i off-läge för att bara nämna några av dem.
Dessa egenskaper bl.a påstår jag då gör att pumparna med automatik får en hög verkningsgrad samtidigt som de får billigaste möjliga driftskostnad sett till en hel uppvärmningsäsong, och detta fick jag ju verkligen bevis för under den senaste vintern som var en av de längsta och värsta vintrarna i mannaminne ivf här nere i den södra delen av Sverige.
Skulle vara skoj att höra dig utveckla denna din teori om att Toshibapumparna (främst polar1) skulle ta mera energi vid värmedrift lite ytterligare isf Ace och gärna kommentera huruvida jag nu skulle ha valt helt fel pumpar för ändamålet ifråga om jag förstår det hela rätt här. Samt tips mottages givetvis mkt tacksamt vilket eller vilka slags pumpar/fabrikat som jag skulle kunna skaffa mig istället för att om möjligt då givetvis kunna spara ännu lite mer energi än vad jag nu gör med mina Toshibapumpar?? :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 21 september 2010, 23:53:11 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #16 skrivet: 22 september 2010, 06:44:46 »
Hej Raffen!
Jag har inte haft någon Polar själv...mest för att jag inte gillar det jag beskiver ovan. Det kryllar inte direkt av Polar i byggden heller.....men jag har dock haft manometer och termometer på ett 20-tal av dessa, och alla har gett samma resultat.
Faktum kvarstår...Polar1:an liksom vissa andra är moddade kylmaskiner där innedelen är för liten för att vara optmal som kondensor...när man sen "trimmat" kompressorn lite till blir resultatet än värre  huvuddunk
Polar 2:an är betydligt bättre.

Anledningen till att du sparar så mycket energi är att du har 2 maskiner som jobbar i ett mycket välisolerat hus... maskinerna går på tomgång tills det börjar bli riktigt kallt...och när effekten väl behövs håller den låga förångningen ner kondenseringen.  (Jo..jag anser att ett hus från sena 70-talet är bland det mest energisnåla man monterar 2 L/L i...dessa hus är ofta extremtäta med låga luftväxlingar i energikrisens spår. I dag börjar man bygga hus med samma låga energibehov igen, men med sundare luftväxling och moderna lösningar..inklusive moderna uppvärmningssystem)

Väldigt många som köper L/L idag har hus byggda helt utan tanke på energibehov....timmerväggar och läckande tvåglas, oisolerade dörrar ut till verandor, kutterspån i bjälklag och vind mm.
När det blåser lite ute och är runt nollan....och husets behov är 4-5 kw ska du definitivt inte ha en ensam Polar1 i detta hus..
vid dessa betingelser kommer en polar1 jobba i närheten av 40bar..medan en gammal sketen Pana DKE med gnisslande inne-fläkt jobbar runt 26-27bar   ;D
Vilken tror du drar med mest kompressor-energi för att få ut effekten ?
« Senast ändrad: 22 september 2010, 06:46:45 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #17 skrivet: 22 september 2010, 07:10:23 »
Jag skulle vilja omdefiniera svaren på frågon om överdimensionering är bra eller ej och skriva så här:

Det är bättre att köpa en större värmepump, om man gör det inom samma produktfamilj, d.v.s. en Toshiba med högre uteffekt sparar mer än en Toshiba med lägre uteffekt.
Det finns dock antagligen värmepumpar av andra fabrikat som sparar mer även om du väljer den mindre modellen, detta i så fall via en större förångare/kondensor och/eller smartare avfrostning.
Exakt vilken värmepumpstillverkare som lyckats bäst, och som ger störst besparing finns det inga bevis på, utan det får bli en slutsats som vi drar här i forumet baserat på de resultat som många olika värmepumpsägare berättar om.
Även detta blir en "luddig sanning" men dock mer att lita på än tillverkarnas reklambroschyrer, för där är alla bäst.

Att lyssna på proffs som ACE är också en god källa till kunskap.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #18 skrivet: 22 september 2010, 13:01:16 »
Hej

Vikt och mått på inner- respektive innerdel är rätt intressant information tycker jag. 12 kg på innerdelen och bortåt 40 kg på utedelen är trevliga siffror.

Och nu vi kan vi väl ta en grej till. Avfrostningar i SP:s tester av luft/luftvärmepumpar.

 Jag vill ha det till att avfrostningar räknas in.

Provet utförs under en tidsrymd av minst 5 timmar. Det står i testprotokollet att maskinen avfrostar i kolumnen avfrostning, där anges ja, nej eller litet. Finns att läsa om man plockar upp protokollet på Sanyo från kcc. Dessutom var det väl äggklockeavfrostningarna som sabbade COP-siffrorna på Panasonics HE ??? det står ju till och med i tabellen på energimyndighetens hemsida. Både effekt och COP föll rejält vid -15 grader. Då kan ju inte testet utelämna avfrostningar, eller hur ????

Däremot har jag sett att man utelämnat avfrostningar på luft/vatten. Där plockar man ju t o m bort pumpeffekten för att få så bra siffror som möjligt. Det vore som att plocka bort fläkteffekten i en LLVP. Märkligt att man gör så.

Sedan bör man ju vara medveten om att luften i klimatkammaren ofta är torrare än "riktigt" väder. Det gör att alla maskiner presterar bra.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #19 skrivet: 22 september 2010, 13:24:10 »
Hej Gano!  Provet utförs under minst 5 timmar?? Sc:,h Är det inte så om jag har förstått det rätt att pumparna körs minst 4 timmar i varje tempsteg dvs = 16 timmar, sen har man väl då avsatt max 24 timmar för varje resp pumptest utifall något skulle strula under testen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #20 skrivet: 22 september 2010, 14:06:40 »
Hej Gano!  Provet utförs under minst 5 timmar?? Sc:,h Är det inte så om jag har förstått det rätt att pumparna körs minst 4 timmar i varje tempsteg dvs = 16 timmar, sen har man väl då avsatt max 24 timmar för varje resp pumptest utifall något skulle strula under testen. :)

Mvh Raffen.

I varje steg menade jag.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #21 skrivet: 22 september 2010, 14:33:12 »
Ok, tack för det Gano!  Då är vi helt överens! Thumbsup

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smålänning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #22 skrivet: 22 september 2010, 23:32:11 »
Hej ACE



Jag har inte haft någon Polar själv...

Väldigt många som köper L/L idag har hus byggda helt utan tanke på energibehov....timmerväggar och läckande tvåglas, oisolerade dörrar ut till verandor, kutterspån i bjälklag och vind mm.
När det blåser lite ute och är runt nollan....och husets behov är 4-5 kw ska du definitivt inte ha en ensam Polar1 i detta hus..
vid dessa betingelser kommer en polar1 jobba i närheten av 40bar..medan en gammal sketen Pana DKE med gnisslande inne-fläkt jobbar runt 26-27bar   ;D
Vilken tror du drar med mest kompressor-energi för att få ut effekten ?


Det är just i den situationen som jag befinner mig i nu, fast mitt hus är rejält välbyggt.
Har nästa rena rama jukeboxen hemma , kan spela FD25 eller Polar1  eller rocka på med en.. sa du sketen Pana DKE  ;D

Hälsningar
Borensbergaren

Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9092
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #23 skrivet: 23 september 2010, 01:59:47 »
Har du någon planlösning att bifoga som visar var innerdelarna är placerade ?
Nästan svårt att gissa hur du hittat plats för 3 st innerdelar utan att dom står och flåsar varmluft på varandra !!
Du får väl ge den gamla HE12an en rejäl rengöring av innerdelens lameller då den har ett antal år på nacken vid det här laget så den inte straffas mer än nödvändigt i jämförelse med sina lite nyare/modernare kombatanter  :)

Antingen är du tekniknörd eller så har du för mycket pengar och vet inte vad du ska göra med dom då din förbrukning innan någon värmepump var installerad 20000kwh  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smålänning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #24 skrivet: 23 september 2010, 09:55:29 »
Hej TS

Så här ser det nästan ut, bilden är lite ihop tryckt uppefrån och ner.
Du kan finna LVP  där jag har installerat just mina LVP.
Överst FD25:an. I gången HE12DKE. Direkt till vänster efter ingången nederst, på väggen mot garaget sitter nu Polar 1:an (ej utmärkt på bilden)

Hälsningar
Borensbergaren
« Senast ändrad: 23 september 2010, 23:11:03 av Borensbergaren »
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9092
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #25 skrivet: 23 september 2010, 10:05:30 »
Såg 2 markeringar med LVF är det dom befintliga maskinerna ?
Vart har du tänkt sätta den sista innerdelen ?



mvh
Thomas
« Senast ändrad: 27 september 2010, 22:01:05 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #26 skrivet: 24 september 2010, 13:36:09 »
Polar1:an liksom vissa andra är moddade kylmaskiner

Hej ace

"Vissa andra" är ju ett mycket intressant uttalande. Egentligen är ju alla mer eller mindre moddade, men vissa lämpar sig ju bättre än andra för värmedrift........och man kan läsa ut en hel del om man läser SP:s tester och dessutom en del finska tester.

Tillägg: Innerdelarna blir bara större och större för varje generation. En anpassning mot verkligheten. Vissa märken har en förmåga att behålla COP mycket långt ner i temp.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 24 september 2010, 13:46:06 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smålänning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #27 skrivet: 27 september 2010, 20:58:15 »

Antingen är du tekniknörd eller så har du för mycket pengar och vet inte vad du ska göra med dom då din förbrukning innan någon värmepump var installerad 20000kwh  ::)

Om man läser längst ner i min profil/presentation så fanns det en HE12DKE installerad -06.
Vi upptäckte att isoleringen var 20cm i tak och den var nertrampad till ca 13cm. Beslutade då göra en del kompletteringar av isolering och LVP. Just nu landar jag på 15000kWh/år trots den kalla vintern. Målet är  11200-12.000kWh/år. Misstänker att man medvetet sänkte förbrukningen sista året med hjälp av Keddyn. Schablon förbrukning ligger annars på ca 32000kWh/år minst av direktvärmande el. Sedan kan jag nu stänga dörrarna i tre sektioner av huset och ändå ha det varmt och gott. :)

mvh
Borensbergaren
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!