0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tänkte väl egentligen rent generellt om det brukar vara bra, men det kanske är olika beroende på vilken pump det är.Det är i alla fall polar1-serien det gäller för mig, och det är RAS13 jag funderat på mest, jag tror den räcker till vårt hus, men sen finns ju RAS16 också. Varför ska jag inte bry mig om den varianten? (Enligt säljaren jag pratade med så var fördelen att jag hade kunnat köra med lägre fläkthastighet vilket skulle vara positivt enligt honom...)
Alla som monterat de flesta fabrikat, och även haft så mycket intresse att man kollat trycken på dem ... vet vilka pumpar som rusar i kondensering om man belastar dem vid utetemperaturer runt 0:an En kondensor ska inte vara så dåligt dimensionerad att den behöver riktigt kallt ute eller igenfrostning för att få ner köldmedieflödet tills kondensorn orkar växla över energin vid normala tryck OK då...Polar1:an har alldeles för ineffektiv kondensor (liten växlingsyta både inv och utv) för att fungera ens dugligt...ju mer "trimmad" version ju värre blir det ett bra sätt att få ett hum om förångarfunktion är att kolla vid vilken utetemp den börjar frysa på (avfrostning krävs)....ju lägre utetemp den klarar, ju tätare process/effektivare förångning