Jag tror du missade vad jag syftade på i mitt inlägg 9 okt.
Trots solar keymark märkningen av solfångare kan man ifrågasätta hur testerna är utförda.
Jag bifogade en bild från en nyligen genomförd Solar keymark test där man använde aludurkplåt runt testriggen.
Man hade blank plåt på testrigggen och gissa vad. Solfångaren fick rekordbra värde på äta(0) dvs obelastad verkningsgrad.
Vinkelfaktorn däremot blev precis som det borde med extern reflektor, durkplåten och rigg plåten, mycket dålig.
Ändå är detta nu en Solar Keymark godkänd solfångare.
Jag tycker det är störande.
Jag måste läsa lite mer om Solar Keymark och reglerna, men jag instämmer att Solar Keymark oftas inte ger något mervärde för kunden. Solar Keymark är ett "kvalitets märke" där även företaget som tillverkar solfångarna bölir certifierad/kontrollerad vad jag vet. Alla solfångare testas ju enligt EN 12975-2. Självklart vill man stänga ut konkurrensen. Jag märker det ofta när jag diskuterar med tyskar.
Idag sålde jag solfångaren som jag hade hemma till en person som kan marknaden i Tyskland och Österrike. Han säljer mycket och de andra vet det troligtvis. Han sade att marknaden har gått ner kraftigt i Tyskland. Då är det ju logiskt att de etablerade företag vill stänga ut konkurresen. Fungerar bara inte alltid

Han fundera t.ex. på att åka till Sverige och hämta alla Suncarry SCM-30 som finns kvar ..... han sade att han vet exakt vad man kan sälja till vem och till vilket pris i Österrike ... testrapporten är oftas inte viktigt .. inte heller prestanda ... det är ofta en liten grupp som kan det ... de som köper kan oftas inte och är inte interesserad av sådant .... vissa söker inte ens bidrag ...