0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det högra är sfinx-röret, eller hur?Jag tycker skillnaden verkar lika skillnaden mellan gamla och nya sfinx. jag har två sfinx paneler, en från 2008 och en från 2010, och det skiljer lite i färg.
Borde vara så. Man vill ju att rören absorberar maximalt, vilket innebär minimalt med reflektion, och då blir rören mörka.
Sen gäller Kirchhoffs lag. Absorption + reflexion + transmission = 1 (respektive 100 %) för en respektive våglängd.
Citat från: Ewald skrivet 24 september 2010, 13:31:59Sen gäller Kirchhoffs lag. Absorption + reflexion + transmission = 1 (respektive 100 %) för en respektive våglängd.Då har man lärt sig något nytt idag också. Jag som trodde att Kirschoff bara var verksam inom ellära med sin två lagar, strömlagen och spänningslagen. Vet nu att han även har en strålningslag.
Hej !Sysslar med min studie om passiva hus, har inte extremt mycket tid nu.Glas har en transmissionsgrad på ca. 85 % för ljus och absorberar så gott som inget ljus. Men glas absorberar IR-strålning (den absorberar 85 % ca.). Sen gäller Kirchhoffs lag. Absorption + reflexion + transmission = 1 (respektive 100 %) för en respektive våglängd.Det gäller Apsorption = Emission Selektiva skikt absorberar mycket ljus (upp till 96 %), men de har en låg emissionsgrad för IR-strålning (5 % är den cirka). Därför absorberar ett selektivskikt väl nästan ingen IR-strålning. ... skulle jag säga.Dessa solfångare som sobris vill bygga behöver kanske ingen selektivskikt utan det skulle räka med en vanligt "svart kropp" .... men dom skulle då ha stora värmeförluster vid störra temperaturskillnader mellan solfångare och omgivning.