0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Ewald skrivet 04 oktober 2010, 17:33:07Hej !Oj, det blev mycket diskussion här. Ska läsa allt noga sen.För Sfinx Solar var det en historisk dag idag, sålde första Sfinx-röret i Österrike .... till en installatör som ville ha ett rör som han kan visa upp för den som är interesserad av solvärme. Fick bra betalt Thumbsup ... mer än vad jag ville ha Ja, ibland vill det bara bli för bra! Sådan dagar finns där för att kunna klara tråkiga mörka vintern.F'låt att jag tog utrymme till löjligt pladder i din tråd. Var inte meningen! Sobris har helt rätt på den punkten!
Hej !Oj, det blev mycket diskussion här. Ska läsa allt noga sen.För Sfinx Solar var det en historisk dag idag, sålde första Sfinx-röret i Österrike .... till en installatör som ville ha ett rör som han kan visa upp för den som är interesserad av solvärme. Fick bra betalt Thumbsup ... mer än vad jag ville ha
Hej !Du får gärna skriva här i min tråd ... jag har/hade bara inte tid att läsa allt. Jobbar mycket med en studie om passiva hus ... annars har jag också träffat en installatör och diskuterat framtida projekt :-)
Tycker att det är roligt att du expanderar, det var ju din prissättning/produkter som gjorde att jag "slog till" med sol.
Vad säjs om detta? Reflekterande aluminiumplåt på taket och en reflektor under solfångaren?Intressant. Om denna solar keymark märkta solfångare får bra värde? Jajamen. Men är det rätt?
Citat från: Sfinx skrivet 09 oktober 2010, 20:26:19Vad säjs om detta? Reflekterande aluminiumplåt på taket och en reflektor under solfångaren?Intressant. Om denna solar keymark märkta solfångare får bra värde? Jajamen. Men är det rätt? Låter som man behöver standardisera testförfarandet. Men det är klart, om reflektorn är en del av solfångaren ska den ju vara med (om det inte bara är röret som ska testas
Citat från: utopiazz skrivet 09 oktober 2010, 20:51:40Citat från: Sfinx skrivet 09 oktober 2010, 20:26:19Vad säjs om detta? Reflekterande aluminiumplåt på taket och en reflektor under solfångaren?Intressant. Om denna solar keymark märkta solfångare får bra värde? Jajamen. Men är det rätt? Låter som man behöver standardisera testförfarandet. Men det är klart, om reflektorn är en del av solfångaren ska den ju vara med (om det inte bara är röret som ska testasHur menar du ? Det finns ju redan EN 12975-2 ... det är en standard som gäller för solfångare.Sen finns det EN 12976 och ENV 12977 (det är en pre-standard) och används för att simulera en anläggning ....
Solar keymark testade solfångare kommer finnas om de efterfrågas. Men är det verkligen rätt parameter? Pris prestanda är väl också intressant?Är mycket förundrad över att det krävs mer omfattande provning av solfångare än något annan värmeproducerande pryl.Ser det mer som ett handelshinder än något annat.Speciellt närman ser hur en del testar solfångare.Vad säjs om detta? Reflekterande aluminiumplåt på taket och en reflektor under solfångaren?Intressant. Om denna solar keymark märkta solfångare får bra värde? Jajamen. Men är det rätt?