Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenberedare i köket...  (läst 6095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
Varmvattenberedare i köket...
« skrivet: 18 september 2010, 15:11:41 »
Hej alla VP-vänner!

Jag har ett problem som jag gärna skulle vilja lösa...
Har en åtta år gammal IVT Greenline bergvärmepump i källaren. Ganska stort hus byggt tidigt 70-tal.
Den gamla IVT-pumpen är ju den generationen som bara gav 48 graders varmvatten som max med kompressordrift.
Min sambo har i många år gnällt över den dåliga varmvattentemperaturen, speciellt i köket...
Att just köket är speciellt dåligt är den otroligt långa och märkliga dragningen dit.
Ett test jag gjorde nyligen visade att det krävdes tio (10) liters urspolning i köket innan vattnet var 38 grader. Ganska segt varje gång man vill ha lite varmvatten dit...
Jag har den senaste veckan funderat fram och tillbaka på en billig lösning på detta problem. Nu har jag köpt en tio liters ny liten gullig varmvattenberedare!
Nu har jag det största problemet. Hur kopplar jag in den? Borde jag ju veta efter 30 år i rörbranschen! Men, en smart inkoppling kräver lite tanke...

Jag vill ju att när jag tömt dom tio literna i den nya varmvattenberedaren så skall varmvattnet från källaren ta över (runt 38-40 grader då).
Problemet är ju att om jag lägger den nya VVB:n i serie så kommer ju vattnet bli kallt igen efter tio liter...!?
En vetenskaplig test gjordes idag. Spolade upp tio liter i en hink. Medeltempen på detta vatten blev 24 grader... Inte mycket till varmvatten...

Jag vill ju ha en lösning där varmvattnet tar olika vägar beroende på tempen på varmvattenmatningen från källaren...?
Någon som hänger med? Har tittat på olika sorters ESBE blandningsventiler, men, det är tvärstopp i mitt huvud! Någon?

Tackar på förhand!

/Errka i Hultsfred
« Senast ändrad: 18 september 2010, 15:14:35 av Errka »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #1 skrivet: 18 september 2010, 15:25:22 »
Jag skulle absolut lägga den i serie. Hur ofta behöver man 10 liter hett vatten?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #2 skrivet: 18 september 2010, 16:46:25 »
Koppla in den som man kopplar in en vanlig VVB.
 dÃ¥ brakar den pÃ¥ med värmen i VVb'n sÃ¥ länge det finns värme där sedan när din "originalvärme" kommer sÃ¥ tar den över.

Se skiss.

skulle det inte vara bättre med varmvattencirkulation?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #3 skrivet: 18 september 2010, 17:33:02 »
Tack för snabba svar!

Cougar, hur skulle du få blandningsventilen att ta över när lilla VVB:n är tom?
Om jag t.ex. har termostaten i VVB:n ställd på 60 grader och blandningsventilen ställd på 55 ser jag ju ett vanligt scenario där blandvattnet späs från mittenporten på blandningsventilen.
Men när VVB:n understiger 55 grader kommer ju mittenporten (normalt KV) att stänga...?
Jag har sett framför mig en ESBE VTA360 med fördelningsfunktion istället. Men, blir det verkligen bättre?
Tänker jag fel här? Har du rätt Cougar? Spännande hursom...

Varmvattencirkulation kunde ju naturligtvis var idealiskt, men, lång rördragning, betongvalv, huset utformning (skittråkig lång dragning medf andra ord), VVC-pump som skall både köpas och drivas med ström. Mycket effektförluster genom källare mm.mm. Huset har inredd källare med få möjligheter att få en snygg rördragning. Dessutom ligger pannrummet låååångt ifrån köket (därav problemet)...

Mer intressanta ideér?

Tackar på förhand!

/Errka

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #4 skrivet: 18 september 2010, 17:47:59 »
Jag har en enkel, komfortabel lösning.

El-vvb slutvärmer oavsett vad värmeväxlare, vp eller vedpanna har förvärmt.

På sommaren är vvb det enda som är igång.

In med ljummet vatten i vvb:s kallvattenmatning.....och ut med varmt till frun.

Du vill ha en mer sofistikerad lösning........har jag förstått,
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #5 skrivet: 18 september 2010, 17:56:11 »
Rocas, tack för visat intresse...

Men, en "enkel" lösning är inte riktigt det jag är intresserad av...

Jag vill ju naturligtvis använda det "billiga" varmvattnet från bergvärmepumpen så mycket som möjligt, året om...

Problemet är ju; 10 liter varmt vatten, sedan vänta ytterligare på att spola ur 10-12 liter vatten från källarledningen innan det blir hyfsat varmt igen...

Ganska irriterande att jag/vi väntat i så många år innan detta moment måste lösas... Min sambo har ju haft detta problem innan jag flyttade in för tio års sedan...

Finns det någon enkel billig lösning på detta?

/Errka

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #6 skrivet: 18 september 2010, 18:33:51 »
Varför det? Dom 10-12 litrarna i "källarledningen" fyller ju VVB medan du spolar ur innehållet i den. Det som sen kommer är varmare än vattnet i VVB, varvid det genast stiger upp till toppen och kommer ut. Dock hade man kanske kunnat välja en något större VVB än 10 liter med så långa ledningar, men det kommer nog funka hyfsat ändå. Blandningsventilen bör du ha där för att det inte ska bli alltför varmt vatten till kranen, när den sen stänger så spolar ju allt vatten in i VVB, därmed är den kopplad i serie.

Är det du eller jag som tänker fel?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #7 skrivet: 18 september 2010, 19:04:07 »
Varför det? Dom 10-12 litrarna i "källarledningen" fyller ju VVB medan du spolar ur innehållet i den. Det som sen kommer är varmare än vattnet i VVB, varvid det genast stiger upp till toppen och kommer ut. Dock hade man kanske kunnat välja en något större VVB än 10 liter med så långa ledningar, men det kommer nog funka hyfsat ändå. Blandningsventilen bör du ha där för att det inte ska bli alltför varmt vatten till kranen, när den sen stänger så spolar ju allt vatten in i VVB, därmed är den kopplad i serie.

Är det du eller jag som tänker fel?

cheetah har satt tummen på precis den lösning jag menade med mitt förslag.
När VVB'n är tömd på sitt varmvatten så borde det varma vattnet från värmepumpen hunnit fram
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #8 skrivet: 18 september 2010, 19:09:55 »
Cheetah1 och Cougar, varför skulle det bli varmt vatten ut från VVB:n när dom tio litrarna är urspolade?
Källarvattnet är ju runt 20 grader och har fyllt upp VVB:n som en ersättning för det varma vattnet...
Detta vatten måste ju ut i kran innan det riktiga varmvattnet från VP:n kommer till undsättning. Som en VVB fungerar är det ju kösystem som gäller (pga. skiktningen i VVB:n)...?

Ju mer jag tänkt på detta ju mer konfunderad blir jag. Har ju jobbat som rörmokare & kylmontör i mer är 30 år men är just nu blank i huvudet...
Vem tänker fel här?

Annars, tackar alla för engagemanget!

/Errka

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #9 skrivet: 18 september 2010, 19:16:37 »
Tio liter 20 gradigt vatten kommer alltid att var tjugo grader och tio liter..............

I och för sig kan man ju bila upp alla golv och linda en värmekabel kring röret mellan vp o kök......men det lär kosta äktenskap och en plats på psyket.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #10 skrivet: 18 september 2010, 19:19:24 »
en del av det "kalla" vattnet blandas ju ut med det heta 80 ºC vattnet från VVB'n för att få tex. 55 ºC, det kallare vattnet späder ut det heta vattnet med en del av flödet samtidigt som ett delflöde kyler hetvattnet via blandningsventilen.
När allt vatten är bytt i VVB'n så borde det hunnit komma fram varmare vatten som då spolas ur upp till blandaren eftersom varmvattenuttaget i VVB'n sitter i toppen.

OK att 10 liter kanske är i minsta laget och det kanske blir en liten dip i varmvattenproduktutonen efter 10 liters spolande men den blir inte långvarig isf.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #11 skrivet: 18 september 2010, 22:56:36 »
 :) vad sitter det för el patron i 10 liters burken
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #12 skrivet: 19 september 2010, 20:04:40 »
El-patronen är på 1500 watt...

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #13 skrivet: 19 september 2010, 21:19:33 »
Hej
Varför valde du en 10l vvb?storleken förmodar jag.
Släng den och köp en 30l så är problemet borta.
Eller har du att välja på en genomströmningsberedare,fast då får du leva med sämre tryck i kranen.
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varmvattenberedare i köket...
« Svar #14 skrivet: 19 september 2010, 21:37:58 »
det kommer att fungera sätt en blandningsventil  esbe tryckstyrd   koppla varmvattnet fram till beredaren somom det vore inkommande kallvatten ,blanda ner den till 52 grader ,, med 1,5kw värmer du 0,7l vatten 30grader i minuten när man räknar pÃ¥ energi innehÃ¥llet,
10l 80g vatten som blandas upp med allt frÃ¥n 20-45 grader . du kommer lÃ¥ngt pÃ¥  det beroende pÃ¥ vilka tappvaner man har ,
men som t,johansson  skrev en 30 liters vvb är bättre men den kanske du inte fÃ¥r plats med .?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!