0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fö är det nu erndast två länder kvar på jordklotet som har apoteksmonopol......Kuba o Nordkorea.
Om elen blir dyrare med en avreglerad elmarknad och utförsäljning av vattenfall, varför skall man då privatisera?Om medicinerna blir dyrare med privatiserad apoteksrörelse, varför skall man då privatisera?Om bilprovningen blir dyrare med privatiserad bilprovning, varför skall man då privatisera?Om bostadskostnaderna blir högre om man ombyldar hyresrätter till bostadsrätter, varför skall man då ombilda?Om sjukvården blir mer ojämlik om man privatiserar (men fortsätter att betala med skattemedel), varför skall man då privatisera?Samma sak med min gamla arbetsplats, Assi (pappersbruk) som staten byggde på 60-talet, det har under årens lopp stadigt genererat ca 1 miljon/ år och anställd i vinst till staten, utöver löneskatter.Detta såldes ut för en spottstyver och nu går över 1 miljard i vinster/år direkt till familjen Smurfit och Riskkapitalisterna i Kappa-koncernen (främst amerikanska pensionesfonder)Varför - därför?Det är ideologiska utförsäljningar som inte gynnar samhället, och jag har uppriktigt svårt att första varför man frivilligt skjuter sig själv i forumet på detta sätt, det är helt huvudlöst.
Citat från: Rickard skrivet 18 september 2010, 11:07:19Om elen blir dyrare med en avreglerad elmarknad och utförsäljning av vattenfall, varför skall man då privatisera?Om medicinerna blir dyrare med privatiserad apoteksrörelse, varför skall man då privatisera?Om bilprovningen blir dyrare med privatiserad bilprovning, varför skall man då privatisera?Om bostadskostnaderna blir högre om man ombyldar hyresrätter till bostadsrätter, varför skall man då ombilda?Om sjukvården blir mer ojämlik om man privatiserar (men fortsätter att betala med skattemedel), varför skall man då privatisera?Samma sak med min gamla arbetsplats, Assi (pappersbruk) som staten byggde på 60-talet, det har under årens lopp stadigt genererat ca 1 miljon/ år och anställd i vinst till staten, utöver löneskatter.Detta såldes ut för en spottstyver och nu går över 1 miljard i vinster/år direkt till familjen Smurfit och Riskkapitalisterna i Kappa-koncernen (främst amerikanska pensionesfonder)Varför - därför?Det är ideologiska utförsäljningar som inte gynnar samhället, och jag har uppriktigt svårt att första varför man frivilligt skjuter sig själv i forumet på detta sätt, det är helt huvudlöst.Jag håller med där Rickard! Det är det sånt där som stör mig trots att Alliansen skakat om verkligheten på ett positivt sätt inom många områden. Ett av de stora problemen anser jag har varit att (M) har varit större än alla de tre andra allianspartierna tillsammans. Därmed så har antagligen deras ideologiska linje fått större genomslag framförallt när det gäller dessa utförsäljningar. För att inte tala om (Kd) som med Mats Odell har varit mer för privatiseringar än vad jag har uppfattat (M) till att vara.Jag tror att många som gick från (S) till (M) vid förra valet gjorde det för att få en förändring och för att ruska om (S). De flesta väljare i Sverige är mittenväljare och vill i grunden ha en (S) politik när det gäller välfärden och sjukvården, framförallt att den ska vara en gemensamt ägd resurs. Däremot tycker många att (S) drivit bidragshysterin för långt och att det passivierar och tyvärr en del som utnyttjar systemet. Så det blev nödvändigt att byta regim.Sedan tror jag att pratet om att införa förmögenhetsskatt och fastighetsskatten igen gör att många framförallt i storstäderna helt av egenintresse med hänsyn till sin ekonomi inte kommer rösta röd-grönt.
Ja här kan man se var de olika medlemmarna på forumet står i sina politiska uppfattningar studsTänker kort och gott rösta på Moderaterna,,,, MODERATERNA......Sverige behöver inte Monas politik som gynnar lata och inbillningssjuka svenskar till att få bidrag kors och tvärs utan att behöva lyfta ett finger...