Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Övriga fabrikat
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
timer av på
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: timer av på (läst 1580 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej hopp
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
Kön:
hej hopp
timer av på
«
skrivet:
16 september 2010, 17:24:32 »
Citera
hej nån som vet om man kör med timer på och av, då jag vill att den skall starta kl 07:00 och stanna kl 09:00, då det kan bli så att pumpen går och precis då stannar pumpen kl 09:00 med timern är det bra när det är is på den vintertid för den kanske inte hade avfrostat precis innan. eller den kanske gör det nån som vet.
Loggat
Bor på gotland nybyggt hus in flyttad Jan 2005, 160kvm med golvvärme håller 21 grader inne ingen eldning av ved, men finns tälj stensspis inne om så vill vid strömavbrott,en Ivt 490 kopplad till solvärmare 9kvm 700 Liters tank med en 4 vägs shunt så fort det finns värme i tanken så tas det från soltanken en rusta atlas pump (4250-0014)i garaget som håller 18 grader där, garage är på 55 kvm , total el förbrukning med hus och garaget jan-dec 2008 10942kwh/år utan garaget 9558kwh/år,vi är 5 pers.Och en rusta värmepump (4250-0014) inne som AC på sommaren om det blir för varmt. förbrukning 2010 inkl all el totalt 29kwh/dygn 51kwh/kvm/år
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35547
Karma +57/-48
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: timer av på
«
Svar #1 skrivet:
16 september 2010, 20:49:20 »
Citera
Det finns sällan just något att tjäna på att använda timer, huruvida den avfrostar eller ej vid uppstart beror nog på modell, men jag gissar att de flesta inte alltid börjar med en avfrostning, utan du kan riskera att det blir problem med avfrostningen, det är dock inget jag vet säkert.
Kan du inte fråga tillverkaren/säljaren och uppdatera oss här i forumet på märke och modell om vad säljaren säger om det hela.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
hej hopp
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
Kön:
hej hopp
«
Svar #2 skrivet:
16 september 2010, 22:22:16 »
Citera
förlåt rickard skrev nog lite dumt menar inte timer i vägguttaget utan den som följer med fjärren där man kan ställa tid när man vill att den skall starta sen när den stänger av sig. tänkt just bara för om det råkar vara is på utedelen när den stänger av och det är typ 1 minus så rinner det ju inte av till nästa morgon då den startar igen. atlas pump inverter finns inte så många man kan fråga just på rusta
Loggat
Bor på gotland nybyggt hus in flyttad Jan 2005, 160kvm med golvvärme håller 21 grader inne ingen eldning av ved, men finns tälj stensspis inne om så vill vid strömavbrott,en Ivt 490 kopplad till solvärmare 9kvm 700 Liters tank med en 4 vägs shunt så fort det finns värme i tanken så tas det från soltanken en rusta atlas pump (4250-0014)i garaget som håller 18 grader där, garage är på 55 kvm , total el förbrukning med hus och garaget jan-dec 2008 10942kwh/år utan garaget 9558kwh/år,vi är 5 pers.Och en rusta värmepump (4250-0014) inne som AC på sommaren om det blir för varmt. förbrukning 2010 inkl all el totalt 29kwh/dygn 51kwh/kvm/år
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35547
Karma +57/-48
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
16 september 2010, 23:18:38 »
Citera
Det är väl bara att testa, du ser ju rätt snabbt om den startar med en avfrostning efter timerstopp.
Håller du bara lite koll kan inget allvarligt inträffa.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Övriga fabrikat
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
timer av på
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 810
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
Elajomannen
Rdx
Heat?
Erik Renberg
lars
TS Comfort AB
knutgs
Rokesey
RaveG
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info