Själv så körde jag propan i en klen R22-luft-luft-pump (mitsubishi från 90talet) förra vintern.
Den fick jobba mot elementreturen genom en plattvärmeväxlare som jag köpte på ebay från tyskland (hrale). Satte flödesmätare och tempgivare före och efter så jag har kunnat mäta energimängden som pumpen gett hyfsat väl mot hur mycket el jag matat in i den.
Håller med de som säger att manometerställ är bra att ha - har handlat manometrar och digital vakummätare, annars blir man aldrig klok på om det är tätt och urpumpat eller inte.
Det var inte mycket till hjälp när det var under -7 men när det var -3 så puttrade den på fint.
Jag inbillade mig att jag inte riktigt fick ut samma effekt som jag borde fått men gratis är gott.
Propylen är lite bättre. Signaturen xxargs har skrivit en del om detta på diverse forum på nätet.
Men ärligt talat är R22/R407/R290-pumpar inte särskilt roliga när det är vinter på riktigt - dvs. när man behöver värmen. När det är plusgrader är dom ok, men inte när det är kallt.
Ska jag bygga något mer hemmabygge så blir det en frånluftsvärmepump som gör lite varmvatten.
En våt dröm vore en gråvattentank som man kylde ner innan man dumpar vattnet vidare ut till avloppsnätet...