Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga ihop och fylla upp med gasol.  (läst 22873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #15 skrivet: 17 september 2010, 20:45:59 »
Lättast är väl att föra över gasolen som vätska till 2012 för att sedan ladda pumpen i gasfas. Dvs ladda 2012 med P11 upp och ner som när man fyller en tändare. 2012 kan då stå på en våg så du vet att det blir rätt mängd i den.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad *Teknikern*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #16 skrivet: 17 september 2010, 20:49:03 »
Men sen då, när jag ska ha den till pumpen, måste den inte "rinna" som vätska då med 2012-an uppochner då också?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #17 skrivet: 17 september 2010, 20:57:35 »
PÃ¥ engelska, jo jag tackar ja, det fÃ¥r andra hÃ¥lls med.  :(
Jag blev glad när jag hittade det och att det är på engelska och inte på tyska eftersom det är tyskar som gjort det. :) Vi får väl se om det finns något bra där att ta upp i den allmänna diskusionen om ditt projekt.

Och den där liknelsen med tändare... ta den inte bokstavligt enklast med en slang emellan ;)

Skickar med en länk på en som fyller sin värmepump med R290 (propan), tyvärr på engelska.
http://lumenlab.com/forums/index.php?showtopic=29959

Man öppnar lågtrycksporten så att man fyller upp den evakuerade maskinen med trycket som finns i 2012. Man måste få trycket i pumpen över lågtrycksvaktens tröskelvärde. Sedan startar man värmepumpen så att den suger i sig det som finns kvar. Han på filmen berättar att man inte får suga för snabbt så att man får med sig vätskan, utan bara i gasform. Gördeln på flaskan är en värmegördel för att få gasolen att förgasas fortare.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad *Teknikern*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #18 skrivet: 17 september 2010, 21:48:59 »
*Slang emellan noteras*  ;)

Nu förstår jag principen, man låter alltså gasen kondensera till vätska igen efter kompressorn.


Jag har just varit ut och testkört kompressor och fläkt på utomhusdelen och dom verkar okej, lågtrycksvakten blir inget problem då den inte får vara med och leka pga. avsaknaden av styrkortet och annat ovesäntligt. Jag har ju ingen fjärr till pumpen så det blir styrning a´la kylskåp.

Skitkul att jag fÃ¥tt sÃ¥n respons redan.  studs

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #19 skrivet: 17 september 2010, 23:33:40 »
Fortfarande ingen info om expansionsanordningen ??
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #20 skrivet: 17 september 2010, 23:48:23 »
haha, redneck-värmepumpar  r kul!

det finns olika sorts gasol, den du köper för att fylla tändare med innehåller aldelles för mycket butan för att kunna användas som köldmedium, men motorgasol (till truckar) innehåller mer än 95% propan.
om du tar ut gasolen i gasfas så förångas propanet och du får inte med dig andra ämnen som vatten eller olja, gör du så här i flera steg så har du renat (destillerat) gasolen väldigt bra, som någon nämnde kan det dock finnas okondenserbara gaser i tuben, men om tuben har varit använd så har dom gaserna redan försvunnit, men för att vara på säkra sidan så låt flaskan stå upprätt och öppna ventilen ett par sekunder så sprutar alla dessa gaser ut.

se sedan till att hålla alla slangar urluftade, dvs innnan du kopplar ihop slangar mellan tuberna, öppna då kranen och låt slangen "spolas" med gasol.

om du skriver vad det är för pumpar så kan du säkert få hjälp med lämplig fyllnadsmängd att börja med och hur du fixar styrningen.
det jobbigaste blir att fixa fläktstyrningen till innedelen om styrkortet inte sitter kvar.

Utloggad *Teknikern*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #21 skrivet: 18 september 2010, 00:55:16 »
Fortfarande ingen info om expansionsanordningen ??
Lugn i bussen, jag har inte kommit till explosionsanordningen än, jag har varken hittat den eller letat efter den än.


Oskar P:
Gasolflaskan är en del taget ur så den är halvtom, eller halvfull hur man nu vill se på det hela. Pumpen är en Argo som gått med R407C och med lite tur så är all köldmedia kvar för jag upptäckte att ventilerna på utomhusdelen är stängda när jag provstartade kompressorn.

Hopkopplingen mellan inner och ytterdelarna kommer att bli hydraulslang för anläggningen ska vara flyttbar och dessutom har jag både slang, kopplingar och slangpress. Hur varm blir gasen? Jag har ju tvillingslang och trippelslang också som är kevlarspunnen och klarar 120 grader och har 1800 bars arbetstryck.


Styrningen av det hela är inget problem, thermostater och relän-kontaktorer Är ju uppfunna och finns i huset. Vad behöver man styra mer än on-off av 2 fläktar och en pump? Här gäller full snurr eller inget alls.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #22 skrivet: 18 september 2010, 02:42:45 »
Fortfarande ingen info om expansionsanordningen ??
Lugn i bussen, jag har inte kommit till explosionsanordningen än, jag har varken hittat den eller letat efter den än.


Oskar P:
Gasolflaskan är en del taget ur så den är halvtom, eller halvfull hur man nu vill se på det hela. Pumpen är en Argo som gått med R407C och med lite tur så är all köldmedia kvar för jag upptäckte att ventilerna på utomhusdelen är stängda när jag provstartade kompressorn.

Hopkopplingen mellan inner och ytterdelarna kommer att bli hydraulslang för anläggningen ska vara flyttbar och dessutom har jag både slang, kopplingar och slangpress. Hur varm blir gasen? Jag har ju tvillingslang och trippelslang också som är kevlarspunnen och klarar 120 grader och har 1800 bars arbetstryck.


Styrningen av det hela är inget problem, thermostater och relän-kontaktorer Är ju uppfunna och finns i huset. Vad behöver man styra mer än on-off av 2 fläktar och en pump? Här gäller full snurr eller inget alls.

Det finns mig veterligen ingen olja som rekommenderas över 110 grader så oroa dig inte för slangen, oljan är vmer känslig. Hydraulslang brukar funka till det mesta utom koldioxid
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #23 skrivet: 19 september 2010, 01:37:01 »
explosionsanordningen ;D det var ju en passande felskrivning med tanke på köldmediet du ska använda *roflmao*
annars så är det expansionsventilen som menas, vilket på den pumpen antagligen är ett fast strypdon, alltså ett tunnt kopparrör.
eftersom pumpen är tänkt att gå med 407c så blir trycken hyfsat rätt med propan, du tappar lite effekt bara.

Utloggad *Teknikern*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #24 skrivet: 19 september 2010, 10:16:28 »
Expansion-explosion är ju samma sak, bara med "lite" olika resultat.  a:gl

Det sitter en magnetventil i utomhusdelen med en massa rör till, gissar jag rätt om jag gissar att den är till för att vända gasströmmen för avfrostning-inomhuskyla?


Jag har nu testkört inomhusdelen och benat ut vilken tråd som är till halv och helfart på fläkten så nu är det bara att koppla ihop härket med lite simpel styrning.

En annan sak, jag äger ju ingen "riktig" vacuumpump och ingen manometer, däremot har jag en bastant gammal kylkompressor från nån dricka-mjölk-charkkyl som jag tänker använda, räcker det att låta den tuffa i 2 timmar för att dränera systemet? Det gäller bara inomhusdelen som stått öppen lång tid.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #25 skrivet: 19 september 2010, 18:04:09 »
I ditt läge så hade jag nog kopplat in den där kompressorn och sugit en bra stund, därefter blåst igenom allt ordentligt med gasol. Sen ev. sugit igen och upprepat proceduren för att vara på den säkra sidan.
Huvudsaken är att man blir av med alla okondenserbara gaser.
Propanet påverkas inte alls av ev. fukt som blir kvar, men oljan kan göra det.

Mycket riktigt så är magnetventilens (fyrvägs) funktion precis så som du beskriver.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #26 skrivet: 19 september 2010, 18:57:43 »
I ditt läge så hade jag nog kopplat in den där kompressorn och sugit en bra stund, därefter blåst igenom allt ordentligt med gasol. Sen ev. sugit igen och upprepat proceduren för att vara på den säkra sidan.
Huvudsaken är att man blir av med alla okondenserbara gaser.
Propanet påverkas inte alls av ev. fukt som blir kvar, men oljan kan göra det.

Mycket riktigt så är magnetventilens (fyrvägs) funktion precis så som du beskriver.

Tänkte skriva något liknande. En kompressor kan förmodligen inte ge så bra vakuum, den är inte konstruerad för det. Jag skulle också rekommendera en tvåstegsevakuering med mellanliggande gasolspolning. Att få lågt tryck går rätt snabbt, det som är jobbigt är att bli av med adsorberad fukt. Se till att prylarna är så varma som möjligt vid evakueringen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad *Teknikern*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #27 skrivet: 19 september 2010, 20:00:26 »
Då gör jag som så att jag monterar hydraulslangarna till paketet med ventiler i änden på slangarna, cabbar av plastskal och fläkteri och placerar paketet framför aerotempern och hettar upp paketet innan jag vacuumsuger det, för att avsluta med att "schockblåsa" det med gasol innan jag stänger kranarna så gasolen blir kvar i paketet och slangarna.

Om jag har fattat fysikens lagar rätt så borde allt vatten koka bort om paketet förblir hett under vacuumsugningen trots att vacuumet kanske inte är maximalt?

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #28 skrivet: 19 september 2010, 23:51:04 »
faktum är att om du bara kan säkerställa att varje del av anläggningen håller minst 20 ºC (speciellt kompressoroljan) ¨å räcker det att komma ner i 23mBar för att nå vattvets kokpunkt. och det klarar en vanlig hermetisk kylskåpskompressor.
så värm du upp anläggningen, och värm gärna kompressorn till 40-50 ºC, vacuumsug, spola igenom med gasol, vacuumsug igen en längre stund, samt fyll sedan på önskad mängd gasol.

Utloggad *Teknikern*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #29 skrivet: 20 september 2010, 00:32:54 »
Då vet jag hur jag gör, då ställer jag in pumpen i värmepannan. Det kanske låter galet men jag har metervedspanna och den håller 60-70 grader dagen efter eldning den här årstiden.

Det finns ju ett vacuumuttag på pumpen, är det samma jag ska fylla på gasolen genom? Jag har ju inget manometerställ och har inte för avsikt att skaffa nåt heller just nu för kontanterna saknas,,,,,,,,,som vanligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!