0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan alla!Nu är jag nybliven värmepumpsägare till två luft-luftvrak som ska (förhoppningsvis) kunna bli en fungerande anläggning. Elektroniken och styrningen vet jag inget om på dom båda, inte heller statusen på det övriga men "back to basic" är ju välkänt fenomen här så i enklaste driftsfallet blir det automatsäkring-thermostat-kontaktor.Pumpen ska bara underhållsvärma nattetid då jag har vedeldning. Acc-tankarna räcker inte hela natten och jag har tröttnat på att komma upp på morgonen och behöva skrapa rimfrosten av glasögonen.Kåken är gammal och dragig och ska rivas för ett framtida nybygge så därför är det "Åsa-Nisselösningar" som gäller iom. att jag måste spara pengar till nybygget.Till frågorna:1. Hur mycket gasol ska jag fylla i en tom anläggning?2. Ska gas eller vätska fyllas över (rättvänd-uppochnervänd glaska)?Skulle nån pump haverera så gör det inget för jag kan hämta flera "lik" om det behövs. Alla tips mottages med tacksamhet.//Teknikern - fattig på pengar men rik på ideer och allmän erfarenhet.
Det jag ska göra är att bygga ihop en fungerande luft-luftare av två stycken utrivna med tveksam status, jag har alltså två lösa inomhusdelar och två lösa utomhusdelar och en P11 gasolflaska stående i förrådet med gasol i. Tankat gasol från solvarm p11 till frysboxkall 2000 och 2012 har jag gjort ett antal gånger, och även vakuumsugit gamla kolsyresflaskor med frysskåpskompressor för att fylla dom med högren argon har också inträffat här så tekniken att pytsa gaser kan jag. Det jag funderade över var om jag skulle fylla gasolen som gas eller vätska, och hur mycket jag skulle tanka i.Jag kan som sagt inte ett skit om just värmepumpar eller kyla mer än lite teoretiskt så därför ber jag om hjälp. Svarva, fräsa, svetsa, löda mm. i det mesta behärskar jag helt däremot, och även en hel del el och elektronik.
Det jag funderade över var om jag skulle fylla gasolen som gas eller vätska, och hur mycket jag skulle tanka i.
Du bör fylla gasolen i gasfas även fast den inte har någon glide. Vanliga P11-flaskor innehåller föroreningar och olja som finns löst i vätskan. Fyll ca 40-45 % av mängden R22 eller vad det nu är pumparna är avsedda för.Om de ska ha 1.000 g R22 så fyller du alltså på 400 g gasol. Thumbsup Jag brukar tanka över gasen till tomma engångstuber före och väga upp exakt den mängd jag behöver på köksvågen. Småflaskorna får sen ligga i ett vattenbad under fyllningen så att de inte fryser.Sådant slipper man så klart om man kan fylla direkt från sin P11:a på en bra våg.Har själv fyllt ett antal bil-AC med propan+isobutan och det har fungerat alldeles utmärkt både när det varit PAG-olja, mineral eller t.o.m. Biltemas kompressorolja i systemet + ett 20 år gammalt torkfilter som dessutom stått öppet i minst 5 år... Tvingades vakuumsuga nästan två dygn p.g.a. det. Har även ful-fyllt en Thermia bergvärmepump.Den fungerar fortfarande normalt trots esterolja, gasol och ganska många drifttimmar sen dess... Men där saknades det endast en mindre mängd gas så körde en "top up" helt på känn utan att pysa det som fanns kvar.Tänkte även experimentera med en tom R410a-luftvärmepump som står i garaget och skräpar just nu. Misstänker dock att det krävs lite mer för att "konvertera" en sådan maskin till propan med ett acceptabelt resultat?
Vanliga P11-flaskor innehåller föroreningar och olja som finns löst i vätskan.
Som av en händelse blev detta dokument släppt i reviderad form just idag! http://www.hydrocarbons21.com/files/papers/gtz-hydrocarbon-refrigerants-guidelines-safety.pdf