0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ser att Jula nu har totalt 3 st Luft/vatten pumpar. Nackdelen med dom är låg effekt vid kyla. Iofs är två av pumparna utrustade med el-patron men det är ju dyr värme som produceras då. Ett annat problem är att de ansluts med 16 A stickpropp. Vore bättre med trefas så att man får jämnare fördelning av el-lasten. Julas största pump kostar 37000:- och det är i samma prisklass som pumpar från mer kända märken.
För mig räcker det med 6KW. Vad finns det för pumpar i Julas prisklass?
Citat från: Granit999 skrivet 13 september 2010, 21:17:48För mig räcker det med 6KW. Vad finns det för pumpar i Julas prisklass?Tänk på att dessa 6kW är uppmätta vid en standardpunkt mätpunkt vid + grader (vanligtvis +7°C utomhustemperatur och 35°C framledning)Detta betyder att du högst skulle kunna få ut ca 2kW vid -20°C och kanske 3kW vid -10°CKlara du att värma ditt hus med så låg effekt?Gör du det är det bara att slå till.
Julas anslut pump är och förblir en total katastrof....... en inverterpump utan elektronisk expventil med koaxialväxlare gör att du aldrig får till några värden att tala om och uteffekten är skrämmande låg vid fel driftförhållande.....jag tycker att det är rent bedrägeri att sälja den som värmepump........och det står jag för .....
Varför har då 9 kW pumpen på Jula mer effekt än Panasonic luft/vatten vid -15 och i och bara något lägre effekt ( mindre än 10 % ) jämfört med en Daikin Altherma 8 kW vid -7 till samma verkningsgrad?
Kan man hitta några tabeller på nätet vilken effekt Julapumpen ger vid olika temperaturer? Kunde vara kul att jämföra mot andra pumpar.